بازخوانی آنچه بر عضویت ایران در FATF گذشت / چرا CFT در مجمع تشخیص بلاتکلیف مانده است؟
حساسیت قانون CFT بیشتر از پالرمو است ، زیرا دقیقاً موضوع تروریسم است و مخالفان می خواهند شرایط دشوارتری را نسبت به پالرمو در متن الحاق در نظر بگیرند.
براساس اخبار تجاری ، تاریخ ایران در گروه اقدام مالی (FATF) این روزها داغ بود. در شرایط فعلی اقتصاد ایران ، مقامات یکی از فرصت های خارج شدن از آن را هنگام پیوستن به FATF می بینند.
کارشناسان معتقدند که یکی از موانع گسترش روابط اقتصادی ایران و سایر کشورها به همراه تحریم ها ، لیست سیاه چربی است. برخی اصرار دارند که لیست سیاه FATF و “اقدامات مقابله ای” این مؤسسه ، حتی اگر تحریم های ایالات متحده ایالات متحده یا اتحادیه اروپا چنین نبوده است که شبکه جهانی رسمی ایران ایران واقعاً انجام می دهد.
ایران اسفند ماه سال سوم رسما برای FATF وارد لیست سیاه شد. در آن زمان ، کارگروه اقدامات مالی اعلام کرد که ایران تعلیق تعلیق تعلیق تعلیق را پس می گیرد زیرا “یک برنامه اقدام کامل در سال ۲ اجرا نشده است” ، به ویژه “Palermo و CFT” و بقیه نقص های قانونی در مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم.
این تصمیم پس از چند پسوند دوره از ۲ (۱۳۹۶) و در واقع از همان روز گرفته شد (۱ اسفند ۲) بانک های بین المللی و موسسات مالی به طور رسمی موظف بودند سخت ترین اقدامات را در زمینه برخورد با ایران انجام دهند.
روند بررسی عضویت ایران در کنوانسیون های Palermo و CFT
از همان زمان برای ایران ، تلاش های حسن روحانی شروع به تصویب فاکتورهای برای پیوستن به گروه اقدام مالی کرد. وزیر اقتصاد آن زمان علی طیبنیا چهار قانون را به پارلمان ارسال کرد و دو پیش نویس قانون در آن زمان تصویب شد. در ادامه ، جلسه قرن نهم از لوایح Palermo و CFT عذرخواهی کرد.
پس از بسیاری از درگیری ها در مورد این لوایح ، خرداد در سال ۶ ، قانون “ادغام در کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد جرم سازمان یافته فراملی” پالرمو با بیشترین آرا در پارلمان تصویب شد ، اما در پشت شورای گاردین ماند. شورای گاردین در رابطه با پیش نویس قانون و همچنین ابهامات در تعریف نگرانی های امنیتی و امنیتی ، ابهامات و قوانین مذهبی و حقوقی دریافت کرد و به پارلمان بازگشت. بازگشت قانون بین پارلمان و شورای سرپرست برخی از اعتراضات را حل کرد ، اما ابهاماتی وجود داشت. به دلیل اختلاف بین شورای گاردین و ماجلیس ، این لایحه سرانجام به جلسه ارسال شد و تا ژوئن طول کشید.
روند اتخاذ توافق بین المللی در مورد تأمین مالی تروریسم (CFT) با درگیری های بیشتر در مجلس همراه بود و چهره های سخت تلاش های بسیاری را برای تصویب این لایحه انجام داد. اما در ماه اکتبر پیش نویس قانون با وجود همه مخالفان و البته حمایت ضعیف تر از پالرمو توسط پارلمان تصویب شد. اما شورای گاردین بیش از پنج اعتراض مذهبی و قانونی به این لایحه اعلام کرد. برای این شورا ، هویتی مانند تعریف تروریسم و احتمال سوء استفاده سیاسی موانع جدی بود. برخی از اعتراضات به این فاکتور نیز دی ماه ۶ حل شد ، اما سرانجام اختلاف بین ماجلیس و شورای گاردین نیز CFT را به سرنوشت پالرمو سوق داد و این قانون به مونتاژ تشخیص سیستم ارجاع داده شد و همچنان نامشخص است.
عضویت در ایران در کنوانسیون Palermo و CFT
اگرچه ایران آن را در ۵ سال (سال ۲) در سازمان ملل متحد در طول صومعه پالرمو امضا کرد ، امضای آن به طور کلی تصویب است و عضویت فعال فقط زمانی تأسیس می شود که پارلمان و نهادهای نظارتی آن تصویب می شوند و الحاق رسمی.
براساس گزارش ها پس از تصویب قانون پالرمو در مجمع تشخیصی ، ایران ۵ تیر ۱۳۹۴ به طور رسمی به کنوانسیون پالرمو پیوسته است ، اما این بار ثبت نام نهایی به معنای سازمان ملل متحد است و اجرای عملی مستلزم اعلام رسمی دولت به دبیرخانه سازمان ملل است. هادی خانی ، رئیس مرکز تجهیزات دارایی و معاون وزیر امور اقتصادی ، به مناسبت دسترسی ایران به کنگره پالرمو گفت: “مدتها پیش اتفاق افتاد و کشور ما اکنون در چرخه کشورهایی است که عضو کنوانسیون هستند.”
با این حال ، محاسبه CFT هنوز منتظر تصمیمی است که بخشی از هدف هدف هدف از هدف است. با این حال ، هادی خانی ، رئیس مرکز اطلاعات مالی و معاون وزیر امور اقتصادی ، معتقد است: “اگر وزارت کار ملی و دستگاه ها همراه باشند ، می توانید طی یک سال و نیم از لیست سیاه FATF خارج شوید.” وی تأکید کرد: “اولویت ایران تعلیق اقدامات کنتراست است.” از آنجا که این مهمتر از نتیجه کامل لیست سیاه است و تأثیر مستقیمی بر اعتبار اتباع ایران دارد. “
مهمترین دلایل عضویت مخالف یا اجرای کامل توصیه های FATF
FATF و کنوانسیون CFT تعریف گسترده ای از تروریسم دارند که از نظر حاکمیت می تواند یک درگیری عملی و حتی آشکار با سیاست منطقه ای ایران ایجاد کند. بخش دیگری از حاکمیت بر این عقیده است که این نگرانی ها می توانند دقیق تر باشند و شرایط ایران به عنوان یک کشور مستقل قابل حل است.
بخشی از دولت همچنین نگران این است که گزارش معاملات مالی به شرکای بین المللی منجر به دسترسی مستقیم یا غیرمستقیم به کشورهای دشمن در اطلاعات مالی ایران شود. از این ترس است که الحاق به FATF نه تنها تحریم ها را کاهش می دهد ، بلکه ابزارهای مالی متحد ایران را نیز کاهش می دهد. از طرف دیگر ، جلوگیری از تحریم ها حتی در گذشته نیز دشوارتر می شود.
از طرف دیگر ، مخالفان می گویند که ایران CFT را بدون تغییر گسترده می پذیرد و لغو کلان همچنان به روابط با ایران ادامه نمی دهد. ۱
دلیل تأیید CFT در مونتاژ تشخیصی چیست؟
حساسیت قانون CFT بیشتر از پالرمو است ، زیرا دقیقاً موضوع تروریسم است و مخالفان می خواهند شرایط دشوارتری را نسبت به پالرمو در متن الحاق در نظر بگیرند.
محاسبه CFT توسط مجمع به رسمیت شناخته شده است ، زیرا هم از نظر استراتژیک (نامناسب برای مزایای عملی) و هم شرایط سیاسی مطابق با کارگزار اجماع لازم برای “تأیید” از نظر محتوا (تعریف تروریسم و الزامات مدیران) ایجاد نشده است. این وضعیت بیمار همراه با تأخیر در هماهنگی قانونی ، ایران را در لیست سیاه FATF قرار داد و همچنان به دیدار خود ادامه می دهد.