ترندهای روز

تلسکوپ جیمز وب دورترین جفت سیاه‌چاله درحال ادغام را رصد کرد

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

مشاهدات جدید تلسکوپ فضایی جیمز وب دورترین جفت سیاهچاله‌های ادغام شده را نشان می‌دهد. این کشف نظریه های پیشرو کیهان شناسی را زیر سوال می برد. در واقع، یافته های محققان می تواند به این سوال اساسی پاسخ دهد که چگونه سیاهچاله های پرجرم در مدت زمان کوتاهی پس از انفجار بزرگ به سرعت رشد کردند.

تاکنون، ستاره شناسان سیاهچاله های بسیار پرجرم زیادی پیدا کرده اند که ممکن است تأثیر زیادی بر تکامل کهکشان ها داشته باشد. با این حال، دانشمندان هنوز به طور کامل درک نمی کنند که چگونه این اجسام تا این اندازه بزرگ شدند. کشف سیاهچاله های غول پیکر در اولین میلیارد سال پس از انفجار بزرگ نشان می دهد که چنین رشدی باید خیلی سریع اتفاق افتاده باشد.

بر اساس گزارش LiveScience و مقاله ای که در Monthly Notices منتشر شده است، دورترین جفت سیاهچاله های ادغام شده توسط تلسکوپ جیمز وب کشف شده است. این دو هیولای کیهانی که هر کدام ۵۰ میلیون برابر خورشید جرم دارند، بیش از ۱۳ میلیارد سال نوری از ما فاصله دارند و تنها ۷۴۰ میلیون سال پس از انفجار بزرگ شکل گرفته اند.

کشف ادغام جفت سیاهچاله های باستانی

به گفته محققان، اگرچه این سیاه‌چاله‌ها بزرگ‌ترین یا قدیمی‌ترین سیاهچاله‌های کشف‌شده نیستند، اما با این حال توانستند در مدت زمان کوتاهی به طرز شگفت‌آوری بزرگ شوند. این کشف بیشتر نظریه‌های پیشرو کیهان‌شناسی را زیر سؤال می‌برد، که نمی‌توانند توضیح دهند چگونه اجرام در دوران کودکی جهان می‌توانند تا این اندازه بزرگ شوند و به سرعت رشد کنند. همچنین، یافته جدید محققان نشان می دهد که سیاهچاله ها نقش اساسی در تکامل اولیه کهکشان ها داشته اند.

تحقیقات محققان نشان می دهد که ادغام فرآیند مهمی است که سیاهچاله ها به وسیله آن رشد خود را تسریع می کنند. این کشف جدید توسط ابزار قدرتمند مادون قرمز NIRCam جیمز وب انجام شد که می تواند نور اجرام باستانی را در فواصل کیهانی تشخیص دهد.

مشاهدات تلسکوپ جیمز وب حرکت یک ابر متراکم گاز را در اطراف یک سیاهچاله فعال نشان داد. این تلسکوپ همچنین مکان تقریبی یک سیاهچاله دوم را در نزدیکی آن مشاهده کرد. این دو ظاهراً در حال ادغام با یکدیگر هستند.

این جفت سیاهچاله باستانی این ایده را تقویت می‌کند که سیاه‌چاله‌ها تأثیر زیادی بر تکامل کهکشان‌ها در تاریخ اولیه کیهان داشته‌اند و سریع‌تر از آنچه نظریه‌های کیهان‌شناسی کنونی می‌توانند توضیح دهند، رشد می‌کنند.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا