فناوری

«خدای آشوب»، سیارکی نزدیک‌تر از همه سیارک‌ها به زمین؛ ناسا آپوفیس را زیر نظر می‌گیرد

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا (ناسا) اعلام کرد که فضاپیمای “Esiris-Rex” سیارک آپوفیس را که در سال ۲۰۲۹ از نزدیکی زمین می گذرد، رصد خواهد کرد.

قطر سیارک آپوفیس که نام آن از اساطیر مصر به معنای “خدای هرج و مرج” است، حدود ۳۷۰ متر است. این سیارک قرار است در ۱۳ آوریل ۲۰۲۹ از نزدیک محل سکونت انسان بگذرد. ​​فاصله این سیارک تا زمین در آن روز کمتر از فاصله زمین تا برخی از ماهواره ها خواهد بود.

به گفته ناسا، از زمانی که انسان ها قادر به اندازه گیری فواصل و مطالعه پدیده های نجومی بوده اند، هیچ سیارکی تا این اندازه به زمین نزدیک نشده است. وزن سیارک آپوفیس ۴۰ تا ۵۰ میلیون تن تخمین زده می شود.

دانشمندان بر این باورند که سیارک آپوفیس هنگامی که از نزدیکی زمین می گذرد، در بخش هایی از کره زمین (نیمکره شرقی) با چشم غیر مسلح قابل مشاهده خواهد بود.

فاصله بین سیارک آپوفیس یا “خدای آشوب” و زمین در ۱۳ آوریل ۲۰۲۹ کمتر از ۳۲ هزار کیلومتر خواهد بود.

سپتامبر گذشته، فضاپیمای Osiris-Rex نمونه هایی از سیارک بونو را به زمین تحویل داد. ماموریت این فضاپیما مطالعه و بررسی سیارک هاست.

هزینه تمدید ماموریت “Esiris-Rex” توسط ناسا ۲۰۰ میلیارد دلار برآورد شده است. در میان چندین سیارک، دانشمندان ناسا سرانجام آپوفیس را برای ماموریت بعدی “Esiris-Rex” افق میهن کردند. این فضاپیما قرار است در ۱۳ آوریل ۲۰۲۹ تا فاصله ۲۵ متری به آپوفیس نزدیک شود.

یکی از ماموریت های “Esiris-Rex” بررسی گرانش روی سطح سیارک آپوفیس خواهد بود.

شناسایی این سیارک در سال ۲۰۰۴ نگرانی هایی را در مورد احتمال برخورد آن با زمین ایجاد کرد. با این حال، در سال ۲۰۲۱، دانشمندان به طور قاطعانه فرضیه برخورد آپوفیس با زمین را حداقل در صد سال آینده رد کردند.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا