ترندهای روز

با این دستگاه می‌توانید دست دیگران را از فاصله دور بگیرید

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

یک دستگاه نوک انگشت جدید حس تعامل نزدیک با اشیاء واقعی را تقلید می‌کند و راه را برای تشخیص آسیب لمسی، تماس ویدیویی و جراحی رباتیک هموار می‌کند.

محققان دانشگاه کالج لندن (UCL) دستگاهی ابداع کرده‌اند که لمس انسان را تقلید می‌کند و می‌تواند روزی به افرادی که هزاران مایل دورتر زندگی می‌کنند اجازه دهد تا دست به دست هم دهند.

به گفته هوش مصنوعی، این دستگاه که «سیستم لمسی با الهام از زیستی» (BAMH) نام دارد، می تواند تشخیص را در بیمارانی که حس لامسه را از دست می دهند، بهبود بخشد.

پزشک معمولاً این توانایی را با لمس پوست بیمار با برس‌های تک فیبر تشخیص می‌دهد و از او می‌پرسد که آیا می‌تواند لمس را حس کند و بفهمد که از دست دادن حس کجاست و چقدر شدید است. به گفته محققان، این دستگاه نوک انگشتی حس تعامل با اشیاء واقعی را تقلید می کند و راه را برای تشخیص ضایعات لمسی، تماس ویدیویی و جراحی رباتیک هموار می کند.

پروفسور هلگه ووردمن، محقق دانشکده مهندسی دانشگاه کالج لندن، گفت: «سیستم BAMH توانایی ما را برای تعیین کمیت حساسیت – حداقل شدت محرک مورد نیاز برای درک لمس توسط انسان – و تمایز بین محرک های انگشتان انسان افزایش می دهد. ما معتقدیم که این سیستم می تواند به طور قابل توجهی روند تشخیص را بهبود بخشد.

محققان بر این باورند که طراحی واقعی‌تر این فناوری به درک عمیق‌تر پیچیدگی‌های لمس انسان کمک می‌کند و قبلاً طیف وسیعی از کاربردها را برای آن در نظر گرفته‌اند. انتظار می رود این فناوری روش های جراحی رباتیک را بهبود بخشد. به عنوان مثال، جراحان می توانند تفاوت بین بافت سرطانی و بافت طبیعی را با دستان خود احساس کنند، که به آنها کمک می کند تا قبل از برداشتن تومور مرزبندی کنند.

وردمن تاکید کرد: ادراک لمس انسان شامل حس هایی است که توسط چهار نوع گیرنده دریافت می شود و به نسبت های مختلف در نواحی مختلف نوک انگشت توزیع می شود. برخی از گیرنده ها در تشخیص لبه ها عالی هستند. در حالی که دیگران در تفسیر بافت تخصص دارند.

وی افزود: با لمس اشیا ترکیب پیچیده ای از محرک ها را دریافت می کنیم که به درک دقیق آنها کمک می کند. سیستم ما می‌تواند محرک‌های ساکن و پالس‌های تولید شده در نقاط مختلف نوک انگشت را با سطوح شدتی که می‌تواند از آستانه حساسیت انسان تجاوز کند یا فراتر رود، نمایش دهد.

به گفته محققان، محرک‌ها در محدوده فرکانسی ارائه می‌شوند که با حساسیت گیرنده‌های لمسی پوست مطابقت دارد و تجربه لمسی را امکان‌پذیر می‌کند که حس تعامل با اشیاء واقعی را در زندگی روزمره از نزدیک شبیه‌سازی می‌کند.

این تحقیق در مجله Nature Communications منتشر شده است.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا