اقتصاد جهان

بلومبرگ: کشورهای توسعه یافته با “سونامی بدهی” مواجه هستند

به گزارش این خبرگزاری، شبکه خبری بلومبرگ در گزارشی هشدار داد که با افزایش کسری بودجه در کشورهای صنعتی، فروش اوراق قرضه دولتی ممکن است در سال آینده دوباره افزایش یابد و منجر به سونامی بدهی شود.

بر اساس تحلیل کانال خبری، این در زمان بدی رخ می دهد زیرا بانک های مرکزی در حال تسریع انحلال اوراق قرضه عظیمی هستند که از طریق تسهیل کمی انباشته شده اند.

بلومبرگ در این گزارش تاکید کرده است که فدرال رزرو آمریکا، بانک مرکزی اروپا و بانک انگلستان باید شور و شوق خود را برای کوچک کردن ترازنامه خود مهار کنند.

بر اساس گزارش بانک آمریکا که در این گزارش استناد شده است، انتظار می رود که انتشار خزانه داری در سال آینده به رکورد ۱.۳۴ تریلیون دلار برسد. این در حالی است که انتظار می رود کسری بودجه آمریکا در سال ۲۰۲۶ به ۲ تریلیون دلار برسد.

به گفته این شبکه، عوامل زیادی بر ارزش اوراق قرضه تأثیر می‌گذارند، اما «در دنیایی که دائماً در حال تغییر است، افزایش انتشار (اوراق) ثابت است».

بر اساس گزارش ها، فدرال رزرو از ژوئن ۲۰۲۲ هر ماه ترازنامه خود را ۹۵ میلیارد دلار کاهش داده است و تا کنون آن را به ۷.۸ تریلیون دلار کاهش داده است که تقریباً دو برابر مانده ۴ تریلیون دلاری قبل از همه گیری بود.

بلومبرگ نوشت: این خطر وجود دارد که ترکیبی از تشدید سیاست پولی توسط فدرال رزرو و افزایش عرضه اوراق قرضه دولتی ایالات متحده “کشنده” باشد.

همین امر در اتحادیه اروپا نیز دیده می شود، جایی که انتظار می رود آلمان، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا فروش اوراق قرضه را در سال آینده به بیش از ۱.۱ تریلیون یورو (۱.۲ تریلیون دلار) افزایش دهند. علاوه بر این، کمیسیون اروپا می خواهد اوراق قرضه به ارزش ۱۵۰ میلیارد یورو منتشر کند.

در همین حال، انتظار می رود انتشار اوراق قرضه دولتی بریتانیا در سال آینده حدود ۲۶۰ میلیارد پوند باشد که ۲۰ درصد نسبت به سال جاری افزایش یافته است. بانک انگلستان ترازنامه خود را دو برابر سریعتر از فدرال رزرو و بانک مرکزی اروپا کاهش داده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا