ترندهای روز

بحران ازدواج در ژاپن؛ نام همه ژاپنی‌ها ظرف ۵ قرن آینده یکسان می‌شود

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

یک مطالعه اخیر نشان می دهد که یک روز ممکن است همه در ژاپن نام خانوادگی یکسانی داشته باشند، مگر اینکه قوانین محدود کننده ازدواج تغییر کند و نرخ ازدواج افزایش یابد.

هیروشی یوشیدا، اقتصاددان دانشگاه توهوکو در شهر سندای که رهبری این مطالعه را بر عهده داشت، می‌گوید که اگر قوانین فعلی ادامه پیدا کند، تا سال ۲۵۳۱ همه ژاپنی‌ها ممکن است نام خانوادگی «ساتو» داشته باشند. البته اگر افراد ازدواج کنند، چون آمار ازدواج در ژاپن در حال کاهش است.

برخلاف بسیاری از اقتصادهای بزرگ جهان که این سنت را کنار گذاشته‌اند، ژاپن همچنان از نظر قانونی زوج‌های متاهل را ملزم می‌کند که نام خانوادگی یکسانی داشته باشند و معمولاً همسران نام خانوادگی شوهر خود را می‌گیرند.

“انقراض نام” که ژاپن در حال حاضر درگیر آن است، یک پدیده طبیعی است که به آن فرآیند “گالتون واتسون” نیز می گویند. این پدیده نشان می دهد که در جوامع مردسالار با هر نسل جدید تعدادی نام خانوادگی از بین می رود زیرا زنان نام خانوادگی شوهران خود را می گیرند.

در ژاپن، جنبشی برای تغییر قوانین نام خانوادگی به رهبری مدافعان حقوق زنان و کسانی که سعی در حفظ تنوع نام خانوادگی دارند، به وجود آمده است، زیرا تعداد انگشت شماری از نام های خانوادگی به طور فزاینده ای در این کشور تکرار می شوند.

بر اساس تحقیقات موسسه آماری Myoji Yurai که بیش از ۳۰۰ هزار نام خانوادگی را در ژاپن بررسی کرده است، در حال حاضر “ساتو” رایج ترین نام خانوادگی در این کشور است و پس از آن به ترتیب “سوزوکی” و “تاکاهاشی” قرار دارند. آنها سوم هستند. Myoji Yurai در وب سایت خود نوشت که حدود ۱.۸ میلیون نفر از جمعیت ۱۲۵ میلیونی ژاپن نام خانوادگی “ساتو” دارند.

هیروشی یوشیدا، که نام خانوادگی او یازدهمین نام رایج است، توسط گروه «نام ها فکر کن» برای این مأموریت تحقیقاتی مأموریت یافته است. این گروه خواستار اصلاحات قانونی هستند تا زنان پس از ازدواج نام خانوادگی خود را حفظ کنند.

این استاد دانشگاه که روز دوشنبه آخرین تحقیق خود را رونمایی کرد، اذعان داشت که پیش بینی وی تنها در صورتی پایدار خواهد بود که کشور بتواند بر یکی از حادترین بحران های خود یعنی کاهش نرخ ازدواج فائق آید.

آمار ازدواج در ژاپن در سال ۲۰۲۳ تقریباً ۶ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است. این اولین بار در ۹۰ سال گذشته است که تعداد ازدواج ها در این کشور به زیر ۵۰۰ هزار مورد رسیده است و در عین حال طبق آمار رسمی، آمار طلاق در سال گذشته ۲.۶ درصد افزایش یافته است.

یوشیدا به سی ان ان گفت: «اگر افراد کمتری نسبت به آنچه انتظار می رود ازدواج کنند، ممکن است محاسبه متفاوت باشد.

یوشیدا همچنین در مطالعه خود خاطرنشان کرد که جمعیت ژاپن ممکن است در هزاره آینده به دلیل کاهش نرخ زاد و ولد به شدت کاهش یابد.

وی در گزارش خود پا را از این هم فراتر گذاشت و گفت: احتمال انقراض نژاد ژاپنی زیاد است.

بر اساس آمارهای دولتی منتشر شده در سال گذشته در ژاپن، نسبت افراد مسن یا طبق تعریف افراد بالای ۶۵ سال در بالاترین حد خود بوده و ۲۹.۱ درصد از جمعیت را شامل می شود که بالاترین میزان جمعیت سالمند در جهان است.

جمعیت ژاپن از زمان رونق اقتصادی آن در دهه ۱۹۸۰ با نرخ باروری ۱.۳ رو به کاهش بوده است و در غیاب جمعیت مهاجر، این نرخ بسیار کمتر از استاندارد ۲.۱ مورد نیاز برای حفظ جمعیت پایدار است. برای بیش از یک دهه، تعداد مرگ و میر ژاپن از تولدها پیشی گرفته است و شیب تند آماری مشکل فزاینده ای را برای رهبران چهارمین اقتصاد بزرگ جهان ایجاد کرده است.

فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن، در ژانویه سال گذشته هشدار جدی درباره بحران جمعیت صادر کرد و گفت که به دلیل کاهش نرخ زاد و ولد، “در آستانه ناتوانی در حفظ کارکردهای اجتماعی” است.

به طور کلی در بسیاری از کشورهای آسیای شرقی تنوع نام خانوادگی افراد کمتر از کشورهای غربی است. به عنوان مثال، طبق آمار دولت چین تا سال ۲۰۲۰، حدود ۳۰ درصد از مردم این کشور نام خانوادگی “وانگ”، “لی”، “ژانگ”، “لیو” یا “چن” و اکثریت قریب به اتفاق جمعیت را دارند. ، تقریباً ۸۶ درصد از آنها فقط ۱۰۰ نام خانوادگی دارند.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا