اخبار اقتصاد ایران

حجم واردات برنج در سال ۱۴۰۲ در کشور کمتر از یک میلیون تن است

معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده و با توجه به تولید ۲.۵ میلیون تن برنج در کشور، قرار است میزان واردات برنج در سال جاری کمتر از یک میلیون تن باشد.

افق میهن به نقل از ایسنا، احمد خانی نوذری نیاز کشور به محصول استراتژیک برنج را سالانه ۳ تا ۳.۵ میلیون تن عنوان کرد و گفت: بخشی از نیاز بازار از تولید داخل و بخشی دیگر از واردات تامین می شود. ارائه شده است. به عبارت دیگر حدود ۴۰ درصد نیاز بازار از محل واردات به صورت سالانه و حدود ۶۰ درصد نیاز بازار از محل برنج داخلی تامین می شود.

وی ادامه داد: بر اساس گزارش های معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی با توجه به شرایط اقلیمی و میزان بارندگی، ظرفیت تولید ۲ تا ۲.۵ میلیون تن برنج در سال را داریم. همچنین آمار واردات یک دهه اخیر نشان می دهد که ایران به طور متوسط ​​سالانه بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن برنج وارد کرده است. یعنی در برخی سال ها واردات ۲ میلیون تن و در برخی سال ها کمتر از یک میلیون تن بوده است.

معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی افزود: در سال ۱۴۰۱ به دلیل افزایش قیمت برنج در بازار داخلی، میزان واردات برنج تحت مدیریت وزارت جهاد ۳۰ درصد بیشتر از واردات بوده است. متوسط ​​و یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن بوده است. این میزان واردات تقریباً در دهه ۹۰ به دلیل شرایط خشکسالی و در نتیجه کاهش تولید برنج داخلی اتفاق افتاد.

وی تصریح کرد: با توجه به ورود برنج خارجی به بازار در سال گذشته، بخشی از چالش های افزایش قیمت برنج خارجی مدیریت شد و قیمت برنج داخلی در سال ۱۴۰۲ با وجود افزایش قیمت تعدیل شد. بازار از نظر عرضه و تقاضا نیز به تعادل رسید و قیمت ها کاهش یافت.

به گفته وی، به طور میانگین قیمت برنج ایرانی امسال نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

خانی نوذری گفت: آماری ارائه شد که سال گذشته ۲ تا ۳ میلیون تن واردات برنج و بالای ۳ میلیون تن برنج داخلی تولید داشتیم که این آمار صحیح نیست. گزارش های وزارت جهاد کشاورزی نشان می دهد که در سال گذشته کمتر از ۲.۵ میلیون تن برنج تولید داخل داشتیم که با کل واردات ۱.۸ میلیون تنی التهاب بازار مدیریت شد.

وی همچنین افزود: امسال برخی تولیدکنندگان گلایه داشتند که به دلیل کاهش قیمت برنج داخلی ممکن است تولید به صرفه نباشد و باید در زمینه واردات مدیریت شود. در همین راستا در وزارت جهاد کشاورزی با توجه به اعلام رسمی معاون وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر تولید ۲.۵ میلیون تن برنج در سال جاری سقف ثبت سفارش را تعیین کرده ایم و بر اساس این واقعیت که در سال ۱۴۰۲ میزان برنجی که وارد کشور می شود حداقل ۶۰۰-۷۰۰ هزار خواهد بود. لحن کمتر از سال گذشته و حتی کمتر از میانگین است. یعنی به جز شرکت بازرگانی دولتی که ذخایر استراتژیک را مدیریت می کند، برنامه ریزی کردیم که حجم واردات برنج در سال ۱۴۰۲ به کشور کمتر از یک میلیون تن باشد.

معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در ادامه گفت: بر این اساس سهم بازار هر یک از واردکنندگان برنج را مشخص و به آنها سفارش دادیم. با نحوه مدیریت ثبت سفارش، در ۸ ماه سال کمتر از ۷۰۰ هزار تن برنج وارد کردیم و امیدواریم با ادامه این روند در سه ماه آینده به هدف خود برسیم.

وی در پایان گفت: شبهاتی در فضای مجازی منتشر شده مبنی بر اینکه گفته می شود واردات برنج در سال گذشته در دست یکی دو شرکت خاص بوده است اما اینطور نیست. با توجه به وجود رقبای فراوان در زمینه واردات برنج، بیش از ۱۵۰ واردکننده برنج داشتیم که در ۵ سال گذشته به صورت مستمر و دوره ای اقدام به واردات برنج می کردند. سال گذشته بیشتر آنها سابقه واردات داشتند. هیچ یک از بازیگران بازار و هیچ شرکتی بیش از ۲۰ درصد بازار را اشغال نکرده اند و در فضای رقابتی همه وارد واردات شدند. طبیعتا با توجه به اینکه امسال واردات کمتری خواهیم داشت، سهم هر یک از این بازیگران در سال جدید با توجه به رتبه اعتباری بازرگانان و در نظر گرفتن سابقه واردات آنها بسیار کمتر از سال گذشته خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا