اخبار اقتصاد ایران

بازی با «بنزین» یا «بازی با اعصاب مردم»!

افق میهن – رضا بردستانی – خبرنگار بین الملل: با توجه به کاهش روز به روز قدرت خرید مردم چه در فاصله کمی با انتخابات و چه در روزهای عادی سال هیچ توجیهی برای افزایش قیمت ها وجود ندارد اما به نظر می رسد دولت در «اینترنت»، «نان» و… با پیروی از ضرب المثل […]

افق میهن – رضا بردستانی – خبرنگار بین الملل: با توجه به کاهش روز به روز قدرت خرید مردم چه در فاصله کمی با انتخابات و چه در روزهای عادی سال هیچ توجیهی برای افزایش قیمت ها وجود ندارد اما به نظر می رسد دولت در «اینترنت»، «نان» و… با پیروی از جمله «مرگ یک بار، یک بار شیون!» این روزها که مجلس و دولت بر سر بودجه ۱۴۰۳ با هم اختلاف دارند، به نظر می رسد این موضوع تاثیری بر تصمیمات دولت است که مانند سه سال گذشته همچنان در مسیر افزایش قیمت ها قرار دارد. ، ندارد. یک روز قیمت لبنیات، روز دیگر دارو، بعد لاستیک، کمی دیرتر اینترنت و … این در حالی است که دولت شعار و ادعای اصلی خود را بر مردمی بودن بنا نهاده است اما این مردم بودن تا کنون باعث شده است. مردم آن چنان پدری است که حتی غیر مردمی ترین حکومت ها هم با انگشت در دهان مانده اند!

آنها تب دارند که به مرگ راضی شوند
معین الدین سعیدی نماینده مردم چابهار در مجلس در گفت وگو با عصر ایران اظهار داشت: معتقدیم دولت در حال برنامه ریزی برای افزایش قیمت سوخت است و به همین دلیل سهمیه ها را کاهش داده است. در واقع سیر شدن مردم به تب کشنده شده است. وی افزود: با توجه به کاهش سهمیه سوخت رایگان و مشکلات ایجاد شده برای مردم در استان سیستان و بلوچستان، من به همراه یکی دیگر از نمایندگان استان طرح استیضاح وزیر نفت را آغاز کردیم و در حال جمع آوری امضا هستیم. بر اساس تغییرات جدید، سهمیه ۳ هزار تومانی بنزین در کارت های سوخت شخصی از ۱۵۰ لیتر به ۱۰۰ لیتر کاهش یافت. همچنین ذخیره سهمیه ۱۵۰۰ تومانی بنزین که ۹ ماهه با حداکثر ۵۴۰ لیتر بود به ۶ ماه با حداکثر ۳۶۰ لیتر کاهش یافته است. سعیدی تصریح کرد: در زمان ملکه آنتوانت قحطی شد، مردم اعتراض کردند و به کاخ رؤسای جمهور آمدند، ملکه از صدراعظم پرسید که چرا اعتراض می کنید، صدراعظم گفت مردم نان ندارند، ملکه گفت: برای خوردن بیسکویت، واقعیت این است که بسیاری از کسانی که در مورد این مسائل تصمیم می گیرند، هیچ اطلاعی از معادلات ندارند. روابط و شرایط زندگی مردم در مناطق محروم وجود ندارد. وی ادامه داد: صحبت از سیستان و بلوچستان است که پراکنده ترین و دورترین است. فاصله شهر منظرآباد تا مرکز استان یعنی زاهدان هزار کیلومتر است و به دلیل کمبود پزشک و امکانات مردم مجبور به تردد در سراسر استان هستند و برای این تردد نیاز به وسیله نقلیه دارند. نماینده مردم چابهار در مجلس تاکید کرد: از سوی دیگر با این فرض که قاچاق سوخت در این استان صورت می گیرد، کارت سوخت رایگان در اختیار مردم قرار نمی دهند. در حالی که در تهران می توانید در هر جایگاهی به راحتی ۴۰ لیتر سوخت پر کنید، در استان سیستان و بلوچستان چنین امکانی وجود ندارد. تقصیر ما چیست که برخی سوداگران می خواهند سوخت قاچاق کنند؟ گناه مردم ما چیست؟ بر اساس گزارش استانداری سیستان و بلوچستان، ۸۰ درصد قاچاق سوخت در این استان از خارج صورت می گیرد. چرا نقاط ورودی را کنترل نمی کنند؟ چرا وقتی بحث قاچاق سیستماتیک مطرح می شود، وزارت نفت وارد عمل نمی شود؟ وی گفت: به بهانه های مختلف سهمیه سوخت رایگان مردم را کاهش می دهند که نتیجه آن بدتر شدن حوزه گردشگری استان است. گردشگری مهمترین منبع درآمد مردم استان است. در شرایطی که انتخابات داریم، می بینیم گزاره هایی را می بینیم که انگار آقایان مأموریت دارند و عمداً می خواهند مشارکت را کاهش دهند که در حال حاضر در برخی زمینه ها کم است. وی ادامه داد: به وزیر نفت و رئیس جمهور تذکر دادیم که مشکل را حل کنند و امیدواریم این مشکلات را حل کنند. سعیدی گفت: الان مردم سیستان و بلوچستان می گویند سوخت مورد نیازمان را هر لیتری پنج هزار تومان هم بدهند. ما نمی دانیم که چگونه می توان توطئه های مارادونای خارجی را که دشمن ملت هستند خنثی کرد یا خشم داخلی را که اقدامات آنها بسیار مؤثرتر از دشمن خارجی است کنترل کرد.

مجلس مخالف کاهش سهمیه سوخت است
حبیب اله دهمرده در یادداشتی با انتقاد از عملکرد دولت در آستانه انتخابات گفت: شیوه اتخاذ شده از سوی دولت بر میزان مشارکت تاثیرگذار خواهد بود. نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند، نیمروز و هامون در شورای اسلامی در ادامه با اشاره به جهش قیمت ها در این روزها گفت: کاهش سهمیه سوخت در ایام انتخابات توجیهی ندارد و امروز هستیم. شاهد افزایش قیمت اینترنت و سایر اقلام هستیم و لازم است مجلس رئیس جمهور این موضوع را پیگیری کند.محمدباقر قالیباف در پاسخ به این هشدار اظهار داشت: در این زمینه به موضوعاتی از جمله مواد مخدر رسیدگی شده است. جلسات نظارتی دادگاه گفت: قطعاً موارد مطرح شده در رسیدگی های نظارتی را پیگیری خواهیم کرد. اینترنت مانند یک کالای اساسی برای مردم است. رئیس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: امروز اینترنت خیال پردازی نیست و زندگی مردم در آنجا جریان دارد بنابراین پیگیر این موضوع هستیم و در صدد رفع مشکل هستیم. از ظاهر ماجرا به نظر می رسد که مجلس مخالف کاهش سهمیه سوخت است، اما این مخالفت در اظهارات نمایندگان سیستان و بلوچستان خلاصه می شود که وسعت وسیعی دارد و فاصله برخی از شهرها از … مرکز استان بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر است که اگر چنین فرضی را بپذیریم این مخالفت با کاهش سوخت خود چراغ سبزی برای دولت است تا به جای کاهش سهمیه سوخت گران شود (اکنون مردم سیستان و بلوچستان هستند. می گویند سوخت لازم را به ما بدهند، حتی اگر لیتری پنج هزار تومان باشد.)

آیا مردم گرانی بنزین را پذیرفته اند؟
از صحبت های نمایندگان معترض (به ویژه نمایندگان سیستان و بلوچستان) چنین برمی آید که دولت با کاهش سهمیه سوخت گام بزرگی برای افزایش قیمت بنزین برداشته است. علاوه بر این، «گران ترش کن، اما کم نباشد» تقریباً بخشی از فرهنگ ایرانی است. به این معنا افتاده که مردم ترجیح می دهند کالا را راحت و بدون مانع تهیه کنند، حالا چند برابر قیمتش مهم نیست. برخی از افرادی که می دانند چگونه از سختی کار درآمد کسب کنند، ابتدا محصولی را می گیرند که در بازار کمیاب و کمیاب می شود و با کمیاب شدن آن، مردم آن را به چند برابر قیمت به مردم می فروشند و اکنون به نظر می رسد کاهش سهمیه سوخت در چنین کریدور باریک و تاریکی در حال حرکت است، اما سوال اساسی اینجاست: قیمت مورد نظر مردم چقدر با قیمت مورد نظر دولت در مورد بنزین مشابه است؟ مردم سیستان و بلوچستان می گویند سوخت مورد نیازمان را حتی اگر لیتری ۵۰۰۰ تومان باشد به ما می دهند.) به نظر می رسد مردم تقریبا با بنزین ۵۰۰۰ تومانی کنار آمده اند، اما مهم این است که چه چیزی. آیا دولت به فکر قیمت جدید بنزین است؟ در حال حاضر تفاوت ۱۵۰۰ تومانی بین بنزین آزاد و سهمیه ای وجود دارد، اما با نیم نگاهی به سکوت دولت در مورد بنزین و کاهش ناگهانی سهمیه بنزین، به نظر می رسد بنزین باید با سه نرخ عرضه شود؛ اما با نگاهی اجمالی به بنزین، بنزین باید با سه نرخ عرضه شود. بنزین سهمیه ای، بنزین سهمیه ای و آزاد و بنزین آزاد.

همه در برابر اتفاقاتی که در بورس می افتد سکوت کرده اند!
ما با دولت هم همین جمله را داریم. اگر دولت تصوری از بورس دارد راه رفتن روی اعصاب مردم با بالا و پایین بردن سهمیه بنزین بی احترامی به مردمی است که انواع آزمون و خطاهای دولت سیزدهم را با همه سختی ها تحمل کرده اند. شاید عجیب به نظر برسد اما از سمت راست بالا تا سمت چپ بالا چیزی در مورد بورس نمی گویند، یعنی روزگاری گذشت که تیترهای تند درباره بورس روی جلد روزنامه ها بود. اعتراض نکردن!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا