اخبار اقتصاد ایران

بورس هم از پول «کلیر» شد | واکنش مردم و فعالان بازار سرمایه به ریزش جنگی بورس

آقای رئیس جمهور! شما در سال ۱۴۰۰ وعده حل مشکل بورس را در هفته اول ریاست جمهوری دادید، اکنون ۱۵۰ هفته از ریاست جمهوری شما می گذرد اما هنوز سرمایه مردم در آتش سوزی می سوزد. بازار سهام نمیخوای سال دیگه از همون افراد آسیب دیده رای بدی!

افق میهن، شروع قرمز بورس در اولین روز هفته واکنش های بسیاری را از سوی فعالان و کارشناسان بازار به همراه داشت. شنبه ۲۵ فروردین در این ماه حدود ۹۵ درصد نمادها منفی شدند و شاخص کل با ۵۳ هزار و ۹۱۹ واحد کاهش به رقم ۲ میلیون و ۲۰۷ هزار و ۹۷۹ واحد رسید.

به گزارش جماران، شنبه سیاه بازار سرمایه در حالی رقم خورد که ۱۷۰۰ میلیارد تومان پول واقعی از بازار و ۹۹۴ میلیارد تومان پول واقعی از صندوق های با درآمد ثابت برداشت شد. در همین راستا فعالان و کارشناسان بازار سرمایه به بیان دیدگاه های خود در شبکه های اجتماعی و انتقاد از عملکرد مسئولان بورس پرداختند و تاکید کردند که مسئولان واقعا به دنبال حمایت از بازار سرمایه هستند و اتفاقی که می افتد ناشی از بی تدبیری است. آیا آنها به عمد افت این بازار را دنبال می کنند؟ سایت جماران نگاهی به قسمت هایی از دیدگاه مردم انداخته است که در ادامه می آید:

سرمایه های مردم همچنان در آتش بورس می سوزد

«عبدالرضا داوری» فعال سیاسی اصولگرا نیز در توییتر شخصی خود نوشت: آقای رئیس جمهور! در سال ۱۴۰۰ وعده حل مشکل بورس را در هفته اول ریاست جمهوری دادید. الان ۱۵۰ هفته از ریاست جمهوری شما می گذرد اما سرمایه های مردم همچنان در آتش بورس می سوزد. شما نمی خواهید سال آینده دوباره از همان افراد آسیب دیده رای دهید؟ از ما بود!

وی با هشتگ سوگوار ادامه داد که سرمایه های مردم در بورس به دلیل سیاست های پولی و مالی دولت رئیس جمهور و در شرایطی که اخبار تنش نظامی ایران و اسرائیل در حال دود شدن است. امروز با فرار ۱۷۰۰ میلیارد تومانی دیگر از بورس تهران، ۹۹ درصد بازار فروخته شد تا با منفی شدن ۹۳ درصد نمادها، شاخص بورس به ۴۲ هزار واحد سقوط کرد.

باج دادن به دارندگان ارز و خام فروشان حمایتی از بورس نیست

رضا غلامی، «کارشناس ارشد اقتصاد از دانشگاه شهید بهشتی» در صفحه شخصی خود در توییتر به اظهارات وزیر اقتصاد اشاره کرد و نوشت: تا زمانی که شاخص بورس به سمت اصلاح پیش برود، وزیر اقتصاد دولت سیزدهم خبرهای خوبی از نحوه توافق ارزی می دهد. باج دادن به دارندگان ارز و خام فروشان و افزایش میانگین موثر نرخ ارز با هدف افزایش سود شرکت ها و تحریک شاخص، سیاست صحیح و پایداری برای حمایت از بورس نیست.

این تالار وحشت حاصل تحلیل بسیاری از کوچه بازارهاست

«عبدالله رحیم لو»، دکتری. در اقتصاد بین الملل وی با تاکید بر اینکه اقتصاد و سرمایه گذاری نیازمند آرامش و ثبات است، نوشت: این تالار وحشت حاصل تحلیل بسیاری از کوچه بازارهاست. جنگ را به مردان جنگ و سیاست را به صاحبانشان بسپارید. بازار سرمایه و سرمایه گذاری امنیت و آرامش است.

مدیریت سازمان باید حداقل برد را کاهش می داد و به طور موقت حجم پایه را افزایش می داد

در این رابطه امین بیگانی کارشناس بازار سرمایه نوشت : این شرط فورس ماژور که در همه قراردادها هست و در ضوابط بورس هست پس کجا باید استفاده کرد؟!! شامل سیل و زلزله و جنگ نمی شود؟! مسئولان از بالا تا پایین می گویند ضربه زدن به کنسولگری یعنی ضربه زدن به خاک ایران، خب این خودش یعنی اعلام رسمی جنگ! در مورد ماجرای شهید سلیمانی، مدیریت سازمان سریعاً تشکیل جلسه داد و دامنه را به دو درصد رساند و بعد به سرعت دو درصد جبران شد! این مدیریت ناموفق سازمان صبح امروز باید حداقل دامنه را کم می کرد و حجم پایه را موقتاً افزایش می داد تا سرمایه ملت از بین نرود… (حداقل کار این بود اگر نمی خواستند بازار را ببندند. ).

ارزش بورس تهران ۱، ۱۰ امارات و ۱، ۳۰ عربستان است!

مهدی ربطی یکی دیگر از فعالان بازار سرمایه نیز در یادداشتی کوتاه نوشته است: کشور حدود بیست سال است که در شرایطی مشابه امروز، شرایط نامشخص، شرایط فرسایشی که منابع کشور و کارآفرینان و فعالان اقتصادی و سرمایه های انسانی کشور به سر می برد. به جای هزینه کردن برای برنامه ریزی برای توسعه و رشد اقتصادی کشور، فقط بستگی به این دارد که وضعیت فلان تحریم چه شد، وضعیت فلان توافق چه شد، جنگ شود یا نه و غیره. ، صرف نظر از اینکه این شرایط برای تعدادی از افراد سودجو و رانت خوار فردی است. یا نابغه اقتصادی فرصت هایی را برای میلیونر شدن دلاری ایجاد کرد اما برای کل کشور نتیجه ای جز زوال و استهلاک نداشت… من معتقدم در دراز مدت هزینه هر شرایطی برای ایران کمتر از فرسایش تدریجی است. در این شرایط بلاتکلیفی، نه تولید رونق می گیرد و نه سرمایه گذاری در کشور تکمیل نمی شود و بخش مهمی از سرمایه اقتصادی و انسانی کشور از ایران خارج می شود… در سال ۲۰۲۴، ارزش بورس تهران خواهد بود. یک دهم امارات و یک سی عربستان باشد، کشوری که از نظر پتانسیل رشد هیچ ارتباطی با این دو کشور ندارد. قابل مقایسه نیست.

رشد ۳۹ درصدی بورس اسرائیل در شش ماه گذشته!

کانال هوشمند بورس با اشاره به وضعیت امروز بازار سرمایه نوشت: اسرائیل شش ماه است که درگیر جنگ مستقیم غزه بوده اما در شش ماه گذشته بازار سهام آن رشد ۳۹ درصدی داشته است!!

نوسانات جدی پارامترهای اقتصادی آن در اولین شنبه جدی سال چه خواهد شد؟!

علی قلعهکی، روزنامه نگار نیز در حساب توئیتری خود به این موضوع اشاره کرده است: اقدام نظامی همسطح علیه نظام تا امروز (۱۲ روز پس از حمله به کنسولگری ایران) تا حد زیادی از حمایت افکار عمومی کشور برخوردار است. اما این نوسانات جدی در پارامترهای اقتصادی (بورس، طلا، دلار و…) در اولین شنبه جدی سال چه خواهد شد؟!

رضا جعفری یکی دیگر از فعالان بورس نوشت: به ما حمله می شود، بورس در حال سقوط است، می خواهیم انتقام بگیریم تا قدرت موشکی خود را به رخ بکشیم، اما بورس در حال سقوط است، آیا کسی پاسخی برای این سوال دارد. ?

انتقام سخت از سرمایه گذاران!؟

به گزارش جماران، توییتر «خبرچه» نیز در این باره نوشت: انتقام سخت از سرمایه گذاران!؟ بورس سقوط کرد! شاید موشک کام دلواپسان را شیرین کند، اما شما اقتصاد ایران را تلخ تر از زهر کرده اید!

بازار سهام از پول پاک شد

“پیام الیاس کاردی” وی همچنین با اشاره به اینکه بورس از پول پاک شد، افزود: تنها ۶ روز کافی بود تا ۴ میلیارد دلار معادل ۲۶۰ هزار میلیارد تومان از ارزش دلاری بورس کاسته شود! امروز ارزش دلاری بورس به ۱۴۴ میلیارد دلار رسیده البته با دلارهای تلگرامی و غیررسمی.

“کویر سامان” وی نوشت: ای کاش همانقدر که آقای صدیقی کردند به بورس هم توجه کنند و از تولید کشور حمایت کنند. افراد سرمایه گذاری تولیدی که از نام بردن حداقل سال خجالت نمی کشیدند.

“کوروش طاهری” وی به برگزاری نشست با فعالان حقوقی بازار اشاره کرد و گفت: اینکه فردا قرار است جلسه ای با حضور نمایندگان حقوقی بازار برای حمایت از بورس و احتمالا کاهش دامنه نوسانات برگزار شود، بیش از هر خبر هجومی و جنگی بر بازار سرمایه تاثیر منفی داشت.

چرا بازار را متوقف نکردید؟

«علی حاتمی» وی همچنین در توییتر خود نوشت: قابل توجه آقایان خاندوزی و عشقی: اگر امروز بازار سرمایه تحت تاثیر شرایط جنگ ۵۴ هزار و ۴۰۰ واحد از دست داده است، چرا جلوی بازار را نگرفتید؟ اگر شرایط جنگ تاثیری بر بازار ندارد چرا بازار منفی است؟ شما نمی توانید استعفا دهید. پول مردم جای کسب تجربه و انگیزه نیست.

بازاری که این مدل را می فروشد ترسیده است

«رضا نازی» یکی دیگر از فعالان فضای مجازی با اشاره به افت چشمگیر بازار سرمایه گفت: اگر دولت بخواهد جایی بفروشد… دلار تلگرام را می گیرد… نمونه هایی را می بینم. مسکوکات و طلا و این چیزها». در بازارهای کالایی که می روید قیمت دلار بالای ۶۵ و ۷۰ است، سرتان گرم است، دارایی هایتان را در بورس با دلار ۳۰-۳۵ تومانی می سوزانید. (این پست مستقل از سطح ریسک سیستماتیک است). بازاری که این مدل را می فروشد ترسیده است، نمی توان آن را پنهان کرد، من همیشه قصد داشته ام واقعیت ها را بگویم… . فکر کنم فارغ از هر ضوابط و قانونی… شورای عالی بورس، سازمان، شرکت هر چی دوست داری اسمش رو بذار، بیاد این وضعیت رو توضیح بده یا حتی چند روزی بازار رو کلا تعطیل کنه. من همیشه مخالف تعطیلی بازار هستم، اما این بار شرایط متفاوت است. این هست…..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا