ترندهای روز

برنده جایزه نوبل می‌گوید ما ممکن است جهان را اشتباه درک کرده باشیم

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

برای مدت طولانی، دانشمندان معتقد بودند که درک می کنند که جهان با چه سرعتی در حال رشد است. اما هر چه بیشتر یاد می گیرند، به نظر می رسد که این نظریه ها به سرعت خود جهان در حال گسترش هستند!

اساساً «ثابت هابل» سرعت انبساط جهان را می سنجد. خوب، مشکل کجاست؟ ابزارهای مختلف مقادیر متفاوتی برای آن می‌دهند که در نتیجه آن چیزی به نام «تنش ثابت هابل» شناخته می‌شود.

این تناقض احتمال جالبی را مطرح می کند. همانطور که آدام ریس فیزیکدان برنده جایزه نوبل در وبلاگ ناسا توضیح می دهد، بسیاری از آنچه که ما فکر می کردیم در مورد جهان می دانیم ممکن است اشتباه بوده باشد.

برنده جایزه نوبل می گوید ما ممکن است دنیا را اشتباه درک کرده باشیمآدام ریس

فیزیکدان دانشگاه جانز هاپکینز گفت: ما اکنون طیف وسیعی از آنچه هابل مشاهده کرده است داریم و می توانیم با اطمینان بسیار بالا این خطای اندازه گیری را به عنوان علت استرس هابل رد کنیم.

در سال ۲۰۲۳، دانشمندان با تلسکوپ وب به اعماق کیهان نگاه کردند تا اعداد مختلط هابل را تأیید کنند. اما وقتی تلسکوپ جدیدتر یافته‌های قبلی آنها را تأیید کرد و اختلاف را عمیق‌تر کرد، شگفت‌زده شدند.

یکی از احتمالات این تضاد شگفت‌انگیز می‌تواند خوشه‌ای از ستاره‌ها باشد. این خطای میدان دید زمانی اتفاق می‌افتد که تلسکوپ‌های فضایی بیش از آنچه می‌توانند ستاره‌ها را ببینند. بنابراین ممکن است بر اندازه‌گیری‌های انبساط تأثیر بگذارد زیرا نور ستاره اساساً نما را مخدوش می‌کند.

گرد و غبار ستاره ای این اثر را حتی قوی تر می کند، اما همانطور که ناسا توضیح می دهد، وب باید بتواند نویز را قطع کند و فاصله را با تصویربرداری دقیق تر اندازه گیری کند.

همانطور که ریس حدس می‌زند، ممکن است چیزی بزرگتر از جمع نشدن اعداد در جریان باشد. او به ناسا گفت: “با نادیده گرفتن اشتباهات اندازه گیری، آنچه باقی می ماند یک احتمال واقعی و هیجان انگیز است.” این است که ما دنیا را اشتباه درک کرده ایم.”

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا