اخبار بورس

بازخوانی بازارهای موازی در سال ۱۴۰۲

نوید سالک، کارشناس بازار سرمایه; توضیح داد:

نکته مهم دیگری که مطرح شد افزایش تا ۳۰ درصدی نرخ سود بانکی از سوی بانک مرکزی است که به نظر می رسد ظرفیت افزایش بیشتر آن در سال ۱۴۰۳ وجود ندارد. با توجه به اینکه بانک مرکزی از سیاست پولی انقباضی حداکثر استفاده را کرده است، احتمال افزایش تورم بیش از ۴۵ درصد در سال ۱۴۰۳ وجود دارد.

نوید سالک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با افق میهن برای تحلیل و بررسی بازارهای موازی در سال ۱۴۰۲ وی گفت: برای درک تحولات سال گذشته بازار سرمایه بهتر است ابتدا به متغیرهای بنیادی نگاهی بیاندازیم و بازارهای موازی را بررسی کنیم. زیرا به نظر می رسد بازارهای موازی می توانند تاثیر بسزایی در بازار سرمایه داشته باشند.

وی در ادمه افزود: بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان آمار در بهمن در سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۲.۵ درصد تورم داشتیم. لازم به ذکر است که این میزان با نرخ تورم سال گذشته تفاوتی ندارد! به نظر می رسد علیرغم اقدامات بانک مرکزی در سال گذشته در راستای انقباض پولی و تثبیت نقدینگی، تاثیری نداشته است.

سالک همچنین خاطرنشان کرد: نکته مهم دیگری که مطرح می شود افزایش تا ۳۰ درصدی نرخ سود توسط بانک مرکزی است که به نظر می رسد ظرفیت افزایش بیشتر آن در سال ۱۴۰۳ وجود ندارد. با توجه به اینکه بانک مرکزی از سیاست پولی انقباضی حداکثر استفاده را کرده است، احتمال افزایش تورم بیش از ۴۵ درصد در سال ۱۴۰۳ وجود دارد.

این کارشناس به مقایسه عملکرد بازارهای موازی در سال گذشته پرداخت و توضیح داد: نرخ دلار آزاد حدود ۲۹ درصد افزایش داشته که ۱۵ درصد کمتر از نرخ تورم است. یکی از دلایل این مشکل گشایش ارز در سال ۱۴۰۲ است که در ۹ ماهه اول سال ۱۴۰۲ اتفاق افتاد و منجر به افزایش عرضه ارز برای رشد صادرات نفت شد.

وی در پایان افزود: لازم به ذکر است که نااطمینانی بین المللی در سال ۱۴۰۳ ناشی از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و همچنین افزایش انتظارات تورمی است. نرخ دلار نسبت به سال ۱۴۰۲ افزایش بیشتری داشته است و باید توجه داشت که این افزایش نرخ بر بازار سرمایه نیز تاثیرگذار خواهد بود.

برای شنیدن صوت کامل این گزارش می توانید به کانال تلگرام افق میهن مراجعه کنید.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا