ورزشی

بلایی که تیم ملی سر علیرضا بیرانوند آورد

پرسپولیس یکی از مدعیان قهرمانی این فصل لیگ برتر نیم فصل دوم را با شکست خارج از خانه آغاز کرد. این تیم که در هفته شانزدهم برای صف آرایی مقابل آلومینیوم این شهر به اراک سفر کرده بود، بازی را با یک گل واگذار کرد تا فرصت صعود به بالای جدول را بیش از پیش از دست بدهد. تک گل این بازی زمانی به ثمر رسید که علیرضا بیرانوند دروازه بانی که در فصول گذشته خود را یکی از بهترین های آسیا نشان داده بدترین اشتباه ممکن را مرتکب شد و مقصر اصلی شکست تیمش لقب گرفت.

علیرضا بیرانوند حال و روز خوبی ندارد; او به وضوح تمرکز خود را از دست داده است و این روزها به سختی یکی از بهترین های آسیا محسوب می شود. دلیلش می تواند خیلی چیزها باشد، اما افت همزمان روزهای او با نتایجی که اخیراً تیم ملی کسب کرده است، ذهن ها را به سمتی سوق می دهد که سیستم جدید پیاده سازی شده توسط امیر قلعه نویی در تیم ملی ایران باعث نزول تیم ملی شده است. دروازه بان پرسپولیس؟ درست است که گل زدن از فاصله ۴۰ متری را نباید به اتفاقات تاکتیکی نسبت داد، اما چیزی که بسیار مشهود است این است که بیرانوند همیشه آماده نیست. او در شرایطی در قفس توری پرسپولیس ایستاد که یک ماه بسیار بد و کابوس وار را در تیم ملی ایران در جام ملت های آسیا تجربه کرد. آمارها نشان می دهد که بیرانوند دیگر آن دروازه بان وحشتناک مهاجمان نیست و حالا راحت تر از زمان های دیگر دروازه او باز می شود.

از آنجایی که مسئولان کادر فنی فوتبال ایران تمایل به حرف زدن با آمار دارند، در این زمینه با آمار به خوبی می توان نشان داد که علیرضا بیرانوند شرایط بدی را در جام ملت های آسیا در تیم ملی تجربه کرده است. شاید وقتی درباره بیرانوند صحبت از تیم ملی و جام ملت ها می شود، یکی دو نکته درباره این دروازه بان بیش از هر چیز دیگری به چشم بیاید. اولی اظهار نظر عجیب و غافلگیرکننده امیر قلعه نویی درباره بیرانوند و دیگری دو پنالتی که این بازیکن در این جام مهار کرد.

امیر قلانویی در وصف علیرضا بیرانوند گفت: دروازه بان خوب بهتر از پدر و مادر خوب است! جمله ای که اگرچه ایراد ساختاری دارد اما نشان از جایگاه بیرانوند در تیم ملی داشت. البته «بیرو» برگ برنده امیر قلانوی در دیدار جنجالی مقابل سوریه بود. او با مهار پنالتی یکی از بازیکنان تیم رقیب، ایران را در مرحله یک چهارم نهایی مسافر کرد و از وقوع یک فاجعه تاریخی جلوگیری کرد. علاوه بر پنالتی که باعث شد تیم ملی به مرحله بعد صعود کند، بیرانوند در دیدار مقابل امارات یک پنالتی را هم مهار کرد و اجازه نداد «اما» بمیرد. علیرضا بیرانوند به جز این دو پنالتی روزهای بدی را تجربه کرد. می توان گفت بدترین دورانی بود که می شد برای او تصور کرد.

او جدا از بازی ساده با هنگ کنگ که دروازه اش را بسته نگه داشت، در دیگر بازی های تیم ملی دروازه خود را باز دید. آمار در این زمینه بسیار وحشتناک است. او در شش بازی دیگر هفت بار گلزنی کرده است که وضعیت او را به خوبی نشان می دهد. بیرانوند تنها در یک بازی مقابل قطر سه گل به ثمر رساند تا نشان دهد دیگر هیولای قفس تور نیست. حال با چنین آماری می توان نتیجه گرفت که سیستم و مدل جدید تیم ملی به ضرر این بازیکن و آمار درخشانش است؟ پاسخ می تواند تا حدودی مثبت باشد. حداقل این موضوعی است که در صحبت های سعید الهوی دستیار خوش صحبت امیر قلعه نویی یافت می شود. او این روزها در توجیه ناکامی تیم ملی فوتبال ایران به تغییر مدل بازی تیم ملی و پیشرفت فنی این تیم اشاره می کند و معتقد است این تیم نسبت به گذشته بسیار تهاجمی تر شده و خلق می کند. فرصت های زیادی قلعه نویی و دستیارانش در شرایطی تیم ملی را صاحب بیشترین موقعیت ها می دانند که به وضوح از قسمت دیگر ماجرا یعنی ضعف در کارهای دفاعی منظم و منسجم غافل شده اند. آنها بارها سبک بازی تیم ملی را با سبکی که پپ گواردیولا در منچسترسیتی به اجرا درآورده است، مقایسه کرده اند، اما صرف نظر از اینکه این ادعا درست یا نادرست است، این سوال بی پاسخ مانده است که آیا تیم گواردیولا یکی است یا خیر. با این همه ضعف بزرگ در خط. دفاع مواجه شد؟

بدیهی است تغییر سیستم تیم ملی که برخلاف ادعای اعضای کادر فنی بیشتر به بازی مستقیم است، باعث شده تمرکز تیم روی خط دفاعی به هم بخورد.

بدیهی است تغییر سیستم تیم ملی برخلاف ادعای اعضای کادر فنی که بیشتر مربوط به بازی مستقیم است، باعث شده تمرکز این تیم روی خط دفاعی به هم بخورد. طبیعتا در این بخش مدافعان و دروازه بانان تیم ملی بیشترین آسیب را دیده اند که نمونه بارز آن را در علیرضا بیرانوند می توان یافت. دروازه بانی که این روزها به اندازه یک پدر و مادر معمولی خودنمایی نکرده است، اولین قربانی تغییر مدل بازی تیم ملی است که در آن توجه به ساختار دفاعی به فراموشی سپرده شده و مانند گذشته تک بعدی شده است. گذشته در زمان کارلوس کی روش بیشتر توجهات معطوف به ساختار خط دفاعی بود و حالا قلعه نویی مدعی است تیمش فوتبال تهاجمی بازی می کند. همانقدر که تیم کی روش عملکرد تهاجمی ضعیفی از خود نشان داد، حالا تیم قلانوی ساختار دفاعی را فراموش کرده و در این زمینه به شدت ضعیف است.

بدیهی است در آن زمان که عرصه بر بازیکنانی چون سردار آزمون تنگ بود و حتی تا خداحافظی از تیم ملی هم پیش رفت، در این دوران بیشترین فشار و احتمالاً بزرگترین افت به ملی پوشان است. بازیکنان و دروازه بانان دفاعی تیم حداقل تا زمانی که دروازه بان ها به فرمت تمرینات باشگاهی برگردند، نباید از آنها انتظار تمرکز داشت. عملکرد بیرانوند مقابل آلومینیوم اراک و گل جنجالی که پیام فارس از الهلال دریافت کرد، دو نمونه بارز از عدم تمرکز معمول دروازه بانان تیم ملی است.

بی دلیل نیست که بازیکنی مثل بیرانوند بیشتر از دیگران زیر ذره بین است. او اولا دلیل موجهی داشت که این روزها نتوانسته تکرار کند و دیگر اظهارات خبرساز است که مخاطب را آزار می دهد. بیرانوند تیم ملی جنجالی کنونی را نسل طلایی فوتبال ایران می خواند اما در عمل نتایجی که این تیم به دست آورده با ادعاهای پیش گفته همخوانی ندارد. از طرفی خیلی ها معتقدند اعتماد به نفس بیش از حد این دروازه بان و راحتی او که قرار نیست تحت هیچ شرایطی نیمکت نشین شود باعث عملکرد ضعیف او شده است. بیرو البته در این فصل نتوانست عملکرد درخشان فصل گذشته را در باشگاهش داشته باشد.

شاید این مورد نیز برگرفته از مدت حضور و تغییرات در تمرینات تیم ملی با کادرفنی جدید باشد. هر چه که هست این دروازه بان در ۸ بازی اخیر خود برای پرسپولیس تنها ۲ دروازه خود را بسته نگه داشته و ۷ گل دریافت کرده است. بیرانوند در ابتدای فصل در هشت بازی تنها چهار گل دریافت کرد و موفق شد پنج کلین شیت کند که نشان می دهد آمار او چقدر افت کرده است. هر چه هست اما ظاهراً علیرضا تصمیم گرفته تا بخشی از مشکلات را برطرف کند.

همانطور که گفته شد، وی پیش از این علاوه بر مسائل فنی، به دلیل اظهاراتش در فضای مجازی نیز مورد انتقاد قرار گرفته است. چیزی که الان می گوید این است که قرار است به این موضوع فکر کند و حداقل تا پایان فصل قرار نیست مصاحبه دیگری داشته باشد. در ابتدا از هواداران پرسپولیس عذرخواهی می‌کنم؛ چون شاید انتظار نداشتند چنین گلی دریافت کنم، به دلیل یک غفلت گل زدم و به تیم آلومینیوم و هواداران این تیم تبریک می‌گویم و جسارت این را دارم. معذرت خواهی می کند و گاهی اتفاقاتی می افتد که آدم نمی تواند انجام دهد بازی خیلی خوبی انجام دادیم و حیف شد و باز هم عذرخواهی می کنم باید کمتر صحبت کنم و آخرین مصاحبه ام تا پایان فصل است امروز دشمن خوشحالی شدم و دشمنانم را با چند مصاحبه و صحبت نکردن شکست خواهم داد.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا