اقتصاد جهان

تورم خوراکی ها در ایران کاهش یافت/ ترکیه درگیر تورم 72 درصدی مواد غذایی

به گزارش خبرگزاری افق میهن ، بانک جهانی در گزارشی از تورم مواد غذایی در جهان، نرخ تورم ۱۲ ماهه مواد غذایی در ایران را تا اکتبر ۲۰۲۳ ۳۵.۷ درصد اعلام کرد (اطلاعات ۱۴۰۲).

تورم مواد غذایی در ایران در این ماه نسبت به ماه قبل ۱.۷ درصد کاهش داشته است. در شهریور ماه، تورم سالانه مواد غذایی در ایران ۳۷.۴ درصد گزارش شده است. در شهریورشهریور) و تورم مواد غذایی در ایران نسبت به ماه قبل ۰.۶ درصد کاهش داشته است. نرخ تورم مواد غذایی ایران در مردادماه سال جاری ۳۸ درصد اعلام شد.

تورم مواد غذایی در ایران که پس از لغو ارز ترجیحی کالاهای اساسی به ۸۰ درصد رسیده بود، در ماه‌های اخیر روند نزولی داشته و به کمتر از نصف آن رسیده است.

*نرخ تورم مواد غذایی در ترکیه به ۷۲ درصد رسید

بر اساس این گزارش، ونزوئلا، لبنان و آرژانتین از نظر تورم مواد غذایی در اکتبر ۲۰۲۳ پیشتاز جهان هستند.

در میان کشورهای جهان، ونزوئلا رکورد ۳۱۸ درصد تورم مواد غذایی را دارد. لبنان با تورم ۲۱۸ درصد و آرژانتین با تورم ۱۵۳ درصد در رتبه های دوم و سوم قرار دارند. همچنین ترکیه چهارمین کشور جهان با تورم مواد غذایی ۷۲ درصد و مصر با تورم مواد غذایی ۷۱ درصد پنجمین کشور جهان است.

*انگلیس همچنان از تورم دو رقمی مواد غذایی رنج می برد

با وجود کاهش تورم مواد غذایی در سال گذشته، انگلیس هنوز نتوانسته از تورم دو رقمی خلاص شود و در ماه اکتبر امسال، تورم مواد غذایی در این کشور ۱۰.۱ درصد اعلام شد که رکورد بالایی برای کشوری با تورم پیشرفته است. اقتصاد

تورم مواد غذایی آلمان در این ماه ۶.۱ درصد، در فرانسه ۷.۸ درصد و در ایتالیا ۶.۴ درصد بوده است. آمریکا با تورم ۳.۳ درصدی و ژاپن با تورم ۸.۶ درصدی در بخش مواد غذایی مواجه شدند. در این ماه، تورم مواد غذایی در چین منفی ۴.۲ درصد، در روسیه ۶ درصد، در هند ۶.۲ درصد، در امارات متحده عربی ۴ درصد و در عمان ۱.۷ درصد بوده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا