ترندهای روز

برای اولین بار کلیه خوک به یک بیمار «عادی» در آمریکا پیوند زده شد

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

گروهی از جراحان آمریکایی برای اولین بار در جهان موفق شدند کلیه خوک اصلاح شده ژنتیکی را به بدن یک بیمار عادی (بیماری که مرگ مغزی ندارد) پیوند بزنند.

یکی از بیمارستان‌های ماساچوست که این عمل جراحی در روز شنبه انجام شد، آن را “یک نقطه عطف بزرگ” نامید. بیمار پیوند کلیه اصلاح شده ژنتیکی مردی ۶۲ ساله است که در مرحله پایانی بیماری کلیوی قرار داشت.

خبر موفقیت آمیز بودن عملیات روز پنجشنبه اعلام شد. این جراحی می‌تواند راه را برای پیوند اعضا سریع‌تر به بیمارانی که منتظر پیوند عضو هستند هموار کند.

کمبود عضو برای پیوند یکی از چالش های علم پزشکی در سراسر جهان است. در بیمارستانی که روز شنبه پیوند کلیه خوک به انسان در آن انجام شد، ۱۴۰۰ بیمار در انتظار پیوند کلیه هستند.

در طی فرآیند اصلاح ژنتیکی کلیه خوک، برخی از ژن های مضر این حیوان از این اندام حذف شده و ژن های انسانی جای آن ها را می گیرند.

به گفته گروهی که این عمل جراحی را انجام داده اند، وضعیت این بیمار ۶۲ ساله رضایت بخش است و انتظار می رود به زودی از بیمارستان مرخص شود. این بیمار دیابت نوع ۲ و فشار خون بالا داشت. او قبلاً در سال ۲۰۱۸ تحت عمل جراحی پیوند کلیه قرار گرفته بود، اما کلیه پیوندی پس از پنج سال از کار افتاد، بنابراین او به طور منظم تحت دیالیز بود.

پیوند کلیه از خوک به انسان قبلاً در بیمارانی که مرگ مغزی داشتند انجام شده بود، اما این اولین بار است که بیمار بدون مرگ مغزی تحت این عمل قرار می گیرد. پیوند قلب خوک به انسان اخیراً بر روی دو بیمار در ایالات متحده انجام شد، اما هر دو کمتر از دو ماه بعد مردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا