اخبار بورس

تکلیف شرکت های در شرف عرضه اولیه چه خواهد شد؟

چیزی را گزارش کنید نبض بازار سهامصبح امروز یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ قدیر معصومی خانقاه مدیرعامل سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت و گو با پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) از لغو عرضه های اولیه تا اطلاع ثانوی خبر داد.

چه شرکت هایی در شرف تاسیس بودند؟

اکنون اولین سوال این است: کدام شرکت ها در شرف عرضه عمومی بودند؟

بررسی ها نشان می دهد که نزدیک ترین شرکت به ارائه کمک های اولیه شرکت گوهرفام با نماد است شفا دادن بود. جلسه معارفه گهرفام با نماد شفام قرار بود یکشنبه و دوشنبه ۲۹ و ۳۰ ساعت ۱۰:۳۰ صبح برگزار شود. بهمن باید فرض کرد که انتشار اولیه این نماد در حال حاضر در هاله ای از عدم قطعیت به دلیل این موضوع لغو است.

همچنین نماد بعدی ذوب آهن بیستون کرمانشاه با نماد فابیستون باید تا پایان سال منتشر شود.

شنیده شد که نماد دزاگرس همچنین به انتشار اولیه خود نزدیک بود و احتمال عرضه اولیه تا پایان سال زیاد بود.

بعد از لغو تحویل اولیه چه اتفاقی برای این شرکت ها می افتد؟

اگرچه تصمیم مدیر نظارت بر بورس سازمان بورس در راستای حمایت از بازار سرمایه بود، اما این سوال پیش می آید که آیا در قانون زمان مشخصی برای عرضه اولیه پیش بینی شده است؟

شرکت ها هنگام ورود به بازار سرمایه باید سه مرحله را طی کنند. این مراحل عبارتند از:

۱) پذیرش سهام یا شرکت فرابورسی توسط نماینده پذیرش، ۲) درج نماد بر روی تابلو و ۳) انتشار اولیه سهام.

اگر به قوانین این فرآیند نگاه کنیم، می بینیم که اینطور است علاوه بر مدارک و الزامات متعدد، مهلت های مشخصی نیز برای هر سطح وجود دارد در نظر گرفته شده است. بر اساس این محدودیت ها اگر شرکتی نتواند شرایط را برای مرحله بعدی به موقع ایجاد کند، باید کل فرآیند را دوباره طی کند. از طریق این فرآیند، اطلاعات شرکت هنگام ورود به بازار سرمایه جاری است.

مهلت ها شامل موارد زیر است:

۱) پس از پذیرش، شرکت وی حداکثر ۶ ماه فرصت دارد تا برای درج نماد آماده شود. اگر این مهلت به پایان برسد، شرکت می تواند برای یک بار تمدید درخواست دهد. در صورت تایید پذیرش، این مدت بر اساس ضوابط بازار مربوطه تمدید می شود (برای بورس این مدت ۳ ماه است).

۲) شرکت ها باید پس از درج نماد خارج شوند حداقل ۵ روز و حداکثر ۶ ماه (حداکثر ۴ ماه برای OTC) سهام خود را عرضه کنند. در صورتی که شرکت در این مدت سهام خود را عرضه ننماید، می تواند برای یک بار اقدام به تمدید مهلت نماید که در صورت تایید، طبق ضوابط مربوطه بازار تمدید خواهد شد (برای بورس این مدت یک دوره است. حداکثر ۲ ماه). ).

۳) در صورت عدم موفقیت شرکت در تکمیل این فرآیند و پایان مهلت قانونی، امکان عرضه اولین سهام وجود نخواهد داشت. کل فرآیند تایید باید دوباره انجام شود.

مفهوم این است که با توجه به این موارد، شرکت‌ها احتمالاً این کار را انجام می‌دهند بیش از ۸ ماه پس از افزودن آیکون آنها، آنها از لیست نسخه های اولیه احتمالی حذف خواهند شد! این نکته ای است که باید به آن توجه داشت و ممکن است به شرکت هایی که در این وضعیت قرار می گیرند فرصت بیشتری داده شود تا سهام خود را در بورس عرضه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا