اقتصاد جهان

بحران در کانال های سوئز و پاناما تجارت جهانی را تهدید می کند

به گزارش خبرگزاری افق میهن ، روزنامه فایننشال تایمز روز جمعه به نقل از مالکان و متصدیان کشتی هشدار داد که کاهش سطح آب در کانال پاناما که بر ترافیک کشتیرانی تأثیر گذاشته و همچنین حملات در نزدیکی کانال پاناما منجر به اختلال در کانال سوئز بر زنجیره تامین و تجارت جهانی تاثیر خواهد گذاشت. تهدید می کند

کانال پاناما، یک آبراه ۵۰ مایلی (۸۰.۵ کیلومتری) که اقیانوس آرام و اطلس را به هم متصل می کند، خشکسالی را تجربه کرده است که ظرفیت کشتی ها را برای عبور از این کانال کاهش داده است.

بر اساس گزارشی از شرکت تجزیه و تحلیل داده های تجاری Marine Traffic، این در مقایسه با ۲۳۸ کشتی که در هفته اول دسامبر ۲۰۲۲ از آبراه عبور کردند، در مقایسه با تنها ۱۶۷ کشتی در سال جاری است.

به گفته مقامات کانال پاناما، بسیاری از کشتی ها برای عبور از این آبراه باید تا دو هفته صبر می کردند. این باعث شده است که بسیاری از کشتی ها مجبور شوند هزاران مایل را دور بزنند تا از تاخیرهای پرهزینه جلوگیری کنند.

رولف هابن یانسن، مدیر اجرایی شرکت کشتیرانی هاپاگ-لوید آلمان، پنجمین مالک کشتی کانتینری جهان، به فایننشال تایمز گفت: خشکسالی در کانال پاناما یک مشکل جدی است. این شرکت قبلاً اعلام کرده بود که حداقل ۴۲ کشتی را از آبراه منحرف خواهد کرد.

همزمان، نگرانی‌ها در مورد حرکت کشتی‌ها در کانال سوئز، که دریای مدیترانه را به دریای سرخ متصل می‌کند، افزایش می‌یابد.

در پی تشدید درگیری ها بین رژیم صهیونیستی و حماس در غزه، نیروهای حوثی یمن حامی حماس حملات متعددی را به کشتی های باری در دریای سرخ در ۱۱۵۰۰ کیلومتری این کانال انجام دادند.

برخی کارشناسان ادعا می کنند که در حالی که این حملات فقط کشتی های مرتبط با اسرائیل را هدف قرار می دهند، اما می توانند عملکرد کانال را مختل کنند.

هابن یانسن گفت: “اگر عبور از سوئز دشوارتر شود، ممکن است اختلالات جدی (در زنجیره تامین جهانی) ایجاد شود.

بر اساس این گزارش کارشناسان هشدار می دهند که اختلالات در حوزه حمل و نقل در نهایت منجر به افزایش قیمت ها می شود. تحلیلگران همچنین تاکید می کنند که وضعیت می تواند بدتر شود، به ویژه در تعطیلات کریسمس امسال.

مارکو فورجیونه، مدیر کل انستیتوی صادرات و تجارت بین‌الملل بریتانیا به این نشریه گفت: برخی از کالاها برای کریسمس امسال به موقع به اینجا نمی‌رسند.

وی افزود که اگر هر دو آبراه همزمان مسدود شوند، اگر حملات در نزدیکی سوئز بدتر شود، برای تجارت جهانی “فاجعه بار” خواهد بود.

فورجیونه ادامه داد: «دولت‌ها و شرکت‌ها باید به این فکر کنند که یک زنجیره تامین انعطاف‌پذیر چگونه باید باشد… در کریسمس امسال کاری نمی‌توان انجام داد.» (اما) اگر کاری انجام نشود، فکر می‌کنم وجود دارد (یک خطر). از) کمبود سال آینده.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا