اخبار اقتصاد ایران

تولیدکنندگان تایر از فروش به خودروسازان منع شدند| تایر هم کالای سرمایه‌ای می‌شود؟

سخنگوی انجمن صنعت تایر گفت: از چند روز پیش قسمت تحویل خودروسازان در سامانه جامع معاملات بسته شده است و تولیدکنندگان نمی توانند اطلاعات مربوط به لاستیک هایی را که به خودروسازان می دهند را ثبت کنند.

به گزارش دیارمیرزا مصطفی تنها سخنگوی انجمن صنعت تایر در گفت و گو با خبرنگار ایلنا به دستور وزارت ایمنی مبنی بر ممنوعیت فروش و ارسال لاستیک به خودروسازان توسط خودروسازان داخلی واکنش نشان داد و گفت: امسال ، به دلیل مشکلاتی که در تامین ارز ایجاد شد، تولید تایر در کشور کاهش یافت. بر این اساس، از حدود آبان عرضه لاستیک در بازار بسیار کاهش یافت و وضعیت در برخی سایزها بحرانی شد.

وی افزود: در پی این شرایط بحرانی، وزارت صمت عرضه لاستیک به خودروسازان را ممنوع و اعلام کرد که باید بازار را در عرضه لاستیک در اولویت قرار داد تا بازار از لاستیک اشباع شده و بحران مهار شود. تولیدکنندگان اعم از کژدار و مریز این دستور را تا رفع بحران و متعادل شدن عرضه و تقاضا دنبال کردند.

سخنگوی انجمن صنعت تایر اضافه کرد: اما از چند روز پیش قسمت تحویل خودرو به خودروساز در سامانه جامع تجارت بسته شده است و سازندگان نمی توانند اطلاعات مربوط به لاستیک هایی را که به خودروسازان می دهند ثبت کنند. .

وی ادامه داد: این وضعیت در حالی رخ داد که تایرسازان سالانه با خودروسازان قرارداد می بندند و خودروسازان بر اساس برنامه ریزی هایی که برای تولید انجام داده اند خیالشان از تامین لاستیک بر اساس این قراردادها راحت است اما در شرایط فعلی تولیدکنندگان نمی توانند. تعهدات خود را انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان نسبت به این سیاست وزارت صمت معترض هستند و مکاتباتی برای حل این موضوع انجام داده اند. با توقف عرضه لاستیک توسط تولیدکنندگان داخلی، خودروسازان به استفاده از محصولات مشابه وارداتی روی می آورند که این امر در دراز مدت به تولیدکنندگان تایر و در کوتاه مدت به خودروسازان آسیب وارد می کند.

سخنگوی انجمن صنعت تایر تصریح کرد: تنظیم بازار و مدیریت صنعت با تصمیمات خلق الساعه امکان پذیر نیست؛ وزارت امنیت سیاست ممنوعیت فروش لاستیک های تولید داخل به خودروسازان را در پیش گرفته است. با هدف تنظیم بازار شب عید و جلوگیری از التهاب احتمالی بازار در آن زمان، در حالی که مسئولان وزارت حراست از افزایش هشت برابری واردات رینگ ۱۳ در سال جاری نسبت به سال گذشته خبر داده اند. در حالی که بازار رینگ ۱۳ نسبت به سایر رینگ ها بحرانی تر بود، اگر آنچه مسئولان می گویند درست است و رینگ های زیادی در بازار وجود دارد، پس چرا بازار را با چنین سیاست هایی سردرگم می کنند؟

وی بیان کرد: در حال حاضر بازار تایر در وضعیت متعادلی به سر می برد، البته در کشوری با سرمایه شناور زیاد و انتظارات تورمی بالا، حتی کالایی مانند تایر را می توان به عنوان کالای سرمایه ای استفاده کرد و با هدف خریداری کرد. حفظ ارزش سرمایه

وی در پایان تصریح کرد: تولیدکنندگان در اتخاذ چنین سیاستی دخیل نبودند، در حالی که همیشه در کنار وزارت صمت بوده و همکاری لازم را با این وزارتخانه برای رفع التهاب بازار داشتند، یعنی در شرایطی که تولیدکنندگان در بحران بودند تقصیری نداشتند و تقصیر کسانی بود که ارز مورد نیاز برای تامین مواد اولیه تولید تایر را به موقع تامین نکردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا