فرهنگ و هنر

بازگشت خطر رشد بی‌سوادی | خبرگزاری افق میهن

در برخی اظهارنظرها گفته شده که قرار است وظیفه رفع بی سوادی مطلق به معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش محول شود. موضوعی که معاونت آموزش ابتدایی نمی خواهد. به گزارش مهر مدت هاست اخباری مبنی بر انحلال قریب الوقوع سازمان نهضت سوادآموزی در رسانه ها به گوش می رسد. این خبر […]

در برخی اظهارنظرها گفته شده که قرار است وظیفه رفع بی سوادی مطلق به معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش محول شود. موضوعی که معاونت آموزش ابتدایی نمی خواهد. به گزارش مهر مدت هاست اخباری مبنی بر انحلال قریب الوقوع سازمان نهضت سوادآموزی در رسانه ها به گوش می رسد. این خبر از ابتدای امسال بیشتر شنیده می شود دی علیرضا عبدی، رئیس سازمان نهضت سوادآموزی امسال در نشست خبری از تغییر رویکردهای این سازمان خبر داد و گفت: در گام دوم نهضت سوادآموزی، تعریف جدیدی از سوادآموزی و سوادآموزی داریم. قطعاً به عنوان یک عملکرد با دیدگاه توسعه ای در نظر گرفته خواهد شد.” با بیان اینکه هم اکنون ۹۸ درصد مردم باسواد هستند به تغییر نهضت سوادآموزی اشاره کرد و گفت: نهضت سوادآموزی از یک مدیر به یک تنظیم کننده تبدیل می شود و بین دستگاه های دولتی، حلقه های متوسط ​​و گروه های مردمی تنظیم می کند. عبدی همان روز از تغییر اساسنامه نهضت سوادآموزی خبر داد و گفت: وزارت آموزش و پرورش موظف است طبق قانون اساسنامه نهضت سوادآموزی را با هدف ریشه کنی کامل بی سوادی مطلق و توسعه و تعمیق سوادآموزی و به منظور اصلاح قانون اساسی انجام دهد. ارتقای سواد در جامعه بر اساس مفاهیم جدید و آموزش مستمر. البته او توضیح نداد که حالا که قرار است جنبش از یک مدیر به یک تنظیم کننده تبدیل شود. چه کسی مسئول ریشه کنی کامل بی سوادی مطلق است؟ در برخی اظهار نظرها مشخص شده است که قرار است وظیفه حل بی سوادی مطلق بر عهده معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش باشد. موضوعی که معاونت آموزش ابتدایی چندان تمایلی به انجام آن ندارد.

آیا متولی ریشه کنی بی سوادی مطلق تغییر خواهد کرد؟
معصومه نجفی پازوکی، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه هنوز چیزی به ما اعلام نشده است، گفت: وی گفت: چند روزی بود که خیلی بلند اعلام می کردند که ریشه کنی بی سوادی مطلق باید دست معاونت آموزش ابتدایی باشد اما دیگر خبری نشد. بدون در نظر گرفتن ساختار آن؛ واقعا برای معاونت ابتدایی سخت است. امروزه معاونت ابتدایی بسیاری از وظایف سازمان آموزش و پرورش کودک را انجام می دهد. انجام وظایف سازمان نهضت سوادآموزی ظرفیت می خواهد. نجفی پازوکی افزود: شاید به همین دلیل است که هنوز ساختار و برنامه ریزی مناسبی برای ریشه کنی بی سوادی مطلق اندیشیده نشده است. دیگر نمی شنویم که وظایف سازمان نهضت سوادآموزی به معاونت ابتدایی محول شده است. وی گفت: سال تحصیلی گذشته این سامانه جدید طراحی شد و تا پایان سال دلایل ترک تحصیل مشخص شد. امسال برای کودکی که از مدرسه دور است یا به دلیل ناتوانی قادر به تحصیل حضوری نیست مناسب است. در حال تولید و توزیع بسته های آموزشی برای تهیه این کتاب ها و بسته های آموزشی برای این دسته از دانش آموزان هستیم. در واقع معاونت ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با کمک سامانه شهید محمودوند بر تعداد دانش آموزان بازمانده از تحصیل در این مقطع ابتدایی نظارت می کند. اما این سامانه برای افرادی که از سال های قبل اصلا به مدرسه نمی رفتند و اکنون سن مدرسه را پشت سر گذاشته اند یا دانش آموزانی که بعد از دوره ابتدایی ترک تحصیل کرده اند برنامه ای ندارد.

اساسنامه نهضت سوادآموزی در حال تغییر است
تهیه و تدوین اساسنامه جدید نهضت سوادآموزی با هدف توسعه و تعمیق سوادآموزی کشور یکی از وظایف برنامه هفتم توسعه کشور است. علیرضا عبدی با اشاره به تلاش های صورت گرفته برای رشد سوادآموزی در کشور گفت: آموزش و پرورش در برنامه هفتم توسعه موظف شده است اساسنامه جدید نهضت سوادآموزی را با هدف توسعه و تعمیق سوادآموزی و بر اساس تعاریف جدید تدوین کند. سوادآموزی و با رویکردی جهانی و مادام العمر. تهیه و به شورای اسلامی ارسال شود. رئیس سازمان نهضت سوادآموزی تصریح کرد: یکی از شاخص های توسعه یافتگی جوامع، بحث توسعه سوادآموزی است. ماهیت سوادآموزی کار مردمی است و در قانون اساسی جدید نیز باید هدف گذاری کنیم که سازمان های سوادآموزی در کشور رواج پیدا کنند. عبدی از قانون اساسی جدید جنبش صحبت می کند در حالی که هنوز مشخص نیست که چه کسی وظایف این سازمان در ریشه کنی بی سوادی را بر عهده خواهد گرفت. از سوی دیگر سازمان نهضت سوادآموزی در مواجهه با انحلال خود به اساسنامه جدید و تغییر مفهوم سوادآموزی روی آورده است و از سوی دیگر هنوز معلوم نیست چه نهادی می تواند ریشه کن کردن بی سوادی را بر عهده بگیرد. سال جاری نیز نسبت به سال قبل رشد داشته است. همچنین بر اساس آمار، تعداد کودکان کار و فرزندان اتباع بازمانده از تحصیل نیز افزایش یافته است. موضوعی که نیازمند توجه بیشتر سازمان نهضت سوادآموزی برای ریشه کنی بی سوادی است. در واقع ممکن است مفهوم سواد و معنای بی سوادی در این عصر دیجیتال تغییر کرده باشد، اما جامعه همچنان با خطر بی سوادی مطلق مواجه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا