بانک و بیمه

بانک ها و دولت به دانش بنیان ها اعتماد ندارند|تثبیت دلار ضروری است

بازار مرجان شرف; تولیدکنندگان جدید به ویژه در صنایعی که نیاز به سرمایه، فناوری و تخصص زیادی دارند، نگرانی های زیادی در مورد نرخ دلار، اختلال در بازار و تامین مواد اولیه و همچنین عدم حمایت دولت دارند. با با امیر رضایی مدیر بازاریابی سیستم های کنترل ابزار دقیق در مورد چالش های پیش روی شرکت های تولید کننده تجهیزات ابزار دقیق صحبت کردیم.

* تورم چه تاثیری بر کار شما دارد؟

اگر دلار گران یا ارزان شود و نوسان داشته باشد تاثیر مستقیمی روی کار ما می گذارد، مثلا قیمت مواد اولیه از ۲۰۰ هزار تومان به ۳۰۰ هزار تومان می رسد. این مشکل باعث ضرر ما می شود. نمی توانیم بگوییم محصولاتمان را گران می فروشیم چون دلار گران شده و باید با شیب ملایم قیمت را افزایش دهیم و البته به دلار نمی رسیم. وقتی قیمت دلار کاهش می یابد، قیمت کالاها همچنان بالا و گران می ماند و این عجیب است.

تمامی تجهیزات ساخت داخل و با مواد اولیه ایرانی می باشد

* دسترسی به مواد اولیه چگونه است؟

ما در یافتن مواد اولیه بسیار مراقب هستیم. گاهی مواد اولیه کمیاب می شود، دلیل این امر چه می تواند باشد، تنها دلیلی که به ذهنم می رسد احتکار برای افزایش قیمت است. کالاهایی در بازار وجود دارد، اما دلال آنها را نمی فروشد. مثلا به ما می گوید تا دیروز قیمت هر کیلو فولاد ۲۰۰ هزار تومان بود. یا ۴۰۰ هزار تومان می خرم یا اصلا نمی فروشم. و این قیمت برای مشتریان خاص هم صدق می کند وگرنه شخصی که اصلا نمی فروشد می خواهد مشتری جدید شود.

* بانک ها و مؤسسات آنها چقدر کمک می کنند؟

بانک ها از استارت آپ های دانش بنیان حمایت نمی کنند که انگار به آنها اعتماد ندارند. اما اگر بانک ها اعتماد داشته باشند و بتوانیم با کمک آنها تامین مالی کنیم، می توانیم به اقتصاد کشور کمک کنیم. ما در تحریم هستیم، نمی توانیم از خارج تجهیزات بخریم، حالا که شرکت هایی مثل ما این مسیر را طی کرده اند، از تولید کشور، اقتصاد کشور حمایت می کنیم و حتی از طریق صادرات ارز وارد کشور می کنیم. ما نیاز به حمایت داریم.

* به عنوان یک شرکت دانش بنیان با چه مشکلاتی مواجه هستید؟

تمام تجهیزات در داخل و با مواد اولیه ایرانی تولید می شوند، یعنی نه وارد می کنیم و نه مونتاژ می کنیم. کیفیت آنها نیز تجزیه و تحلیل می شود و آنها باید بخش کنترل کیفیت را به سلامت ترک کنند. اما از شرکت های دانش بنیان حمایت نمی شود، به عنوان مثال برای تولید فولاد ۳۱۶ کربن کروم مورد نیاز است. ما شرکت هایی داریم که حتی با تامین کنندگان بزرگ دنیا برابری می کنند، اما فناوری در کشور وجود ندارد، علم وجود دارد اما فناوری وجود ندارد.

تورم بالا به این معنی است که کسی که فن آوری دارد نمی تواند با حقوق پایه وزارت کار کار کند.

* دلیل این عدم حمایت چه می تواند باشد؟

شرکت های دانش بنیان کوچک برای اینکه سود خود را به خطر نیندازند به مواد اولیه مانند فولاد که باید از کارخانه فولاد تامین شود متکی نیستند و فولاد یا ورق در اختیار ما قرار می دهند بلکه به دلیل واردکننده بودن در بازار می فروشند. با سود کلان و با هر نوسان دلار سود آنها چند برابر می شود. ما واقعاً باید امکانات را فراهم کنیم. به عنوان یک شرکت تولید کننده تجهیزات آزمایشگاهی، هزینه تحقیق و توسعه یا توسعه و تحقیق این تجهیزات بالاست. ضمن اینکه به دلیل تحریم بودن نمی توانیم نمونه خارجی دستگاه را ارائه کنیم. جز در موارد نادر، ما آنها را در داخل کشور داریم.

پس باید خودمان از صفر تا صد دستگاه آزمایش، آزمایش و تحقیق کنیم، علاوه بر این که تهیه مواد و مواد برای این دستگاه ها نیز هزینه بر است، نه تنها مواد پوسته بلکه داخل آن نیز گران است. این دستگاه ها شامل بردهای مدار الکتریکی، منشورها، آی سی ها و ترانزیستورها هستند که به مواد خود نیاز دارند و تامین آنها برای ما دشوار است.

* توضیح دهید که چه مشکلاتی برای جذب نیرو دارید؟

تورم بالا به این معناست که فردی که در زمینه فناوری اطلاعات دارد نمی تواند با حقوق پایه وزارت کار کار کند. یافتن متخصص برای کار با ابزارهایی مانند اره، جوش و فرز کار آسانی نیست و برای کارگران ماهر باید بیش از ۱۰ میلیون حقوق پرداخت کنیم. حرفه ما در صنعت نیاز به استخدام یک متخصص دارد. فردی که در رشته مهندسی مکانیک یا الکترونیک از دانشگاه فارغ التحصیل شده است، از حقوق وزارت کار راضی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا