اقتصاد جهان

توافق اوپک پلاس برای کاهش بیشتر تولید نفت

به گزارش خبرگزاری افق میهن به نقل از رویترز، تولیدکنندگان نفت اوپک پلاس روز پنجشنبه توافق کردند تولید خود را در ابتدای سال آینده به ۲.۲ میلیون بشکه در روز کاهش دهند.
قیمت نفت پس از انتشار این خبر حدود ۲ درصد کاهش یافت، زیرا از یک سو این کاهش تولید داوطلبانه است و از سوی دیگر سرمایه گذاران پیش از این اجلاس انتظار کاهش تولید بیشتر را داشتند.
عربستان سعودی، روسیه و سایر اعضای ائتلاف اوپک پلاس که ۴۰ درصد نفت جهان را تولید می کنند، روز پنجشنبه نشستی آنلاین برگزار کردند تا درباره سیاست های عرضه نفت خود بحث کنند.
تحلیلگران بر این باورند که واکنش بازار به این طرح نشان دهنده عدم اطمینان در مورد اثربخشی این کاهش تولید است.
اما ایجاد چارچوبی برای اعضای اوپک پلاس برای کاهش تولید نشان دهنده سطح اعتماد و هماهنگی بین این اعضا است، به ویژه اینکه برزیل به این ائتلاف خواهد پیوست.

این اجلاس در شرایطی برگزار شد که سطح تولید باید در سال ۲۰۲۴ تعیین شود، زمانی که انتظار می رود بازار با مازاد عرضه مواجه شود و کاهش تولید داوطلبانه یک میلیون بشکه ای عربستان سعودی در سال ۲۰۲۴ ادامه پیدا نکند.
تولید نفت از ائتلاف اوپک پلاس به ۴۳ میلیون بشکه در روز می رسد، یعنی ۵ میلیون بشکه از تولید این اتحادیه برای حمایت از قیمت نفت و ثبات بازار کاهش یافته است.
اوپک در بیانیه‌ای پس از این نشست اعلام کرد که مجموع کاهش تولید اوپک پلاس به ۲.۲ میلیون بشکه در روز رسید که توسط ۸ تولیدکننده انجام شد و شامل کاهش تولید داوطلبانه عربستان سعودی و روسیه می‌شود.
کاهش تولید ۹۰۰۰۰۰ بشکه در روز که روز پنجشنبه مورد توافق قرار گرفت شامل کاهش ۲۰۰۰۰۰ بشکه در روز در صادرات سوخت از روسیه است و مابقی به عهده شش عضو دیگر است.
الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه گفت که کاهش تولید داوطلبانه این کشور بر نفت خام و فرآورده های نفتی تأثیر گذاشته است.
امارات متحده عربی اعلام کرد که تولید خود را ۱۶۳ هزار بشکه در روز کاهش خواهد داد و عراق نیز با کاهش ۲۲۰ هزار بشکه ای در سه ماهه اول سال آینده موافقت کرده است.
عربستان سعودی، روسیه، امارات متحده عربی، عراق، کویت، قزاقستان و الجزایر از جمله تولیدکنندگانی بودند که اعلام کردند این کاهش تولید در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ مطابق با شرایط بازار به تدریج کاهش خواهد یافت.
اوپک پلاس از زمانی که قیمت نفت از اوج ۹۸ دلار در سپتامبر سقوط کرد، بر کاهش تولید متمرکز شده است، زیرا نگرانی‌ها درباره رشد ضعیف اقتصاد جهانی و انتظارات از مازاد عرضه وجود دارد.
اوپک پلاس از برزیل، یکی از ده تولیدکننده بزرگ جهان، دعوت کرده است تا به عضویت این ائتلاف درآید. وزیر انرژی برزیل اعلام کرد که این اتفاق در ژانویه رخ خواهد داد.
انتهای پیام/۶۹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا