بانک و بیمه

تخصیص منابع ارزی و ریالی اولویت‌بندی می‌شود| ضرورت تامین مالی بلندمدت از مسیر بازار سرمایه

به گفته بازار محمد شیریجیان; معاون اقتصادی رئیس جمهور در گفت و گو با برنامه «ریافت» گفت: معضل نارضایتی در بخش های مختلف اقتصاد کشور یک معضل ساختاری و مزمن است که بخشی از آن ناشی از تصمیمات نادرست و سیاست های نادرست حمایتی است. “

وی افزود: سیستم تامین مالی کشور بانک محور است و ۹۰ درصد بار تامین مالی کشور بر عهده سیستم بانکی است. البته در سال های گذشته این رقم به عنوان مثال دو سال پیش کمتر بود و در سال ۱۴۰۰ سهم سیستم بانکی در تامین مالی کشور ۸۰ درصد بود اما اکنون ۹۰ درصد است. اگر بخواهیم تامین مالی بلندمدت به توسعه زیرساخت ها منجر شود و راه را برای توسعه پایدار هموار کند، تامین مالی باید از بازار سرمایه تامین شود. به هر حال، با توجه به شرایط موجود، ما در مورد سیستم بانکی صحبت می کنیم که در واقع انواع تامین مالی را در بازارهای مختلف می پذیرد.

معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: در سال های اخیر پس از سال ۱۳۹۶ با بی ثباتی و تلاطم در بسیاری از متغیرهای کلان اقتصادی از جمله ارز، تورم، نقدینگی و پایه پولی و همچنین متغیرهای بخش واقعی مواجه هستیم. به حساب آورده شود. ثبات برای ایجاد زیرساخت برای سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی. همچنین نقدینگی؛ متغیری است که در بلندمدت و میان مدت بر تورم تأثیر می گذارد. به طور معمول، بانک مرکزی رویکرد سیاستی خود را در چند دوره اعلام می کند. اما اکنون بانک مرکزی رویکرد خود را مشخص کرده و اعلام کرده که در حوزه های مختلف چه اهدافی را دنبال می کند.

شیرجیان بیان کرد: اگر نقدینگی موجود در اقتصاد و مبادلات نقدینگی را به سمت بخش های مولد اقتصاد سوق دهیم، رشد اقتصادی را به دنبال خواهد داشت و رشد نقدینگی قطعا سازنده خواهد بود. اگر بتوانیم تورم را کنترل کنیم، وضعیت اقتصادی برای فعالان اقتصادی قابل پیش‌بینی می‌شود و بنگاه‌های تجاری راحت‌تر می‌توانند فعالیت کنند.

بانک مرکزی چارچوب سیاست های خود را اعلام کرده و در حوزه های مختلف اهداف تعیین کرده است. به عنوان مثال این بانک در حوزه نقدینگی ۲۵ درصد هدف گذاری را دنبال می کند.

وی افزود: نقدینگی متغیری است که بر تورم تأثیر می گذارد و با وجود تورم، بنگاه های اقتصادی به سختی می توانند شرایط را پیش بینی کنند. از این رو بانک مرکزی اقدامات مختلفی را برای کنترل و مدیریت نقدینگی انجام داد و توانست نرخ رشد نقدینگی را به ۲۷ درصد برساند. به میزانی که حجم نقدینگی در اقتصاد به فضای تولیدی سرازیر شود، رشد اقتصادی نیز رخ خواهد داد.

شیرجیان تاکید کرد: رشد نقدینگی باید کنترل شده و متناسب با واقعیت اقتصادی باشد، نقدینگی نیز باید به بخش‌های تولیدی سرازیر شود. زیرا حرکت نقدینگی به سمت بازارهای غیرمولد مانند طلا و سکه باعث تورم می شود.

وی افزود: در اقتصاد با رکود و تورم مواجه هستیم. در این شرایط کارشناسان معتقدند اقتصاد قابل پیش بینی خواهد بود و در صورت کنترل تورم به رشد خواهیم رسید.

معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: امسال کنترل تورم و رشد تولید با هم محقق می شود. کنترل نقدینگی با استفاده از ابزارهای مختلفی از جمله کنترل مقدار معینی از جداول موجودی بانک انجام شد، بنابراین یکی از راه های ایجاد نقدینگی در شبکه بانکی است و باید انجام شود. این را بدانیم که با سیستم بانکی سالمی که بتواند با ابزارهای پولی سنتی به اهداف نقدینگی دست یابد، سر و کار نداریم. بنابراین ما از کنترل ترازنامه بانک ها استفاده می کنیم.

وی افزود: بانک مرکزی روش‌هایی را در دستور کار قرار داده است تا بانک‌های سالم‌تر سقف بیشتری در پرداخت تسهیلات برای حمایت از تامین مالی داشته باشند. اکثر کشورهای جهان از ابزارهای تعهدی برای تامین مالی استفاده می کنند. به عنوان مثال، اگر سیستم اگر بانکی یک واحد تامین مالی ارائه کند و تامین مالی در زنجیره توسعه رخ دهد، انحراف تامین مالی از طریق شبکه بانکی کاهش می‌یابد.

شیرجیان با بیان اینکه منابع شبکه بانکی به طور کامل مشمول روش تامین مالی زنجیره ای نمی شود، گفت: روش تامین مالی زنجیره ای زمان انتظار فعالان اقتصادی برای تامین مالی را که یکی از روش های تامین مالی بنگاه هاست، به حداقل می رساند. توجه کردیم که منجر به ایجاد نقدینگی نشود و کل زنجیره تا حد امکان مستقر شود. تامین مالی زنجیره ای نمونه ای از این است: اوراق قرضه گام.

وی افزود: کنترل نقدینگی به روش تامین مالی زنجیره ای انجام می شود و کارکرد این روش ارائه تسهیلات سرمایه در گردش است. ما منابع مالی را به

معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: نداشتن استراتژی یکی از مشکلات جدی مدیریت توسعه و اعتبار کشور است اما مسئولان امر این موضوع را در دستور کار قرار داده اند. چارچوبی برای تخصیص منابع به اولویت ها وجود داشت. اما در سال ۱۴۰۲ با مسئولان برای تعیین اولویت ها خوب کار کردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا