ارزهای دیجیتال

بلاکچین، انقلابی در مدیریت داده‌های سلامت

به گزارش افق میهن، صنعت بهداشت و درمان در مدیریت مجموعه داده های خود با چالش های بزرگی مواجه است. داده ها باید مدیریت، مدیریت، به اشتراک گذاشته و به طور موثر تجزیه و تحلیل شوند، چه در داخل و چه در خارج. اکنون بلاک چین به این فرآیند پیچیده کمک می کند. نقض داده ها در سال های اخیر به طور فزاینده ای رایج شده است و نگرانی های مربوط به حریم خصوصی را افزایش می دهد. تنها در سال گذشته، ۸۷ میلیون بیمار در ایالات متحده قربانی نقض داده ها شدند که بیش از دو برابر این تعداد در سال ۲۰۲۲ است.

فناوری بلاک چین که به دلیل ماهیت ایمن و شفاف شناخته شده است، به عنوان یک راه حل بالقوه برای این چالش ها در حال ظهور است. با ترکیب بلاک چین با سایر فناوری‌ها، شرکت‌ها سیستم‌های مدیریت داده کارآمدتر و ایمن‌تری ایجاد می‌کنند که مزایای زیادی برای بخش مراقبت‌های بهداشتی فراهم می‌کند.

توانمندسازی بیماران و افزایش حریم خصوصی

مجموعه BurstIQ، یک پلتفرم مبتنی بر بلاک چین به عنوان یک سرویس، محدودیت‌های روش‌های سنتی مدیریت داده را برجسته می‌کند. این روش ها معمولاً سیلوهای حریم خصوصی ایجاد می کنند که اتصال و تجزیه و تحلیل اطلاعات در سازمان های مختلف را دشوار می کند. امبر هارتلی، مدیر ارشد استراتژی شرکت توضیح می دهد: «بلاک چین، همراه با یادگیری ماشینی و فناوری پیشرفته حریم خصوصی، می تواند «داده های هوشمند» ایجاد کند.

داده های هوشمند حریم خصوصی، مجوزها و تاریخچه را مستقیماً در خود داده ها ادغام می کند و کنترل و امنیت بیشتری را فراهم می کند.

BurstIQ سیستم LifeGraph را بر اساس اصول بلاک چین و داده های هوشمند توسعه داده است و در حال حاضر توسط سازمان هایی مانند وزارت بهداشت کلرادو و تامین مالی مراقبت های بهداشتی (مستقر در ایالات متحده) استفاده می شود. این سیستم به مدیریت کیفیت، یکپارچگی، حاکمیت و امنیت داده ها در تامین کنندگان، شرکا و برنامه های مختلف کمک می کند و فرآیندهای مدیریت داده را ساده می کند.

نقش بلاک چین در حفظ امنیت کاربران

وی افزود: در این روش، بیماران کنترل داده‌ها و هویت خود را به دست می‌گیرند. «قراردادهای هوشمند به آن‌ها اجازه می‌دهد تا به طرف‌های درگیر دسترسی به اطلاعات خاصی بدهند، در حالی که محاسبات چند جانبه امن (MPC) امکان همکاری بدون افشای داده‌های فردی را فراهم می‌کند.»

ایجاد اعتماد در یک سیستم غیر متمرکز

بروس آن، رئیس امور نظارتی در شرکت دیگری به نام Partisia Blockchain، بر پتانسیل MPC برای اعتماد به یک سیستم غیرمتمرکز تأکید کرد. Particia در حال توسعه یک راه حل مدیریت داده همراه با Verida Group است. این روش از MPC و داده های سلامت خصوصی بیماران استفاده می کند.

تصور کنید که برخی از بیماران از کیف پول Verida برای ذخیره و به اشتراک گذاری ایمن داده های سلامت از چندین منبع استفاده می کنند. این داده ها رمزگذاری شده است و فقط برای کاربر در شبکه Verida قابل دسترسی است. سازمان‌های تحقیقاتی سلامت ممکن است با رضایت بیمار از MPC و Partisia برای تجزیه و تحلیل این داده‌ها برای اهداف تحقیقاتی استفاده کنند. حریم خصوصی افراد در طول کل فرآیند حفظ می شود.

چالش ها و راه پیش رو

بلاک چین راه حل های امیدوارکننده ای را برای حفظ حریم خصوصی بیمار ارائه می دهد، اما چالش ها همچنان وجود دارد. نگرانی های مربوط به حفظ حریم خصوصی با بلاک چین های شفاف سنتی نیازمند رویکردهای جایگزین است.

هارتلی، مدیر ارشد استراتژی BurstIQ، تاکید می کند که داده های بهداشتی نباید در دفتر کل عمومی ذخیره شوند. در عوض، بلاک چین باید بخشی از طیف گسترده‌تری از خدمات با ویژگی‌های حریم خصوصی داخلی باشد.









دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا