فناوری

ترکیه پس از ۲۰ ماه، عضویت سوئد در ناتو را تصویب کرد

پایگاه خبری تحلیلی میهن تجارت (mihantejarat.com):

روز سه شنبه ۳ فوریه، پارلمان ترکیه طرح عضویت سوئد در ناتو را تصویب کرد و پس از ۲۰ ماه تاخیر، بزرگترین مانع گسترش ائتلاف نظامی غربی را برطرف کرد.

مجمع عمومی ترکیه، جایی که حزب رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اکثریت کرسی ها را در اختیار دارد، با ۲۸۷ رای موافق در مقابل ۵۵ رای موافق به درخواست سوئد برای پیوستن به ناتو در سال ۲۰۲۲ برای تضمین امنیت آن رد شد. در پاسخ به حمله روسیه به اوکراین تقویت شود.

برای پیوستن کشورها به ناتو، درخواست آنها باید مورد تایید تمامی اعضای این پیمان نظامی قرار گیرد.

زمانی که سوئد و فنلاند در سال ۲۰۲۲ درخواست عضویت در ناتو را دادند، ترکیه به این دلیل که هر دو کشور از گروه های تروریستی حمایت می کنند با آن مخالفت کردند.

این کشور در آوریل سال گذشته درخواست عضویت فنلاند را تأیید کرد، اما همراه با مجارستان با پیوستن سوئد به پیمان نظامی مخالف بود.

فوات اوکتای، رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان ترکیه و یکی از اعضای حزب حاکم گفت: ما از گسترش ناتو برای تقویت ماهیت بازدارندگی این پیمان نظامی حمایت می کنیم. امیدوارم رویکرد فنلاند و سوئد نسبت به مبارزه باشد. در برابر تروریسم، این رفتاری مثال زدنی برای سایر متحدان ما خواهد بود.

جف فلیک سفیر آمریکا نیز روز سه شنبه در بیانیه ای گفت: از تصمیم امروز پارلمان ترکیه مبنی بر موافقت با الحاق سوئد به ناتو بسیار سپاسگزارم.

وی افزود: پایبندی ترکیه به پیمان ناتو نشانه بارز مشارکت پایدار ما با یکدیگر است.

توبیاس بیلستورم وزیر امور خارجه سوئد نیز از تصویب طرح عضویت این کشور در ناتو توسط پارلمان ترکیه استقبال کرد و گفت: اکنون منتظر امضای اسناد مربوط به تصویب این طرح توسط آقای اردوغان رئیس جمهور ترکیه هستیم. ” “

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا