بانک و بیمه

بانک‌ها ملزم به رعایت نرخ سود سپرده‌ها مطابق با مصوبه شورای پول و اعتبار هستند

به گزارش افق میهن، غلامرضا مصباحی مقدم رئیس شورای فقهی بانک مرکزی گفت: نرخ سودی که شورای پول و اعتبار برای بحث سپرده های بانکی به بانک ها اعلام می کند باید لحاظ شود و بانک ها موظف به رعایت آن هستند. .

این مقام مسئول در خصوص اوراقی که با نرخ سود ۳۰ درصد منتشر شده است، توضیح داد: البته اوراقی که با سود ۳۰ درصد منتشر شده، برای تامین مالی موقت سرمایه در گردش تعدادی از شرکت ها بوده که سقفی نیز برای آن در نظر گرفته شده است. ایرادی ندارد اما باید تاکید کرد که این نرخ سود برای تامین مالی بانکی اعمال نمی شود و نباید اشتباه گرفته شود.

معاون رگولاتوری بانک مرکزی پیش از این اعلام کرده بود که با بانک‌های متخلف به دلیل عدم حفظ نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات برخورد خواهد کرد.

بر این اساس بانک مرکزی ۱۰ بهمن در سال ۱۴۰۱ مصوبه شورای پول و اعتبار مبنی بر تغییر نرخ سپرده و تسهیلات بانکی طی بخشنامه ای به شبکه بانکی ابلاغ شد که به شرح زیر است:

الف) سقف نرخ سود سالانه سپرده های سرمایه گذاری بلندمدت:

۱- سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت عادی: ۵%

۲- سپرده ویژه سه ماهه سرمایه گذاری کوتاه مدت: ۱۲%

۳- سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت شش ماهه ویژه: ۱۷%

۴- سپرده سرمایه گذاری بلند مدت با سررسید یک ساله: ۵.۲۰%

۵- سپرده سرمایه گذاری بلند مدت با سررسید دو ساله: ۵.۲۱%

۶- سپرده سرمایه گذاری بلندمدت با سررسید سه ساله: ۵.۲۲%

ب) نرخ سود قراردادهای غیرمشارکتی بانک ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی حداکثر ۲۳ درصد و نرخ سود پیش بینی شده برای قراردادهای همکاری قابل درج در قرارداد بین بانک/موسسه اعتباری غیربانکی و مشتری ۲۳ درصد تعیین شده است.

ج) نرخ سود ذی‌ربط سپرده‌های سرمایه‌گذاری ویژه کوتاه‌مدت و بلندمدت که قبل از سررسید برداشت می‌شوند، با کسر یک واحد درصد، مطابق با نرخ سود سپرده سرمایه‌گذاری با توجه به مدت نگهداری آن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا