ترندهای روز

تحقیق جدید: استرس در دوران بارداری با افزایش یا کاهش ضریب هوشی فرزند پیوند دارد

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

ممکن است فکر کنید که استرس مادر در دوران بارداری برای نوزاد خوب نیست، اما تحقیقات انجام شده توسط دانشمندان نشان می دهد که تأثیرات متفاوتی روی پسران و دختران دارد. در واقع، به گفته دانشمندان، استرس حتی ممکن است منجر به افزایش ضریب هوشی (IQ) دختران شود، اما می تواند بر پسران تأثیر منفی بگذارد.

هورمون کورتیزول که به مقابله با استرس کمک می کند، برای رشد جنین ضروری است و محققان بیمارستان دانشگاه اودنسه در دانمارک قبلاً نشان داده بودند که این هورمون می تواند رشد زبانی اولیه را تقویت کند. اکنون همان دانشمندان می گویند که کورتیزول بیش از حد در سه ماهه سوم بارداری (از هفته ۲۷ تا پایان بارداری) می تواند بر عملکرد شناختی نوزادان تأثیر بگذارد.

به طور خاص، دانشمندان ادعا کرده اند که استرس مادر در دوران بارداری ممکن است تأثیر متفاوتی بر ضریب هوشی پسران و دختران در زمانی که کودک به سن هفت سالگی می رسد، داشته باشد.

رابطه هورمون استرس با جنین در دوران بارداری

آنها در مطالعه خود می گویند که دختران به دلیل نقش جفت می توانند حساسیت کمتری نسبت به قرار گرفتن در معرض کورتیزول داشته باشند. در واقع، زنان بارداری که جنین دختر را حمل می کنند، تمایل به ترشح بیشتر کورتیزول در دوران بارداری دارند، اما آنزیم موجود در جفت میزان رسیدن آن به جنین را کنترل می کند. این آنزیم کورتیزول را به نسخه غیر فعال هورمونی به نام کورتیزون تبدیل می کند.

با این حال، محققان می‌گویند که جنین‌های پسر در مواجهه با کورتیزول آسیب‌پذیرتر هستند، زیرا فاقد مزایای محافظتی این آنزیم هستند.

برای انجام این تحقیق جدید، محققان سطوح کورتیزول و کورتیزون را در ۹۴۳ زن باردار اندازه گیری کردند. در مرحله بعد، آنها این مقدار را با ضریب هوشی ۹۴۳ نوزاد خود مقایسه کردند که هفت سال بعد توسط روانشناسان آموزش دیده اندازه گیری شد.

آنها دریافتند پسرانی که در رحم مادر در معرض سطوح بالاتری از کورتیزول بودند، نمرات IQ پایین تری داشتند. اما این واقعیت که سطوح بالاتر کورتیزول موجود در نمونه‌های ادرار (و نه خون) مادر، ضریب هوشی دختران را افزایش داد، محققان را شگفت‌زده کرد.

دکتر Anya Fenger Dreyer محقق اصلی این تحقیق می گوید:

با توجه به دانش ما، این اولین مطالعه ای است که رابطه بین سطح کورتیزون ادراری در دوران بارداری و نمرات ضریب هوشی در کودکان را بررسی می کند. نمونه ادرار و همچنین نمونه خون و پسران و دختران به طور جداگانه.

نتایج این تحقیق در بیست و ششمین کنگره غدد درون ریز اروپا ارائه شد.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا