اخبار اقتصاد ایران

خبر مهم بانک مرکزی: همه چک‌ها سال بعد الکترونیکی می‌شوند :: افق میهن

به گفته مسئولان بانک مرکزی، در حال حاضر ۱۲ بانک در زمینه ارائه خدمات چک الکترونیکی فعال هستند و با حذف چک های فیزیکی، تا سه سال آینده تمامی چک ها الکترونیکی می شود.

به گزارش افق میهن، چک الکترونیکی یکی دیگر از اقدامات بانک مرکزی و شبکه بانکی کشور در راستای ارائه خدمات غیرحضوری بود. بر اساس تبصره الحاقی ماده ۱ قانون صدور چک مصوب ۱۳۹۶، امکان صدور الکترونیکی چک (داده پیام) به صورت قانونی فراهم شد. این نوع چک نیز مشمول قوانین و مقررات مربوط به چک های کاغذی بود.

بانک مرکزی موظف شد در راستای اجرای صدور این گونه چک ها، ظرف مدت یک سال از زمان لازم الاجرا شدن این تبصره، زیرساخت ها و اقدامات لازم را برای صدور و مطالبه این دسته از چک ها فراهم کند. بالاخره ۲۱ آبان سال گذشته اولین چک الکترونیکی رونمایی شد.

وجود زیرساخت فنی چک الکترونیکی در کلیه بانک های کشور

ابزار پرداختی که مهران محرمیان معاون فناوری های نوین بانک مرکزی از صدور ۴۵۰ هزار فقره چک الکترونیکی در شبکه بانکی خبر داد و گفت: در حال حاضر ۱۲ بانک در زمینه ارائه خدمات چک الکترونیکی فعال هستند. زیرساخت های فنی چک الکترونیکی در تمامی ۳۰ بانک کشور به طور کامل آماده شده است. یعنی همه بانک ها چک های الکترونیکی بانک های دیگر را می پذیرند و نقد می کنند.

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی با بیان اینکه چک های دیجیتال به تدریج جایگاه خود را در بین مردم باز می کند، گفت: با حذف چک های فیزیکی تا سه سال آینده تمامی چک ها الکترونیکی می شود. با ایجاد محدودیت اعتباری برای چک، آخرین گام برای اجرای طرح چک الکترونیکی برداشته می شود و در صورت اجرای آن، آمار کلاهبرداری چک، آمار چک برگشتی و زندانیان چک برگشتی بیش از پیش کاهش می یابد.

وی گفت: در حال حاضر چک های الکترونیکی هر بانک در ابزار الکترونیکی همان بانک قابل نقد است و با توجه به اینکه مزیت اصلی این نوع چک عدم مراجعه به شعبه برای وصول آن است، زیرساخت های فنی وجود دارد. نقدینگی چک های هر بانکی ابزار سایر بانک ها توسط بانک مرکزی تامین می شود و بانک ها باید توسعه ابزارهای خود را در دستور کار قرار دهند.

اما به گفته کارشناسان، این ابزار معاملاتی مزیت های مختلفی دارد که سیاوش غیبی پور، کارشناس اقتصادی گفت: افزایش شفافیت در حوزه معاملات شکل گرفته با چک الکترونیکی، علاوه بر مزیت هایی که برای افراد دارد، در بحث مالیاتی نیز به دولت کمک خواهد کرد. همچنین می تواند به رونق معاملات و حتی کاهش بار ترافیکی و صرفه جویی در زمان و هزینه کمک کند. همچنین احتمال جعل را از بین می برد.

دستکاری چک های الکترونیکی را حذف کنید

همچنین فرزانی کارشناس امور بانکی درباره دیگر مزایای چک الکترونیکی گفت: این نوع چک جذابیت های خاص خود را دارد. تسریع در صدور چک، رفع دخالت، ضبط و جعل توسط دارنده چک و کاهش مراجعات حضوری از جمله مزایای آن است. صدور چک الکترونیکی و استفاده از فناوری اطلاعات در مبادلات باعث کاهش هزینه های مبادلاتی می شود. همچنین می تواند تسریع و شفافیت در معاملات را به همراه داشته باشد که می تواند به اقتصاد کشور کمک کند.

در ادامه نوری کارشناس امور چک پیش از این به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: چک الکترونیکی آخرین و آخرین حلقه برای تکمیل فرآیندهای مربوط به چک است که در قانون پیش بینی شده است. بانک ها آن را ارائه نمی کنند، در واقع سرعت حرکت آن کاهش می یابد و اساساً به شکل صحیحی انجام نمی شود. بنابراین ارائه خدمات چک الکترونیکی توسط بانک برای تشکیل و استقرار آن بسیار ضروری است و باید این روند تسریع شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا