اخبار اقتصاد ایران

خبرگزاری دولت: قیمت دلار تا پایان دولت رئیسی به ۱۰۰ هزار تومان هم نخواهد رسید

در صورت ادامه دولت روحانی، دلار در سال ۱۴۰۴ به ۲۰۰ هزار تومان می رسد.

در صورت تداوم روند رشد ماهانه ۴ درصدی نرخ ارز در دولت دوازدهم، قیمت دلار در اواسط سال ۱۴۰۳ از ۱۰۰ هزار تومان عبور می کرد و در پایان سال ۱۴۰۳ به ۱۳۰ هزار تومان و در پایان سال ۲۰۰ هزار تومان می رسید. ۱۴۰۴.

افق میهن، خبرگزاری رسمی دولت (ایرنا) نوشت: میانگین افزایش ماهانه نرخ ارز در دولت سیزدهم ۲.۸ درصد بوده است، در حالی که این رقم در دولت دوازدهم ۴ درصد بوده است.

بررسی مدیریت بازار ارز در دولت سیزدهم نشان از بهبود چشمگیر آن نسبت به دولت دوازدهم دارد.

قیمت دلار در بازار غیررسمی در ابتدای دولت دوازدهم ۳۸۱۱ تومان بود که در ماه گذشته و در آستانه واگذاری به دولت سیزدهم به ۲۵۵۳۰ تومان افزایش یافت. یعنی قیمت دلار در دولت دوازدهم ۶.۷ برابر شد.

متوسط ​​رشد ماهانه قیمت دلار در دولت دوازدهم ۴ درصد بود و بازار ارز با بیشترین افزایش تاریخی به دولت سیزدهم واگذار شد.

در ۲ سال و نیم ابتدایی دولت سیزدهم قیمت دلار در بازار غیررسمی ۲.۳ برابر شد و میانگین رشد ماهانه آن ۲.۸ درصد بود. اما همانطور که گفته شد میانگین رشد ماهانه قیمت دلار در دولت دوازدهم ۴ درصد بوده که به معنای کاهش ۳۰ درصدی نرخ رشد قیمت دلار در دولت سیزدهم است.

در صورت تداوم روند رشد ماهانه ۴ درصدی نرخ ارز در دولت دوازدهم طی ۲ سال و نیم گذشته، قیمت دلار در پایان سال ۱۴۰۲ به ۸۰ هزار تومان می رسید در حالی که در سال ۱۳۹۱ کمتر از ۶۰ هزار تومان بود. دولت سیزدهم

همچنین در صورت تداوم روند رشد ماهانه ۴ درصدی نرخ ارز در دولت دوازدهم، قیمت دلار در اواسط سال ۱۴۰۳ از ۱۰۰ هزار تومان فراتر می رفت و در پایان سال ۱۴۰۳ به ۱۳۰ هزار تومان و در پایان سال ۱۴۰۳ به ۲۰۰ هزار تومان می رسید. پایان سال ۱۴۰۴. در حالی که با فرض تداوم نرخ رشد ماهانه ۲.۸ درصدی دلار در دولت سیزدهم، قیمت دلار تا پایان این دولت به ۱۰۰ هزار تومان نمی رسد.

دامنه نوسان ماهانه قیمت دلار در دولت سیزدهم نسبت به دولت دوازدهم بسیار کمتر بود. در دولت قبل در چند ماه شاهد افزایش بیش از ۱۰ درصدی قیمت دلار بودیم، حتی در ۵ ماهه تنها در یک ماه قیمت دلار بیش از ۲۰ درصد افزایش یافت. بیشترین افزایش ماهانه قیمت دلار در دولت گذشته مربوط به مرداد ۲۰۱۷ با ۲۶ درصد بوده است. این بالاترین افزایش ماهانه قیمت دلار در دولت سیزدهم است اسفند ۱۴۰۱ با ۱۳ درصد. به عبارتی بیشترین افزایش قیمت دلار در دولت سیزدهم نصف رکورد دولت دوازدهم بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا