طلا و ارز

حباب سکه می‌تواند موتور افزایش قیمت دلار باشد

سیف، رئیس سابق بانک مرکزی:






رئیس سابق بانک مرکزی گفت: مشکل حباب سکه باید حل شود و اگر بانک مرکزی نسبت به رشد حباب سکه بی تفاوت باشد، حباب سکه می تواند موتور افزایش قیمت باشد. دلار.»



به گزارش افق میهن، ولی الله سیف درباره سیاست جدید بانک مرکزی در حوزه طلا و سکه و سیاست این نهاد برای افزایش عرضه طلا در بازار و همچنین نگرانی از ذخایر طلای کشور گفت: قیمت سکه از دو جزء تشکیل شده و دارای دو عامل است: یکی از عوامل تعیین کننده قیمت سکه، نرخ ارز بین المللی و عامل دیگر نرخ دلار است. زمانی که قیمت سکه در بازار حباب باشد، یعنی با ضرب نرخ جهانی در نرخ دلار، می بینیم که قیمت سکه در بازار ایران بالاتر است که به آن حباب می گویند.

رئیس سابق بانک مرکزی تنها راه حل کاهش و رفع حباب سکه را افزایش عرضه عنوان کرد و ادامه داد: مشکل حباب سکه باید حل شود و آن هم در صورتی که بانک مرکزی نسبت به رشد سکه بی تفاوت باشد. سکه نگران حباب است، حباب سکه می تواند موتور افزایش قیمت دلار باشد. بنابراین بانک مرکزی با افزایش عرضه می تواند اثرات منفی حباب سکه را که می تواند ثبات بازار ارز را تحت تاثیر قرار دهد، خنثی کند.

برای کاهش حباب قیمت، عرضه سکه را افزایش دهید

وی با بیان اینکه افزایش عرضه سکه برای کاهش حباب قیمت در بازار یک روش رایج است و در گذشته این کار از طریق حراج سکه در بانک کارگشای انجام می شد، اما امروز از طریق مرکز مبادلات طلا و ارز حراج انجام می شد، گفت: : در گذشته بانک کارگشایی در بازار طلا مداخله می کرد و بانک مرکزی سعی می کرد از طریق حراج سکه وارد بازار طلا شود تا قیمت در بازار طلا متعادل شود و در نتیجه حباب از بین برود. این اقدام تا رفع حباب قیمت ادامه خواهد داشت.

سیف تاکید کرد: فشار تقاضا در چند ماه پایانی سال افزایش خواهد یافت و البته لازم است بانک مرکزی برای جلوگیری از این گونه نوسانات تدابیری اتخاذ کند.

رئیس سابق بانک مرکزی افزود: البته افزایش عرضه طلا در شرایط عادی و بدون حباب در قیمت سکه منطقی نیست. ارائه سکه تنها برای از بین بردن حباب قیمت قابل قبول است، در غیر این صورت نباید به گونه ای انجام شود که حباب منفی ایجاد کند.









دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا