بانک و بیمه

بیمه از کارافتادگی چیست؟

به گزارش ایران تحلیل، امروزه به دلیل شرایط اقتصادی و سیاسی و شیوع بیماری های مختلف، نیاز به بیمه از کارافتادگی را در زندگی روزمره خود درک کرده ایم.

پس چگونه می توانیم از زندگی خود در برابر چنین حوادثی در آینده محافظت کنیم؟

به طور معمول همه شرکت های بیمه برای بیمه شدگان تحت عنوان بیمه از کار افتادگی شغلی بیمه می کنند. که به طور کلی یا جزئی تقسیم شده است. البته باید در نظر داشت که قوانین و خدمات در هر شرکتی متفاوت است. معنی آن چیست؟

اهمیت بیمه ناتوانی شغلی

در مورد بیمه از کارافتادگی، به این معناست که بیمه شده به دلیل کهولت سن یا حوادث ناشی از عوارض جسمی یا کهولت سن قادر به انجام کار نیست و برای مدت معین یا نامعلومی قادر به انجام کار و کسب درآمد از آن نیست. در این مرحله شرکت بیمه حمایت مستمری را از آن فرد در نظر گرفته است که به آن بیمه از کار افتادگی می گویند.

از جمله حمایت هایی که این دسته از افراد شامل می شوند این است که فردی که از کارافتاده دائم یا کلی است تا پایان دوره رنج از پرداخت حق بیمه معاف است، بنابراین دیگر نگران پرداخت منظم حق بیمه خود نباشید. .

شکایت از کارفرما در مورد بیمه

شکایت از کارفرما در مورد بیمه یکی از انواع شکایت کارکنان از کارفرما است. در صورتی که کارفرما به تعهدات خود در زمینه بیمه کارکنان عمل نکند، کارمند می تواند از کارفرما شکایت کند.

طبق قانون کار، کارفرما موظف است کارکنان خود را نزد یکی از بیمه‌گذاران بیمه کند. کارفرما موظف است حداقل ۵۰ درصد حق بیمه کارمند را بپردازد و ۵۰ درصد باقی مانده را نیز کارمند پرداخت می کند. اگر کارفرما به این تعهدات عمل نکند، کارمند می تواند با مراجع قضایی تماس بگیرد شکایت از کارفرما خودتان را معرفی کنید

حال بیایید انواع بیمه از کار افتادگی شغلی را با هم بررسی کنیم.

از کار افتادگی کلی در بیمه از کار افتادگی شغلی

مزایای این نوع بیمه، یعنی بیمه از کارافتادگی کلی، فقط شامل افرادی می شود که شاغل هستند و سن آنها زیر ۵۹ سال است. اما شکست کامل به چه معناست؟

تصور کنید فردی با شرایط فوق به دلیل تصادف یا بیماری دچار مشکلی مانند قطع عضو شده است. این نوع بیمه مانع از کار فرد می شود. جالب است بدانید که با مشخص شدن علت از کارافتادگی حادثه، فرد بلافاصله تحت پوشش بیمه ازکارافتادگی قرار می گیرد. اما اگر علت معلولیت بیماری باشد، فرد باید حداقل شش ماه تحت درمان بوده باشد و دریافت حمایت شش ماه طول می کشد.

از کار افتادگی جزئی در بیمه از کار افتادگی شغلی

در این نوع بیمه، فرد دچار مشکلی می شود که او را از انجام برخی فعالیت های خارج از کار باز می دارد. البته در نظر داشته باشید که تشخیص این موارد بر عهده کمیسیون پزشکی تعیین شده از سوی شرکت بیمه است و میزان تشخیص داده شده باید حداقل ۳۳ تا ۶۶ درصد باشد.

ازکارافتادگی کلی و دائم در بیمه ازکارافتادگی

حال فرض کنیم فردی دچار مشکلاتی مانند قطع عضو یا از دست دادن بینایی می شود که نشان می دهد فرد به طور کلی قادر به انجام کار نیست و حتی زندگی روزمره اش دچار مشکل می شود. این نوع بیمه نیز متعلق به این دسته از افراد است.

ارتباط بیمه از کار افتادگی شغلی با غرامت از کار افتادگی چیست؟

بیمه ازکارافتادگی شغلی شامل قوانین و شرایط متفاوتی در رابطه با ناتوانی در کار است که هر یک از قوانین مختص به شرایط است، به عنوان مثال:

طبق بند ۱۷ ماده ۲:

غرامت از کارافتادگی عضو مبلغی است که به طور کامل و یکجا به شخص مربوطه پرداخت می شود تا به طور کامل یا بخشی از خسارت وارده جبران شود.

بر اساس این قانون، اگر فرد دارای بیمه از کارافتادگی به دلیل بیماری نتواند فعالیت سودآور خود را انجام دهد، این یک وضعیت جسمی یا روحی غیرطبیعی است که نیاز به مراقبت پزشکی دارد. یا به این معنی است که کار دیگر امکان پذیر نیست. اگر این بیماری درمانی نداشته باشد، در شرایط خاص می تواند منجر به کاهش عملکرد کاری و ناتوانی فرد شود.

بخشنامه ها و نحوه اخذ بیمه از کار افتادگی شغلی

در اینجا لیست کاملی از شرایط و نحوه دریافت بیمه از کارافتادگی آورده شده است:

۱- قانون تامین اجتماعی کارگران مصوب ۱۳۳۱

۲- قانون تامین اجتماعی کارگران – مصوب ۱۳۳۴

۳- قانون بیمه اجباری کارگران ساختمانی – مصوب ۳۱ مرداد ۱۳۵۲

۴- قانون تامین اجتماعی – مصوب تیر ماه ۱۳۵۴

۵- این لایحه به منظور الحاق تبصره ای به لایحه ارائه حقوق اجباری کارکنان دولت و مشمولان قانون تامین اجتماعی و بیمه ازکارافتادگی که در جریان انقلاب اسلامی ایران از کار افتاده و یا شهید شده اند یا خواهند بود، می باشد. (مصوب ۶ دی ۱۳۵۸)

۶- پیش‌نویس قانون تعیین حقوق اجباری برای کارکنان دولت و مشمولان قانون تامین اجتماعی و بیمه از کارافتادگی که در جریان انقلاب اسلامی ایران از کارافتاده یا شهید شده‌اند یا خواهند شد. (مصوب ۳۰ شهریور ۱۳۵۸)

۷- قانون وضع حقوق اجباری معلولان و تکالیف خانوادگی تحت سرپرستی جانبازان و شهدای انقلاب اسلامی ایران و جنگ تحمیلی و پرداخت حقوق و مزایای مجروحان جنگ تحمیلی و انقلاب اسلامی (مصوب ۲۵/۱۱/۱۳۶۱)

۸- قانون الحاق یک تبصره به ماده ۴ قانون تشکیل حقوق معلولان و تکالیف خانواده تحت سرپرستی جانبازان و ایثارگران انقلاب اسلامی ایران و جنگ تحمیلی و همچنین پرداخت حقوق و مزایای آنان. مجروحین جنگ اجباری و انقلاب اسلامی (مصوب چهارم آبان ۱۳۶۱) و اصلاحیه ماده ۱۰ آن (مصوب ۱۵ آبان ۱۳۶۴)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا