بانک و بیمه

تداوم روند نزولی تورم نقطه به نقطه شاخص بهای تولیدکننده

به گزارش افق میهن به نقل از بانک مرکزی، رویکرد کلی سیاست بانک مرکزی در دولت سیزدهم تثبیت وضعیت اقتصاد کشور، کنترل و مدیریت نقدینگی، کاهش نوسانات نرخ ارز، تنظیم بازار پول و بازار ارز و همچنین منابع مالی و مستقیم فعالیت های تولیدی با ثبات بود.

تحلیل تغییرات شاخص بهای تولیدکننده در این مدت نیز حاکی از بهبود روند تورمی این شاخص است، به طوری که تورم دوازده ماهه شاخص بهای تولیدکننده از ۸۲.۶ درصد در شهریور ۱۴۰۰ به ۳۵.۱ درصد در آبان ماه امسال کاهش یافت. .

لازم به توضیح است که تورم نقطه‌به‌نقطه در اردیبهشت ۱۴۰۰ ۱۰۳.۱ درصد و در دوازده ماه منتهی به این ماه ۶۸.۳ درصد بوده است. اما از نیمه دوم سال گذشته تورم نقطه به نقطه این شاخص متاثر از روند افزایشی نرخ ارز و تاثیر آن بر افزایش قیمت مواد اولیه اساسی وارداتی شروع به افزایش کرد. اما پس از اجرای سیاست تثبیت اقتصادی و کاهش نوسانات نرخ ارز و همچنین ثبات قیمت کالاهای اساسی وارداتی، روند تورم نقطه‌به‌نقطه شاخص قیمت تولیدکننده از ابتدای سال جاری کاهش یافت که این شاخص ۸.۰ واحد درصد کاهش یافت و از ۴۲.۴ درصد در مارس ۱۴۰۱ به ۳۴.۴ درصد در نوامبر سال جاری رسید.

بررسی تحولات شاخص بهای تولیدکننده به تفکیک گروه‌های اصلی «کالاها» و «خدمات» در سال جاری نشان می‌دهد که روند تورم انتخابی شاخص بهای تولیدکننده عمدتاً متاثر از موقعیت‌های کالایی این شاخص بوده است. این بدان معناست که تورم نقطه به نقطه در گروه انحصاری «کالاها» با ۹.۰ واحد درصد کاهش از ۴۱.۰ درصد در آوریل به ۳۲.۰ درصد در نوامبر رسیده است.

شایان ذکر است ثبات بازار ارز در سال جاری و کاهش نوسانات نرخ ارز در نتیجه آن نقش بسزایی در کاهش تورم گروه های کالایی داشته است. تورم نقطه به نقطه گروه خمت نیز از ۴۰.۰ درصد در فروردین ماه به ۳۹.۷ درصد در آبان ماه امسال افزایش یافت.

تورم ماهانه شاخص بهای تولیدکننده در آبان ماه ۱۴۰۲ با ۰.۷ درصد کاهش نسبت به ماه قبل به ۰.۸ درصد رسید. تجزیه و تحلیل تورم ماهانه بر اساس گروه‌های تکی «کالاها» و «خدمات» منجر به تورم برای گروه کالایی ۰.۸ درصد (ضریب اهمیت ۶۵.۷ درصد) با سهم تورم ۰.۵ واحد درصد و تورم برای خدمات ۰.۸ درصد می‌شود. ضریب اهمیت). ).

به طور کلی با توجه به موفقیت سیاست تثبیت اقتصادی و تاثیر مثبت آن بر ثبات بازار ارز، انتظار می‌رود کاهش تورم نقطه‌به‌نقطه شاخص قیمت تولیدکننده به عنوان پیش‌بینی‌کننده شاخص قیمت مصرف‌کننده باشد. کاهش در شاخص قیمت کالاها و تورم خدمات مصرف کننده به تدریج تبدیل به دیگری در ماه های آینده خواهد شد.

شاخص قیمت تولید کننده در ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا