اخبار اقتصاد ایران

ثبت نام کنندگان رانا پلاس به دردسر افتادند | خبری از تحویل خودرو نیست

در چند وقت اخیر تعداد زیادی از مشتریان گروه صنعتی ایران خودرو که در مرحله اول فروش یکپارچه خودرو از طریق سامانه اقدام به ثبت نام و خرید خودروهای راناپلاس کرده بودند، اما در مراحل تحویل با مشکل مواجه شدند، با این خبرگزاری تماس گرفتند و اعلام کردند. شکایات

افق میهن به نقل از ایسنا، بر اساس مستنداتی که در اختیار خبرنگاران قرار گرفته و بر اساس آنچه مشتریان اعلام کرده اند، گزارشی در این زمینه ارائه شده است که به تبیین موضوع می پردازد.

اسفند سال گذشته بود که اولین طرح فروش یکپارچه خودروهای داخلی از طریق سامانه یکپارچه اجرا شد و مشتریان با بلوک ۱۰۰ میلیون تومانی حدود دو ماهه خودرو را به شکلی جدید ثبت نام کردند. نتایج این مرحله از فروش تلفیقی خودروهای دیررس داخلی فروردین در این سال مشخص شد که بر این اساس نوبت برخی از متقاضیان در سال ۱۴۰۲ و برخی در سال ۱۴۰۳ سقوط کرده است.

اما با توجه به بررسی ها و انصراف برخی، ظرفیت خالی برای تعدادی از محصولات ایجاد شد و به این ترتیب امکان ویرایش و ثبت درخواست تحویل خودرو در سال ۱۴۰۲ فراهم شد. بر اساس این تصمیم مقرر شد متقاضیانی که نوبت دریافت خودروی آنها در سال ۱۴۰۳ تعیین شده بود، در سال جاری صاحب خودرو شوند.

لذا مقرر شد در صورت قطعی شدن اولویت دریافت در سال جاری، مشتریان خودروی خود را حداقل تا زمستان امسال تحویل بگیرند.

این طرح با استقبال نسبتا خوبی روبرو شد و لیست افراد به همراه خودروی اولویت بندی شده در سامانه یکپارچه نمایش داده شد و مشتریان اطمینان داشتند که خودروی خود را در سال ۱۴۰۲ بر اساس وعده داده شده تحویل خواهند گرفت.

فرآیند تحویل خودرو طبق برنامه زمان بندی شده و با توجه به اولویت های بهار، تابستان و حتی بخشی از پاییز انجام شد و مردم خودروهای خود را تحویل گرفتند. اما موضوع از کجا شروع شد مهر شورای رقابت در ماه جاری قیمت جدید هشت محصول شرکت ایران خودرو را منتشر کرد.

با اضافه شدن استاندارد ۸۵ و تغییراتی، خودروها حدود ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان افزایش قیمت پیدا کردند و به نسخه ارتقا یافته تبدیل شدند.

در این بین مشتریانی که هنگام تماس با ایسنا شکایت داشتند، بیشتر با خودروی رانا پلاس که در زمان ثبت نام ۲۱۵ میلیون تومان قیمت داشت، مشکل داشتند اما با تصویب افزایش قیمت شورای رقابت در فروردین امسال قیمت این خودرو به ۳۲۲ میلیون تومان بازنگری شد و در مرحله دوم به تصویب شورای رقابت رسید. مهر ماه با اضافه شدن استاندارد ۸۵ حدود ۳۳۰ میلیون تومان قیمت داشت.

اگرچه بخشی از اولویت های پاییزی، خودروی راناپلاس ارتقا یافته خود (با استاندارد ۸۵) را دریافت کردند، اما ایران خودرو برای پایان پاییز و تمامی اولویت های زمستانی، این محصول نیز با قیمت ۴۵۲ میلیون تومان برای تحویل موجود است. خرداد، تیر و مرداد ارائه شده در ماه ۱۴۰۳.

از سوی دیگر به دلیل نارضایتی برخی از مشتریان، طرح تبدیل به پژو ۲۰۷ دستی ارتقا یافته (با قیمت ۴۹۸ میلیون تومان برای تابستان ۱۴۰۳) و فروش فوق العاده موتور سورن پلاس جدید را مطرح کرد. (تحویل ۹۰ روزه با قیمت ۴۵۹ میلیون تومان).

با توجه به اینکه اعلام شده بود خودروهایی که برای آنها تغییر اولویت در نظر گرفته شده است تا پایان سال ظرفیت کاملا خالی خواهند داشت، مشتریان تشویق شدند خودرو را زودتر تحویل دهند و ثبت نام خودروی خود را تغییر دهند. اما حالا که سال به ماه آخرش نزدیک شده، انگار خبری از تحویل نیست.

طبق ادعای مشتریان، تماس‌ها و پیگیری‌های مکرر آنها با کارشناسان تلفن ایران خودرو حاکی از آن است که «دیگر خودروی اصلی تولید نمی‌شود؛ بنابراین باید خودروی ارتقا یافته (با قیمت بسیار بالاتر) را تحویل بگیرید. سال ۱۴۰۳».

یکی از نمایندگان این مشتریان معتقد است در مرحله ثبت نام مرحله اول سامانه یکپارچه و حتی طرح تغییر اولویت، بند یا تبصره ای مبنی بر امکان تغییر نوع یا مدل خودرو ثبت نامی ثبت نشده است. این بند از مونولیت دوم به سیستم اضافه شد که ایران خودرو اصلا در سیستم فروش نداشت و تا سال ۱۴۰۳ تمام محصولاتش را تعهد کرده بود.

این مشتریان گلایه دارند که ثبت نام کنندگان خودرو راناپلاس یک سال است که منتظر تماس و ارسال دعوت نامه خودروی خود هستند، اما این شرکت بارها پیشنهاد تبدیل را می دهد. اگر پیشنهاد آخر را نپذیریم می گویند اولویت و نوبت ما برای همیشه لغو می شود. “

این موضوع از سوی ایران خودرو پیگیری شد و این گروه صنعتی در پاسخ گفت: طبق الزامات سازمان استاندارد، تمامی محصولات خودروسازان باید استانداردهای ۸۵ گانه را رعایت کنند، بنابراین محصولات ایران خودرو نیز مشمول این قوانین و مقررات بوده و می باشد. مطابق با استانداردهای ۸۵ تولید شده و عرضه می شوند.

این شماره قبلا در محصولات دیگری از جمله تارا دستی و ۲۰۷ منتشر شده و اکنون در محصول راناپلاس نیز پیاده سازی شده است. “

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا