ارزهای دیجیتال

جنگ ۱۲ روزه باعث هیجان خرید مردم نشد – افق میهن

با تکمیل جنگ ۱۲ روزه بین ایران و رژیم صهیونیستی ، بررسی برخی از داده های دولت و محققان می تواند به تجزیه و تحلیل رفتار اقتصادی مردم در طول جنگ کمک کند.

این داده ها به شناسایی و برنامه ریزی دولتمردان ، جغرافیای توزیع انسانی در طول جنگ ، نکات شلوغ برای کالاها و مهمتر از همه عناصر عمومی در طول جنگ طبق اخبار تجاری کمک می کند. این برنامه ریزی در عدم غافلگیری ناشی از جنگ احتمالی در آینده همچنین می تواند به خرج کردن مردم در برخی از مناطق کشور کمک کند.

یکی از این داده های مهم ، داده های شبکه Shaparak از خرید کالاها و خدمات است. این داده ها که حاوی واکنش های کارت ، خریدهای تلفن همراه و ابزارهای آنلاین است برای سازندگان تصمیم گیری سیاسی مهم است. گزارش زیر به تعداد معاملات متمرکز شده و به طور خلاصه به ارزش ریال این معاملات اشاره دارد.

دلیل این امر دشواری محاسبه ارزش معاملات در سطح استان است. تعداد معاملات همچنین می تواند با نمایش معاملات خرد ، تصویر بهتری از رفتار مصرف افراد باشد. داده های Shaprak تعداد معاملات را در ماه ژوئن نشان می دهد اردیبهشت کاهش امسال ۳.۳ درصد و نسبی خرداد ۱۴۰۳ با کمتر از یک درصد رشد کرده بود. عدم رشد اساسی تعداد معاملات با وجود فشار قوی رسانه ها رسانه ها ، اگرچه بخشی از آن نتیجه خریدهای غیر ضروری است ، اما این یک اثبات ارزشمند از انسجام اجتماعی مردم ایران در طول جنگ است که منجر به توزیع کالا در سراسر کشور شد.

۱ ٪ معاملات افرادی را که متعلق نیستند رشد می کند

در اکثر کشورها ، معمولاً یک چیز غیر منتظره ، ناگهانی و غیرقابل پیش بینی مانند زمین لرزه ها ، سیل ها ، طوفان ها یا جنگ وجود دارد ، معمولاً تصاویر زیادی از صف های طولانی در مقابل مغازه ها و گاهی اوقات حتی تصاویر غم انگیز از حمله مردم به تجارت و ناسازگاری آنها را خالی می کند. نکته قابل توجه این است که در جنگ ۱۲ روزه و رژیم صهیونیستی ، اگرچه ترافیک در برخی از استان ها مانند استانهای شمالی ، با ترافیک قابل توجهی و افزایش قابل توجه تقاضا برای باسولین و نان در اوایل جنگ ، تقریباً هیچ تصویری از حمله مردم به تجارت وجود ندارد.

در این راستا ، داده های شبکه Shaprak نیز موارد قابل توجهی را نشان می دهد. براساس این داده ها ، تعداد معاملات در ماه ژوئن ۴ میلیارد و ۵۰۹ میلیون در مقایسه با معاملات بود. اردیبهشت کاهش امسال ۳.۳ درصد و در مقایسه با تعداد معاملات خرداد ۱۴۰۳ (۴ میلیارد ۴۶۶ میلیون) کمتر از یک درصد افزایش یافت.

اگرچه بخش عمده ای از معامله کالاها و خدمات در ۹ ژوئن گذشته تحت تأثیر جنگ قرار گرفته است و خریداران را به یک بار دیگر (عمدتا خریدهای غیر ضروری) به تعویق انداخته است ، اما داده های شاپراک نشان می دهد که خریدهای کوچک در ماه ژوئن و جمعیت ایران در جنگ تحمیل شده به طور قابل توجهی افزایش نیافته است. این مشارکت و ارتباط مردم چیزی است که دولتمردان بارها و بارها به عنوان یک عملکرد ارزشمند از انسجام اجتماعی توصیف می کنند.

توجه داشته باشید که برخی از نیازهای غیر ضروری ، از جمله کالاها و خدمات ، در ۹ ژوئن گذشته از روند خرید مردم حذف شده است ، اما افزایش ریزگردها می تواند به طور قابل توجهی روند داده شبکه Shaparak را تغییر داده و از طریق خالی کردن قفسه ها در برخی از عناصر اساسی ، مشکلات جدی داشته باشد. به عبارت دیگر ، اگرچه دست دولت اساساً پر از ضروری کشور بود ، اما افزایش شدید تقاضا در برخی مناطق و استان ها می توانست مشکلی برای عرضه و تقاضا باشد. علیرغم تبلیغات رسانه ای قوی از خریدهای مردم ایران در طول جنگ ۱۲ روزه ، تقریباً طبیعی بود.

رشد عجیب خریدها بیش از ۷۵ میلیون دلار!

در بخش خواننده کارت فروشگاه در ژوئن سال جاری ، حدود ۹۸.۱ درصد از تعداد بلیط های خواننده کارت خرید برای خریدهای زیر ۲ میلیون. در خرداد ۱۴۰۳ حدود ۹۹.۹ درصد از تعداد معاملات خوانندگان کارت برای خریدهای زیر ۲ میلیون دلار وجود داشته است. اما این اتفاق در مبلغ یا ارزش معاملات رخ داده است. براساس داده های شاپراك ، ۷۲ درصد از معاملات خریدها زیر ۱۰ میلیون تومان بوده است ، اما این تعداد در ژوئن امسال برای معاملات زیر ۱۰ میلیون تومن ۲۴ ٪ بود. براساس داده های شاپراک در ژوئن سال جاری ، ۵۰ ٪ از معاملات خرید بیش از ۷۵ میلیون دلار ، یک سهم ، به سهم آن رخ داده است خرداد ۱۴۰۳ حدود ۳.۵ درصد بود. این ارقام نشان می دهد که سهم قابل توجهی از خریدهای بیش از ۷۵ میلیون Tomans برای افراد عادی نبوده و به نظر می رسد که اقدامات احتیاطی و حتی ایده های بدبینانه در مورد احتکار برخی از اصناف و شرکت کنندگان در بازار. البته حمله سایبری به بانک سپه و پاسارگادا و اختلال در سیستم این دو بانک نیز می تواند عاملی برای افزایش خریدها با پروفایل های بالا توسط اصناف و استفاده از آنها از کارت خوان به جای سایر روش های انتقال پول باشد.

نکته دیگری که می توان در اینجا انجام داد این است که در کارت های فروشگاه ، خوانندگان مقایسه کفهای تجاری همچنین نشان می دهد که هیچ چیز غیر منتظره ای در بخش خریدار Microc وجود ندارد ، با ۳.۶ میلیارد کارت برای خرید زیر ۶۰۰،۰۰۰ تومن ، ۶ ٪ در مقایسه با ۱۴۰۳ ژوئن. خرداد سال گذشته با افزایش ۴۲ درصدی به ۳۱۶ میلیون معاملات و معاملات بیش از ۲۰ میلیون Tomans از ۴.۳ میلیون به ۵.۶ میلیون معاملات افزایش یافته است.

ارزش معاملات چقدر انجام داد؟

با توجه به این واقعیت که بسیاری از معاملات در طول جنگ و حوادث طبیعی و غیر طبیعی مربوط به کالاهای اساسی و میکروکوم ها است ، گزارش حاضر بحث مهمی در مورد تعداد معاملات بود و سعی در نشان دادن ارزش و ارزش معاملات به منظور نشان دادن بهتر مردم در طول جنگ داشت. با این حال ، داده های Shaprak نشان می دهد که در ژوئن سال جاری ارزش معاملات Shaparak در حدود ۱۶۴۲ تریلیون تومانس بود که در مقایسه با اردیبهشت ۵.۲ درصد کاهش یافته است. و همچنین این ارتفاع نیز خرداد ۱۴۰۳ بیش از ۳۲ درصد افزایش یافته است. با توجه به این واقعیت که قضاوت در مورد ارزش معاملات بدون در نظر گرفتن تغییر در تورم نمی تواند دقیق باشد ، ارزش واقعی معاملات نیز در اینجا مقایسه می شود. طبق گفته شاپراک در ژوئن سال جاری ، ارزش واقعی (تورمی) معاملات در مقایسه با ارزش واقعی خرداد سال گذشته تقریباً ۲۷ درصد بود.

استان های شمالی در اولین خرید نبودند

یکی از نکات بازتاب در معاملات ژوئن (که در واقع ۹ روز از جنگ را پوشش می دهد) تغییر در تعداد معاملات استانی شبکه شاپراراک است. قبل از برخورد با شماره ها ، باید توجه داشته باشید ، زیرا بخش بزرگی از خریدهای مردم در رویدادهایی مانند جنگ برای خریدهای کوچک و مصرف کننده انتظار می رود که اهدافی که بیشتر میهمانان از استان های دیگر و شهرها سازماندهی شده اند ، در تعداد معاملات به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

در این راستا ، داده های شاپراک نشان می دهد که در ژوئن امسال تعداد کل معاملات Shaparak (از جمله کارت خوان ، ابزار موبایل و اینترنت) ۴ میلیارد و ۵۰۹ میلیون نفر بوده است ، در مقایسه با ۴ میلیارد ۶۶۳ میلیون معاملات در معامله. اردیبهشت کاهش ۳.۳ درصد داشت.

در میان استانهای کشور ، تعداد معاملات در استان زنجان در ماه ژوئن در مقایسه با اردیبهشت امسال با کمال تعجب ۱۰۶ درصد افزایش یافته است. استان اردبیل در رده دوم قرار دارد و رشد معاملات در این استان حدود ۷.۴ درصد بود. استانهای گیلان و مازندران ، که گفته می شود بیشترین تعداد مهمان را در طول جنگ داشته اند ، در استانهای شمالی ۶.۷ و ۵.۹ ٪ رشد کرده اند. استان های لورستان ، حمدان ، مارکازی ، چاهرماهال و باخیاری ، گلستان و سمنان مقام پنجم تا دهم را می گیرند. رشد معاملات در این استانها ۴ ، ۳.۸ ، ۳.۲ ، ۲.۹ ، ۲.۳ و ۱.۹ درصد بود.

اما در ژوئن سال جاری ، در ۱۶ استان ۳۱ استان ، تعداد معاملات منفی بود. استان تهران در صدر استانهایی است که در آن خرید کالاها و خدمات بسیار محبوب بوده است. در این استان تعداد معاملات نیز اردیبهشت امسال ۱۵.۸ درصد بازگشت. به گفته تهران ، بوش با برداشت ۸.۴ درصد و هورموزگان با ۵.۷ درصد مقام دوم را می گیرد. Yazd ، Qom ، Isfahan ، Khuzestan ، Kerman و Alborz نیز در رتبه بعدی ۴-۵ ٪ با کاهش تعداد معاملات هستند.

با توجه به بسته شدن نیم روز ، بخش بزرگی از خریدهای این ماه اردیبهشت این گزارش همچنین تعداد معاملات را در ژوئن سال جاری در ژوئن ۱۴۰۳ مقایسه می کند. نتایج این مقایسه نشان می دهد که استان زنجان هنوز در وهله اول است و رشد معاملات استان با ۱۲۱ ٪ در مقایسه با ۱۴۰۳ در ماه ژوئن بالاترین رشد استان ها را داشت. صرف نظر از این که آیا این رشد در خریدهای مسافران در استان های دیگر یا خریدهای مردم در همان استان را نمی توان دقیقاً ارزیابی کرد. رشد عجیب این تعداد همچنین باعث می شود اشتباه و خطا در داده های استان انجام شود. با این حال ، در مقام دوم ، استان آردبیل هنوز در استان است و رشد معاملات شاپاراک در مقایسه با مدت مشابه ۱۴۰۳ حدود ۸.۶ ٪ بود. استان گیلان ۶.۸ درصد و ۶.۸ درصد در مقام سوم و چهارم است. Semnan ، Hamedan ، کردستان ، Nordkhorasan و West Azerbaijan استان های دیگری هستند که در کنار تعداد معاملات Shapek قرار دارند. با این حال ، در تهران ، اولین کاهش در خرید کالاها و خدمات با بالاترین کاهش در تعداد معاملات در ابتدا طبقه بندی می شود. در استان تعداد معاملات شاپاراک در ژوئن سال جاری ۱۰.۱ درصد کاهش یافته است. Hormozgan با ۲.۷ ٪ و Alborz 1.9 ٪ سوم است. استان های بوشر ، یزد و اصفهان نیز سه استان دیگر هستند که معاملات شاپاراک با یک تا ۲ درصد کاهش می یابد.

اما در ارزش معاملات ، معاملات استانی ۱۹.۳ درصد افزایش یافته است اردیبهشت امسال ابتدا طبقه بندی می شود. اردبیل با ۱۳.۲ درصد و معاملات لورستان با افزایش ۱۲.۵ درصد اشغال می کند. چهار باختیاری ، گیلان ، نوردخوراسان ، ایلام ، مازندران یا سمنان با رشد معاملات ۹ تا ۱۰ درصد. در رتبه بعدی هستند. با این حال ، بالاترین کاهش در ارزش معامله نیز مربوط به استان تهران با ۱۸.۲ ٪ است اردیبهشت است Bushehr با ۹.۵ درصد و هورموزگان با ۶.۸ درصد کاهش دوم است. یزد ، اصفهان و کرمان نیز با ارزش معاملات خود در مکان بعدی هستند اردیبهشت امسال برگشت

منبع: مربیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا