اقتصاد جهان

جهش 75 درصدی واردات گاز فرانسه از روسیه

به گزارش خبرگزاری افق میهن ، مجله پولیتیکو روز پنجشنبه به نقل از مرکز تحقیقات انرژی و هوای پاک CREA گزارش داد که واردات گاز طبیعی مایع فرانسه از روسیه از ابتدای سال ۲۰۲۴ نسبت به مدت مشابه ۷۵ درصد افزایش یافته است. دوره سال گذشته

در سه ماهه اول سال جاری، دومین اقتصاد بزرگ اتحادیه اروپا ۶۰۰ میلیون یورو LNG از روسیه وارد کرد که بیش از سایر اعضای این اتحادیه است.

فرانسه هم از نظر حجم واردات این گاز در سال ۲۰۲۴ که بالغ بر ۱.۵ میلیون تن بود و هم از نظر افزایش خرید نسبت به مدت مشابه سال گذشته که کل واردات این گاز در سال ۲۰۲۴ در صدر واردکنندگان اتحادیه اروپا بود. واردات به ۸۸۲۲۰۹ تن رسید.

پس از آغاز جنگ اوکراین و تحریم های بروکسل علیه مسکو، اتحادیه اروپا به دنبال کاهش وابستگی انرژی خود به روسیه بوده است. تاکنون، محموله‌های گاز روسیه تقریباً نیمی از کل واردات گاز بلوک را تشکیل می‌دهند.

این در حالی است که تحریم های اتحادیه اروپا هنوز به طور مستقیم بر واردات گاز از روسیه اعمال نشده است، اما واردات نفت روسیه از طریق دریا ممنوع شده است و حجم تجارت بین مسکو و این بلوک را به طور قابل توجهی محدود کرده است.

با این حال، به دلیل این محدودیت ها و خرابکاری خط لوله نورد استریم در سپتامبر ۲۰۲۲، صادرات گاز روسیه به این بلوک به شدت کاهش یافته است.

مدت کوتاهی پس از آغاز عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین، اتحادیه اروپا نیز از طرحی برای پایان دادن به اتکای اتحادیه به واردات سوخت فسیلی از روسیه تا سال ۲۰۲۷ رونمایی کرد.

یکی از مقامات وزارت انرژی فرانسه که نامش فاش نشده است، درباره افزایش چشمگیر واردات گاز فرانسه از روسیه علیرغم موضع رسمی بلوک، به پولیتیکو گفت: «این یک موضوع ساده نیست.

این مقامات با اشاره به قراردادهای بلندمدت امضا شده توسط شرکت بزرگ نفت و گاز توتال انرژی فرانسه، افزودند: اگر به پرداخت هزینه گازی که وارد نمی کنیم ادامه دهیم، بی فایده است.

سال گذشته، پاتریک پویان، مدیرعامل توتال انرژی گفت که این شرکت به دلیل تعهدات قراردادی، LNG روسیه را از پروژه LNG 2 قطب شمال خریداری خواهد کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا