بانک و بیمه

بانک پاسارگاد آهسته و پیوسته سود میسازد

هادی بهرامی; بازار: تحلیل و راستی آزمایی موسسات بانکی به دلیل نقش مهمی که در اقتصاد و چرخه نقدینگی کشور دارند، حائز اهمیت است. در زیر به تحلیل جامع بانک پاسارگاد می پردازیم.
بانک پاسارگاد حاصل هشت سال تدبیر است که در سال ۱۳۷۶ توسط مدیران یا مدیران فکری آن تأسیس شد. از نیمه دوم سال ۱۳۸۳ اقدامات تجاری برای تاسیس بانک انجام شد. این بانک با سرمایه ای بالغ بر ۳۵۰ میلیارد تومان که به طور کامل پرداخت شده فعالیت خود را آغاز کرد که ۲۰۰ میلیارد تومان آن توسط موسسان و ۱۵۰ میلیارد تومان توسط ۳۴ هزار نفر از طریق اشتراک عمومی خریداری شد. ۱۳۰۰۰۰ نفر متخصص در امور بانکی، مالی و سرمایه و همچنین موسسات اقتصادی و صندوق های بازنشستگی، گروه صنعتی، گروه پیمانکاری، ۱۶۰ نفر از شرکت های بزرگ ساختمانی و سرمایه گذاران بخش مسکن، ۳۰۰ نفر از پزشکان متخصص و جمعی از مهندسان این بانک آنها کار میکنند. ارزش بازار بانک پاسارگاد در بورس ۹۷ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است که در حال حاضر ارزش معاملاتی ۷ میلیارد تومانی را نشان می دهد.

ترکیب سهامداران اصلی
طبق جدول زیر؛ در بین هفت سهامدار عمده، شرکت سرمایه گذاری پارس آرین بزرگترین مالک بانک پاسارگاد است.

درصد مالکیت

تعداد سهام بر اساس میلیارد

نام سهامدار

۱۰

۲۷.۳

سرمایه گذاری پارس آرین

۵

۱۳.۶

شخص حقیقی

۴.۷

۱۲.۹

محققان و مبتکران خاورمیانه

۴.۵

۱۲.۴

توزیع کننده دانش آینده پویا است

۴.۵

۱۲.۴

خوش فکران سروش فجر

۳.۸

۱۰.۳

مبتکران میلاد گستر

۳.۷

۱۰.۲

گروه سام

بانک پاسارگاد در پایان سال ۱۳۹۰ با افزایش ۲۳ درصدی نسبت به سال قبل به سود خالص ۱۹۱۴۵ میلیارد تومان دست یافت. بر اساس صورت های مالی ۹ ماهه جدید، سود حاصل از سرمایه گذاری های شرکت ۷۷ هزار میلیارد تومان، هزینه های عمومی و اداری شرکت ۴ هزار و ۶۷۴ میلیارد تومان و سود خالص ۱۶ هزار و ۵۲۲ میلیارد تومان به ترتیب ۷۱، ۴۴ و ۵۳ درصد است. نسبت به سال قبل افزایش یافته است. روند سود بانک کند اما رو به رشد است.

گزارش صورت سود و زیان
نرخ سود تسهیلات بانکی در پایان سال ۱۴۰۱ با رشد ۶۱ درصدی ۶۱ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بود که از این میزان ۴۱ هزار و ۸۴۰ میلیارد تومان سود علی الحساب استفاده شد. بانک پاسارگاد با سرمایه گذاری های جدید خود ۱۵۸۰ میلیارد تومان سود ایجاد کرد که در سال های گذشته تقریبا صفر بود. هزینه های عمومی و اداری شرکت بالغ بر ۵.۱۵ میلیارد تومان است که نسبت به سال قبل ۸۴ درصد افزایش داشته است. بانک پاسارگاد در پایان سال ۱۳۹۰ با افزایش ۲۳ درصدی نسبت به سال قبل به سود خالص ۱۹۱۴۵ میلیارد تومان دست یافت.
بر اساس صورت های مالی ۹ ماهه جدید، سود حاصل از سرمایه گذاری های شرکت ۷۷ هزار میلیارد تومان، هزینه های عمومی و اداری شرکت ۴ هزار و ۶۷۴ میلیارد تومان و سود خالص ۱۶ هزار و ۵۲۲ میلیارد تومان به ترتیب ۷۱، ۴۴ و ۵۳ درصد است. نسبت به سال قبل افزایش یافته است. بر اساس تحلیل انجام شده تا پایان سال ۱۴۰۲ هزینه های اداری و عمومی با ۱۷ درصد افزایش نسبت به سال قبل به ۵۸۴۰ میلیارد تومان و سود خالص شرکت با ۸ درصد افزایش به ۲۰۶۵۲ میلیارد تومان رسید – نسبت درآمد ۴.۷ برآورد شده است. روند سود بانک کند اما رو به رشد است.

نسبت قیمت به درآمد
در پایان سال ۱۴۰۱ بانک پاسارگاد برای هر سهم ۷۰ تومان سود خالص برای سهامداران آورد. رقم کلیدی سالانه در سال جاری ۳.۴۴ است. سود خالص هر سهم شرکت در سال ۱۴۰۰ ۱۱۸ تومان، در سال ۱۴۰۱ ۷۰ تومان و در نه ماهه ۱۴۰۲ ۵۱ تومان است.

آخرین کلمه
تحرکات صنعت بانکداری برای اقتصاددانان، تحلیلگران بازار مالی و سرمایه گذاران مهم است. به همین دلیل برای درک وضعیت شرکت باید گزارش های مالی و نمودارهای قیمت سهام را بررسی کنید. برای تحلیل جامع وضعیت بنیادی بنگاه‌های بانکی، باید میزان دارایی‌ها، کیفیت و دامنه ارائه خدمات، نتایج عملیاتی، سیاست‌های دولت و سایر جنبه‌ها در نظر گرفته شود. با افزایش نرخ تورم و مشکلات اقتصادی موجود، درآمد برخی از شرکت ها به دلایل مختلف در حال کاهش است که در حوزه بانکی ممکن است به کل اقتصاد و بورس آسیب وارد کند. بنابراین باید نظارت ها تقویت شود و نقدینگی موسسات مالی به خوبی مدیریت شود تا سود افزایش یابد و هزینه های اضافی کاهش یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا