اخبار اقتصاد ایران

به مشارکت ۴۰ میلیونی امیدوارم | قدرت خرید ۲۰ میلیون خانوار در 2 سال گذشته مضمحل شد

دولت بعدی باید فوراً قدرت خرید توده‌ها را بر اساس تورم و نرخ رشد اقتصادی که در سال‌های گذشته اتفاق افتاده است، بهبود بخشد. باید به سمت آشتی ملی برویم و با استفاده از توان این آشتی ملی، اختلافات ایجاد شده در عرصه های مختلف اقتصاد را که امروز به ابربحران کشور تبدیل شده است، حل کنیم.

افق میهن به نقل از جماران، سعید لیلاز، تحلیلگر مسائل اقتصادی، افزایش حداقل دستمزد کارکنان سازمان تامین اجتماعی و کارمندان دولت و بازنشستگان، ایجاد امید در جامعه و حرکت به سمت آشتی ملی و رفع اختلافات از جمله موارد است. در میان بحران های اولویت دار وی از دولت آینده خبر داشت و گفت: دولتی که می خواهد تشکیل شود فارغ از جهت گیری سیاسی مهم ترین وظیفه اش این است که در حوزه اقتصاد کلان تنها مسیر آقای رئیسی در راستای رشد مثبت اقتصادی نباشد. و بهبود فضای کسب و کار که عادلانه است آنها در ادامه و تعمیق آن به خوبی کار کردند.
ما یکی از تازه ترین انتخاب ها را بعد از آقای خاتمی خواهیم داشت اگر…

سعید لیلاز اظهار داشت: با اعلام اسامی کاندیداهای واجد شرایط، موج جدیدی از امید در جامعه ایران جاری شده است که اگر گروه های سیاسی از آن به درستی و با استفاده از اصول صحیح سیاسی استفاده کنند، یکی از تازه ترین انتخاب ها را خواهیم داشت. تاریخ ایران بعد از آقای خاتمی. وی خاطرنشان کرد: از نظر سیاسی فضای داخلی ایران به سه دسته تقسیم می شود که هر کدام نمایندگان خاص خود را در لیست مصوب دارند و این برای من جای امیدواری و تعجب دارد.

امیدوارم ۴۰ میلیون کمک کنم

وی با بیان اینکه باید در این زمینه تایید و تحسین خود را اعلام کنیم، تصریح کرد: مهمترین دلیل این تحسین، صلاحیت آقای مزیکیان است. انقلابیون از همه طیف‌ها و گروه‌ها بدون داشتن کوچک‌ترین بهانه‌ای در این انتخابات به خوبی حضور دارند. آقای جلیلی هم می تواند طیفی را که نماینده آقای احمدی نژاد است در این انتخابات با خود همراه کند و اصولگرایان آقای قالیباف را دارند. بنابراین انتخاباتی می تواند برگزار شود که بیش از ۴۰ میلیون نفر در آن شرکت کنند.

به گفته لیلاز، اگر چنین اتفاقی بیفتد، با توجه به شرایط اقتصادی که ایران در ۴ سال گذشته داشته و برخلاف اکثر تحلیل ها و تصورات، از دیدگاه او، روندی مثبت و آینده نگر است. وظیفه مهم دولت آینده تسریع رشد اقتصادی و بهبود محیط زیست است. اقتصاد کشور را بیش از آنچه در دولت مرحوم رئیسی انجام شد و در دستور کار قرار داد علاوه بر آنچه مرحوم رئیسی در دو سال اخیر به دست نیاورد.

این کارشناس مسائل اقتصادی اظهار داشت: دولت آقای رئیسی موفق تر از آن چیزی بود که گروه های سیاسی مخالف اعلام کردند و موفق تر از افکار عمومی بود که در ظاهر موضوع نمایان شد. دولت آقای رئیسی دولت موفقی بود و در ۴ سال گذشته ۴ رشد اقتصادی بالای ۵ درصد داشت. این رشد اقتصادی بالاتر از سطح متوسط ​​کل خاورمیانه و بالاتر از سطح کل جهان بود. این رشد بسیار بیشتر از کشورهایی مانند امارات و عربستان سعودی بود.

اتفاقات مهمی در اقتصاد کلان ایران رخ داده است

وی با بیان اینکه در چهار سال گذشته بخش مهمی از انحرافات و نارسایی ها در حوزه کلان اقتصادی ایران جبران شد، خاطرنشان کرد: نرخ تورم به طور کامل کاهش یافته و از حدود ۵۵ درصد در اسفند سال ۱۴۰۱ به حدود ۳۲ رسیده است از این رو اتفاقات مهمی در عرصه اقتصاد کلان ایران رخ داده است که نه تنها باید تداوم داشته باشد بلکه باید به طرق مختلف تسریع و تعمیق یابد.

افزایش حداقل دستمزد اولویت دولت آینده است

لیلاز گفت: آنچه دولت رئیس جمهور از آن غافل شد افزایش حداقل دستمزد سازمان تامین اجتماعی و کارکنان دولت و بازنشستگان بود. این موضوع در سال اول مورد توجه دولت قرار گرفت اما در دو سال اخیر که آقای مرتضوی وزیر کار شد، مورد بی توجهی قرار گرفت و حجم زیادی از قدرت خرید کارگران، کارکنان دولت و بازنشستگان از بین رفت. زیرا افزایش دستمزدها تقریباً نصف تورم بود. این همان چیزی است که بسیاری از منتقدان دولت آقای رئیسی به درستی معتقدند. اگر رشد اقتصادی ایجاد شده چرا سر سفره مردم نرفته است؟

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه رشد اقتصادی اتفاق افتاد اما آقای رئیسی به هر دلیلی آن جایی که می توانست سر میز مردم نیاورد، افزود: استدلال مخالفان افزایش دستمزد کارگران و ثابت را قبول ندارم. حقوق بگیران همه این استدلال ها از نظر علمی غلط، از نظر سیاسی نادرست و از نظر اجتماعی شرورانه هستند. قدرت خرید ۲۰ میلیون خانوار در دو سال گذشته از بین رفت و این وضعیت در حالی ایجاد شد که رشد اقتصادی داشتیم.

لیلاز تصریح کرد: دولتی که می خواهد تشکیل شود فارغ از جهت گیری سیاسی مهم ترین وظیفه اش این است که نه تنها راه آقای رئیسی را در مسیر رشد مثبت اقتصادی و بهبود فضای کسب و کار ادامه دهد که انصافا خوب عمل کرد. . بدهید، اما آن را عمیق تر کنید.

مهمترین وظیفه دولت آینده ایجاد امید در جامعه است

وی افزود: دوم اینکه مهمترین وظیفه دولت آینده ایجاد امید در جامعه است. این تنها با شعار محقق نمی شود. نوع تاییدی که شورای نگهبان داشت حرکتی جدی در این راستا برای ایجاد امید بود. با حرف و شعار نمی شود عید ساخت. مردم فریب وعده ها را نمی خورند. تایید آقای مزیکیان یک گام عملی واقعی در این راستا بود و ما به جامعه پیام دادیم که اگر وارد مرحله انتخابات شوید ممکن است نتیجه بگیرید.

لیلاز دومین گام امیدوارکننده مردم را بازگرداندن قدرت خرید توده مردم بر اساس تورم و نرخ رشد اقتصادی دانست و گفت: دولت آینده باید فوراً قدرت خرید مردم را بر اساس تورم و نرخ رشد اقتصادی ارتقا دهد. که در سالهای گذشته اتفاق افتاد اولین نبض که دولت می تواند به مردم بدهد، ترمیم جدی دستمزد کارکنان دولت و مزدبگیران و بازنشستگان و مستمری بگیران است تا بتوانند به آینده اقتصادی کشور امیدوارتر باشند.

ما به آشتی ملی نیاز داریم
همه منابع رانت اقتصادی حتی چاپ پول بدون پشتوانه و نفت تمام شده است

وی ضمن تاکید بر اینکه باید به سمت آشتی ملی برویم، گفت: این موضوعی است که باید مورد توجه همه قوا باشد و به تنهایی از عهده دولت خارج است. ما نیاز به فضای آشتی ملی داریم، باید در نظر بگیریم که همه منابع رانتی در اقتصاد ایران حتی چاپ پول و نفت بدون پشتوانه تمام شده است. حتی برخی از ارکان حکومت داری در موقوفات افتاده است. این نشان می دهد که منابع تمام شده است، بنابراین ما دیگر نمی توانیم ایران را بدون مردم و طبقه متوسط ​​اداره کنیم. بنابراین دولت باید به خواسته ها و گرایش های فرهنگی و اجتماعی مردم که بسیار معتدل، اصولی و مذهبی است احترام بگذارد. نه اینکه بعد از انتخابات این بزرگواران را متهم به بداخلاقی و بدحجابی و بی حجابی کنند. این نهایت ناامیدی و عقب نشینی است.

من صلاحیت آقای مدزیکیان را به فال نیک می گیرم
ما دیگر نمی توانیم ایران را بدون طبقه متوسط ​​اداره کنیم

لیلاز با بیان اینکه صلاحیت آقای مزکیان را به فال نیک می گیرم و آن را نشانه ای بسیار مثبت و مهم برای آینده می دانم و افزود: این نشانه نشان می دهد که تغییراتی در نگاه دولت به کشور و مردم در حال رخ دادن است. یک علامت واضح داده می شود. اینکه طبقات متوسط ​​شهری در ایران بار دیگر توسط دولت دیده می شود که نشان می دهد ما به دلیل کاهش منابع به طبقه متوسط ​​نیاز داریم و دیگر نمی توانیم بدون آنها ایران را اداره کنیم.

ضرورت دوری گروه های سیاسی و اجتماعی از هرگونه افراط گرایی

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر پرهیز گروه های سیاسی و اجتماعی از هرگونه افراط و تفریط، ادامه داد: باید در این مسیر پیش برویم تا کشور را به سمت تعادل و مرکز، جایی که دولت و رهبری ایستاده است، پیش ببریم تا بتواند به اهداف بزرگی برسد. دولت باید در اقتصاد پیاده شود، حرکت کند و به معیشت توده های مردم رسیدگی کند.

وی با تاکید بر اینکه رئیس جمهور شأن اجرا دارد نه سیاست گذاری، تنها جایی را که دولت در حوزه اقتصادی سیاست گذاری می کند، دانست و گفت: رئیس جمهور بعدی در حوزه سیاست های غیراقتصادی تنها قدرت اجرایی دارد و می تواند. بر تصمیم‌گیری تأثیر می‌گذارد، اما در صورت تعامل مثبت با دستگاه‌های حاکمیتی، حوزه اقتصادی می‌تواند تصمیم‌گیری کند. اکثر گروه های مردمی اکنون نمایندگانی در میان نامزدها دارند. گروهی که فکر می کردیم آقای لاریجانی می تواند نماینده آن باشد، الان نامزد دارد. تصور این بود که اگر اصلاح طلبان نماینده اصلی خود را نداشتند از آقای لاریجانی حمایت کنند که اکنون نماینده خود را دارد.

مدیجان تمام ویژگی های یک مدیر اصلاح طلب خوب را دارد

لیلاز با بیان اینکه دسترسی پزشکان به نظام کارشناسی کشور و قدرت تصمیم گیری او به مراتب بیشتر از لاریجانی، قالیباف و جلیلی است، گفت: این موضوع در حال بررسی است.

بزرگترین بحران بزرگ ایران ناامیدی عمومی طبقه متوسط ​​است

لیلاز بزرگترین ابربحران ایران را ناامیدی عمومی طبقه متوسط ​​دانست و تاکید کرد: این شرایط باید اصلاح شود و در عین حال در حوزه اقتصادی بزرگترین ابربحران ما نارضایتی است. حل این اختلافات جز با مشروعیت در بین مردم ممکن نیست. به همین دلیل معتقدم این انتخابات می تواند گام بزرگی در این راستا باشد. بحث بنزین و آب و برق و گازوئیل نارضایتی وحشتناکی در ایران ایجاد کرده و الان روزانه ۱۰ تا ۱۵ میلیون دلار بنزین وارد می کنیم! نیازی به این واردات نیست. اگر دولت بتواند به درستی برنامه ریزی کند و برای مردمش توضیح دهد که چرا باید بنزین کمتر مصرف کنند، این وضعیت حل می شود.

وی با طرح این سوال که وقتی در حوزه اجتماعی و فرهنگی دل مردم و در حوزه اقتصادی کمر آنها را می شکنید، چگونه می توانید از آنها فداکاری کنید؟ وی افزود: الان واقعا امیدوارم دولت بعدی که آرزوی آن را داریم دولت آقای مزیکیان باشد، بتواند این موضوع را به راحتی حل کند. ما در ۲۰ سال گذشته هیچ‌وقت دولتی اصلاح‌طلب‌تر از دولت آقای مزیکیان نداشتیم و نمی‌توانستیم داشته باشیم.

لیلاز ابراز عقیده کرد: این شرایط ما را امیدوار می کند که بتوانیم دولتی اصلاح طلبی تشکیل دهیم که لزوماً با دیگر ارکان دولت در تضاد نباشد و در نتیجه ایستادگی در کنار دولت و برخورداری از حمایت مردم، آن را تشکیل دهیم. خواهد توانست بحران های بزرگ ایران را حل کند. اگر اختلافات را برطرف کنیم، سایر مسائل از جمله قدرت خرید مردم، بودجه دولت، پرداخت یارانه ها و مسائل دیگر حل می شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: این کشور روزانه ۱۳۰ میلیون لیتر بنزین و ۱۲۰ میلیون لیتر گازوئیل مصرف می کند که بدون شک ۱۰۰ میلیون لیتر هدر می رود. اگر می‌توانستیم این پول را پس‌انداز کنیم و به مردم ایران بدهیم، با نفت بشکه‌ای ۸۰ دلار می‌توان فقر را در ایران ریشه‌کن کرد. در شرایط کنونی می توان به حل این مسائل امیدوار بود و از همه مردم ایران دعوت می کنم تا پرشور و همه جانبه در انتخابات شرکت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا