بانک و بیمه

خدمات یکسان و هزینه های متفاوت کارمزد ارسال پیامک بانکها!

بازار؛ گروه بانک و بیمه: سال گذشته با ارسال پیامک، کارمزد خدمات پیامکی بانک ها کسر شد، یعنی بانک به صورت خودکار هزینه تراکنش های انجام شده توسط دارنده کارت را در چند ماه محاسبه و کسر می کند. ۳۰، ۴۰، ۸۰،۰۰۰ تومان و بیشتر نمونه ای از هزینه های ارسال پیامک توسط بانک ها است که از موجودی دارنده کارت کسر می شود.

اگرچه دریافت کارمزد برای خدمات بانکی برای بانک‌ها امری طبیعی است و این مشکل در سراسر دنیا رایج است، اما اکثر بانک‌ها در زمان افتتاح حساب، به مشتریان خود از فعال شدن سامانه پیامکی بانک اطلاع می‌دهند تا آنها چنین خدماتی را اختیاری دریافت کنند. اما رقمی که مردم در حال حاضر از کسری ناشی از هزینه تراکنش های بانکی می بینند متفاوت است، بنابراین برخی از بانک ها کارمزد بسیار بالایی را برای خدمات تراکنش دریافت می کنند و برخی بانک ها چنین کارمزدی را به طور منطقی دریافت می کنند. موضوعی که بسیاری را به انتقاد و پاسخگویی به عملکرد سیستم بانکی در رابطه با چنین موضوعی واداشته است.

آمارها نشان می دهد روزانه ۱۳۰ تا ۱۴۵ میلیون تراکنش پرداخت وجود دارد که البته در پایان سال به ۲۰۰ میلیون تراکنش می رسد، تراکنش هایی که اشتهای بانک ها را برای درآمدزایی با دریافت کارمزد به هر شکل ممکن افزایش داده است.

وجود ۴۰۰ میلیون کارت بانکی و درآمد حاصل از کارمزد پیامک از بانک ها

با توجه به اینکه بیش از ۴۰۰ میلیون کارت بانکی فعال در کشور وجود دارد که برخی از آنها کارت هدیه نخبگان است و همچنین حدود ۱۰ میلیون پایانه تراکنش فعال که ۵۰ میلیون نفر با استفاده از این تعداد کارت بانکی تراکنش انجام می دهند، اشتهای بانک ها در حال افزایش است به هر شکل ممکن افزایش یافته است تا با دریافت کارمزد درآمدزایی شود. چرا که به گفته کارشناسان و مسئولان بانک مرکزی، کشور ما از نظر صنعت پرداخت در ۵ کشور اول دنیا قرار دارد و در این زمینه پرداخت الکترونیکی انجام می دهیم، بنابراین آمارها ۱۳۰ تا ۱۴۵ میلیون تراکنش پرداخت را نشان می دهد. در روز که البته تا پایان سال به ۲۰۰ میلیون تراکنش می رسد.

اگرچه باید پذیرفت که بانک ها ممکن است نتوانند به اندازه ای که می خواهند از تسهیلات پرداخت سود درآمد کسب کنند، اما از سوی دیگر به دلیل عدم توازن، تمایل چندانی به پرداخت وام و تسهیلات ندارند، اما در این بین، دارند. موفق به انجام این کار با ارائه خدمات بانکی و سامانه کارمزد برای کسب درآمد شد، رویکردی که به نفع بانک هاست، اما به گفته کارشناسان، ارائه خدماتی مانند هزینه تراکنش های بانکی در قالب ارسال پیامک به مردم نباید انجام شود. به این صورت شفاف باشید و هر بانکی باید مبلغی را برای خود تعیین کند و از حساب مشتری برداشت کند.

کل هزینه خدمات در قالب پیامک به بانک ها سپرده شد. اکنون که برخی بانک ها از مشتریان خود به این شکل سوء استفاده می کنند و از آنها پول بیشتری دریافت می کنند، این موضوع نارضایتی عمومی را ایجاد کرده است که بانک باید در این زمینه شفاف سازی کند.

زمانی که قیمت کل سرویس ارسال پیامک نزد بانک ها واریز می شود

حجت الله فرزانی استاد دانشگاه و کارشناس ارز و بانک در گفتگو با خبرگزاری “بازار” وی درباره دلایل متفاوت بودن هزینه‌های ارسال پیامک تراکنش‌های بانکی توسط بانک‌ها، گفت: بخشنامه اخیر بانک مرکزی در خصوص ارائه خدمات ارسال پیامک تراکنش‌های بانکی اشاره می‌کند؛ مبلغ هزینه چنین خدماتی به بانک ها سپرده شد. حال از آنجایی که برخی بانک ها از مشتریان خود در این راه سوء استفاده می کنند و از آنها کارمزد بیشتری دریافت می کنند، چنین موضوعی نارضایتی عمومی را به همراه داشته است، بانک ها نیز این موضوع را شفاف سازی کرده اند، باید پاسخگوی این موضوع باشند و دلیل آن را هزینه ارسال اعلام کنند. پیامک برای تراکنش های بانکی با پیامک های بانک ها متفاوت است.

وی با بیان اینکه اغلب بانک های دولتی نسبت به سایر بانک های این حوزه کارمزد کمتری دارند، تصریح کرد: در سال های گذشته و قبل از سال ۱۳۹۴ ارسال پیامک بانکی به مشتریان رایگان بوده و هیچ مبلغی دریافت نمی شود. اما پس از آن به خصوص در سال های اخیر رقابت عجیبی بین بانک ها برای ارائه خدمات در سیستم بانکی به وجود آمده است، به طوری که در حال حاضر برخی از بانک ها برای ارسال پیامک برای تراکنش های بانکی از مشتریان کارمزد نسبتا بالایی دریافت می کنند که این امر باعث ایجاد مشکلاتی می شود که منجر به شکایت مشتریان از عملکرد سیستم بانکی

بانکی برای انجام تراکنش های چند ماهه ۵۰ هزار تومان از مشتریان خود کارمزد دریافت می کند، اما بانکی دیگر هزینه بیشتری می گیرد. رویکردی مبهم که در آن مشخص نیست بانک اول خدمات ارزان تری به مردم ارائه می دهد یا بانک دوم می خواهد از این طریق برای خود درآمدزایی کند.

عدم شفافیت هزینه های خدمات بانکی در سیستم کارمزد

این کارشناس بانکی خاطرنشان کرد: هزینه خدمات بانکی در دنیا به نوع خدماتی که بانک به مشتری ارائه می دهد بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر مشتری خدمات را به صورت حضوری از بانک دریافت کند، باید هزینه بیشتری بپردازد، اما اگر خدمات بانکی از طریق فضای مجازی و استفاده از فناوری‌ها و ابزارهای نوین اطلاعاتی ارائه شود، قاعدتاً وجود دارد. هزینه خدمات کمتری به بانک می شود. البته باید توجه داشت که هزینه ها و درآمدها در بانک های خارجی بسیار شفاف است اما در ایران اینگونه نیست. به عنوان مثال در سطح جهان به ویژه در کشورهای پیشرفته، ارائه خدمات و درآمد حاصل از این بخش تا حدودی هزینه های بانک را پوشش می دهد، اما همانطور که گفته شد در کشور ما اینگونه نیست.

فرزانی ادامه داد: اینکه چرا بانکی برای تراکنش های مشتری در عرض چند ماه ۵۰ هزار تومان از او ۵۰ هزار تومان دریافت می کند اما بانکی ۸۰ هزار تومان یا بیشتر از او می گیرد جای سوال است. رویکردی مبهم که در آن مشخص نیست بانک اول خدمات ارزان تری به مردم ارائه می دهد یا بانک دوم می خواهد از این طریق برای خود درآمدزایی کند. در چنین شرایطی بانک ها باید به وضوح توضیح دهند که دلیل این تفاوت هزینه چیست. و مشکل را به درستی به مردم اطلاع دهید زیرا در حال حاضر به دلیل شرایط اقتصادی و فرهنگی کشور افزایش کارمزد بانکی در جامعه پذیرفته نشده و افزایش ناگهانی آن ممکن است با اعتراض مردم مواجه شود.

هزینه کارمزد پیامک برای برخی از بانک ها متفاوت است و بستگی به هزینه ها و تعرفه های پیام رسان هایی دارد که بانک ها با آنها در ارتباط هستند. اما برای کارمزد پیامک بانکی مبلغ مصوبی وجود ندارد

هزینه های پیامک بانکی متفاوت است

بر اساس این گزارش، اخیرا بسیاری از مردم نسبت به کارمزدهای مختلف پیامک از سوی برخی بانک ها اعتراض کردند دبیر کانون بانک ها و موسسات وام خصوصی کشور گفت: هزینه کارمزد پیامک برای برخی بانک ها متفاوت است و بستگی به هزینه ها و تعرفه پیام رسان هایی دارد که بانک ها با آنها در ارتباط هستند. از سوی دیگر، مبلغ ثابتی برای کارمزد پیامک بانک ها وجود ندارد و براساس مصوبه اخیر بانک مرکزی، بانک ها می توانند حداکثر بهای تمام شده کارمزد پیامک را از مشتریان خود دریافت کنند. این در حالی است که هنوز به طور کامل مشخص نیست چرا خدماتی که در بانک ها یکسان است اما هزینه ها باید متفاوت باشد و مسئولان نیز پاسخ قانع کننده ای به مردم نمی دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا