اخبار بورس

تغییرات نرخ سود؛ یک ریسک در حوزه تأمین مالی

مدیرعامل تامین سرمایه تمدن گفت:

مدیرعامل تامین سرمایه تمدن گفت: یکی از ریسک هایی که در حوزه تامین مالی مورد توجه قرار می گیرد، تغییر نرخ سود است. قوانین تعیین نرخ بهره مبتنی بر بازار اجازه می دهد تا نرخ بهره بر اساس تغییرات در طول زمان تعیین شود

چیزی را گزارش کنید افق میهننشست امروز پوشش ریسک نرخ سود در بازار سرمایه اسلامی با حضور بهروز خدارحمی مدیرعامل شرکت تمدن سرمایه، محمود گودرزی مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران، سید مرتضی ذکاوت عضو هیات مدیره بانک صادرات، میثم حمیدی مدیر تحقیقات، توسعه و معارف اسلامی سازمان بورس و قدیر معصومی خانگاه مدیر نظارت بر سازمان بورس امروز بازداشت شدند.

در این جلسه بهروز خدارحمی، مدیرعامل تامین مالی تمدن در خصوص ریسک نرخ بهره توضیح داد: ریسک نرخ بهره به سود یا زیان احتمالی ناشی از نوسانات نرخ سود در سرمایه گذاری ها اشاره دارد.

وی افزود: نوسانات نرخ سود منحنی بازده اوراق بر اوراق با درآمد ثابت تاثیر می گذارد و بنابراین ارزش اوراق با درآمد ثابت دچار نوسان می شود.

خدارحمی ادامه داد: تامین مالی برای وام دهنده مانند یک پروژه با جریان های نقدی آتی است. ریسک پروژه تامین مالی برای وام دهنده بیشتر از عدم قطعیت جریان نقدی، ریسک نرخ بهره تامین مالی آتی آن است. شرکت ها معمولاً با نرخ بهره ثابت تأمین مالی می شوند، اگرچه این اوراق هزینه تأمین مالی را افزایش می دهد.

وی درباره چالش ریسک نرخ بهره در تامین مالی گفت: عمده تامین مالی از طریق اوراق تامین مالی مشتری انجام می شود.

مدیرعامل صندوق سرمایه تمدن درباره ابزار آتی سبد خزانه اسلامی گفت: اوراق سلف به عنوان ابزار پوشش ریسک، هزینه های تامین مالی را کاهش می دهد. کشف قیمت با ایجاد امکان پوشش ریسک نقدینگی را افزایش می دهد، کارایی بازار با ایجاد امکان پوشش ریسک از طریق ایجاد بازده ناشی از تغییرات نرخ بهره، بانکداری، پذیره نویسی، مدیریت صندوق بازنشستگی و مدیریت بازار، جذابیت سرمایه گذاری را برای سرمایه گذاران ریسک گریز افزایش می دهد. ریسک نرخ بهره را می توان بهبود بخشید.

تغییرات نرخ بهره؛  ریسک در حوزه تامین مالی

پوشش ریسک نرخ بهره اوراق قرضه با بهره ثابت با قراردادهای آتی اخزا

برای پوشش ریسک نرخ بهره، حساسیت ارزش پرتفوی نسبت به تغییر نرخ بهره باید نزدیک به صفر باشد. این تغییر خطی در ارزش اوراق با نرخ ثابت را در مقایسه با تغییر در بازده اوراق تا سررسید نشان می‌دهد. بنابراین، پوشش ریسک مبتنی بر تاخیر دارای برخی ریسک‌های پایه است.

اوراق سلف با بهره ثابت

این در اکثر کشورهایی که بازار بدهی فعال دارند استفاده می شود. هر قرارداد با یک سری شرایط تعریف می شود. قراردادهای آتی پرتفوی خزانه داری به طور کلی مشابه اوراق آتی اوراق خزانه داری است و هر پرتفوی اساسی را می توان در اسناد خزانه با سررسید در محدوده از پیش تعیین شده معامله کرد.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا