اخبار اقتصاد ایران

حساب بانکی این افراد مسدود می‌شود+ جزئیات

به منظور اتخاذ رویه واحد در انسداد وجوه حساب بانکی متعلق به صادرکننده چک برگشتی و نحوه رفع انسداد وجوه مسدود شده، اجرای الزامات و فرآیندهای اجرایی الزامی است.

افق میهن به نقل از همشهری آنلاین، بانک مرکزی الزامات و مراحل اجرایی تکالیف قانونی مربوط به انسداد وجوه حساب های بانکی متعلق به صادرکننده چک های برگشتی و نحوه رفع انسداد وجوه بلوکه شده را به شبکه بانکی ابلاغ کرد. .

به موجب بخشنامه شماره ۶۲۰۷۸/۰۲ مورخ ۲۱/۳/۱۴۰۲ در خصوص نحوه پوشش کسری مبلغ چک توسط صادرکننده چک برگشتی؛ بر اساس بررسی های انجام شده و مکاتبات واصله، در حال حاضر در حال اجرای تکالیف قانونی در خصوص انسداد وجوه حساب بانکی متعلق به صادرکننده چک های برگشتی و نحوه رفع انسداد وجوه بلوکه شده در اجرای دستورات/نظرات/ اجرائیات دریافتی از مراجع ذیصلاح قضایی و ثبتی. رویه واحدی در شبکه بانکی کشور وجود ندارد.

الزامات و فرآیندهای پیاده سازی

بر این اساس و برای اتخاذ رویه واحد در این زمینه، لازم است الزامات و فرآیندهای اجرایی به شرح زیر اجرا شود:

۱- در صورت مسدود شدن مبلغ حساب‌های بانکی صادرکننده چک برگشتی توسط سامانه چک و متعاقباً دریافت دستور/نظر/ مجری مراجع ذی‌صلاح قضایی یا ثبتی مبنی بر رفع انسداد وجوه مسدود شده در خصوص معینی. چک، عواقب نامطلوب آن رفع نشده و با پرداخت به ذینفع (دارنده نهایی) چک، بانک یا مؤسسه اعتباری غیربانکی باید بدون دخالت سامانه چک، مبلغ مسدود شده را مستقیماً رفع انسداد کرده و به ذینفع یا سپرده پرداخت کند. آن را به حساب بانکی معرفی شده توسط آن مراجع مطابق مفاد دستور/نظر/مجری.

متعاقباً با توجه به درخواست صادرکننده چک از بانکی که نزد وی دارای حساب جاری است، در چارچوب موارد مذکور در تبصره (۳) ماده (۵) قانون صدور چک، اثر سوء آن از چک برگشتی

۲- چنانچه در دستور/حکم/اجرایی مراجع قضایی و ثبتی مبنی بر رفع انسداد وجوه بلوکه شده در خصوص چک معین، آثار سوء رفع یا ذینفع مشخص و یا پرداخت مشخص نشده باشد. به شخصی غیر از صاحب نهایی چک. بر اساس موازین قانونی مربوطه از جمله قانون اجرای احکام مدنی، بانک یا مؤسسه اعتباری غیربانکی باید با هماهنگی حوزه قانونی ذیربط به مراجع مذکور اعلام کند که «حساب وجوه … در اجرا. بند (ب) ماده (۵) قانون صدور چک مکرر و به منظور تأمین حق ذینفع چک شماره … هـ مسدود می شود.»

۳- در صورت تقدم انسداد حساب توسط سامانه ماهچک بر دستور/نظر/اجرای واصله از مراجع ذیصلاح، بسته به زمان وصول سفارش/نظر/اجرا به بانک یا موسسه اعتباری غیربانکی. یا اعلام وضعیت در سامانه های مربوطه در خصوص توقیف حساب، باید توسط بانک/موسسه اعتباری غیربانکی و با هماهنگی واحد حقوقی مربوطه به مراجع ذیصلاح اعلام شود.

۴- در رابطه با بندهای دو و سه، در صورت اصرار مرجع قضایی یا ثبتی بر اجرای دستور/حکم/مجری، بانک یا موسسه اعتباری غیربانکی موظف است مستقیماً و بدون دخالت سامانه ماهچک نسبت به اجرا اقدام کند. دستور/حکم/مجری. و با هماهنگی حوزه قانونی مربوطه مراتب را به مراجع ذیربط اطلاع دهید.

۵- در صورت رفع انسداد وجه مسدود شده در حسابهای بانکی به شرح بندهای فوق (به استثنای پرداخت کل وجه چک به ذینفع به شرح بند اول) مبلغ پرداختی از محل مذکور. حساب همچنان در سامانه ماهچک مسدود تلقی می شود.

اما طی رفع اثر منفی چک برگشتی، پس از تماس با سرویس رفع انسداد توسط محچک برای حساب مذکور، کد خطای شماره ۱۴ با عنوان «مشخصات کلیدی به صورت آفلاین اعمال شده است» توسط بانک عامل ارسال می شود.

در این صورت سامانه چک با فرض رفع انسداد حساب بر اساس دستور/رای/اجرای واصله از مرجع قضایی یا ثبتی، روند برنامه ریزی شده را ادامه داده و مبالغ مسدود شده را در سایر حساب های صادرکننده چک رفع انسداد می کند.

شایان ذکر است اجرای الزامات فوق الذکر و سایر ضوابط مقرر در بخشنامه شماره ۶۲۰۷۸/۰۲ مورخ ۲۱/۰۳/۱۴۰۲ باید به گونه ای باشد که در نتیجه منافع مشمولانی که برای آن مبلغ در حساب جاری توسط سامانه ماهچک قبلاً مسدود شده بود تا حفظ شود.

ضمناً مؤسسه اعتباری باید مستقیماً و بدون دخالت سامانه چک نسبت به رفع انسداد مبلغ مسدود شده توسط سامانه مذکور اقدام و در عین حال کل مبلغ چک را به مدت یک سال مسدود و سپس اثر بد چک را رفع کند. .

بر این اساس بانک‌ها موظفند موارد مذکور را در سامانه‌های اطلاعاتی و عملیاتی مربوطه آن مؤسسه اعتباری پیاده‌سازی کنند که مراتب به فوریت و با رعایت مفاد قانون مذکور به اطلاع کلیه واحدهای ذیربط آن بانک رسیده است. بخشنامه شماره ۱۶۹۱۵۳/۹۶ مورخ ۱۶/۵/۱۳۹۶ حسن اجراي آن رعايت دقيق شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا