ترندهای روز

خورشیدگرفتگی در کدام کشورها قابل مشاهده خواهد بود؟ آیا ایران هم کسوف را تجربه می‌کند؟

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

بخش هایی از آمریکای شمالی در روز دوشنبه ۸ آوریل در طی یک خورشید گرفتگی کامل در تاریکی فرو خواهد رفت.

اگر آب و هوا اجازه دهد، ده‌ها میلیون نفر از مردمی که در امتداد نوار باریکی از زمین از سواحل اقیانوس آرام مکزیک تا شرق کانادا زندگی می‌کنند، می‌توانند روز دوشنبه برای لحظه‌ای که ماه خورشید را می‌پوشاند و روز به گرگ و میش می‌شود، به آسمان نگاه کنند. تبدیل به تجربه می شود.

اما کسانی که در اروپا زندگی می کنند، این بار و تا سال ۲۰۲۶ از خورشید گرفتگی کامل محروم خواهند شد. با این حال، برای کسانی که در ایرلند یا بریتانیا زندگی می کنند، ممکن است یک خورشید گرفتگی جزئی در عصر دوشنبه قابل مشاهده باشد، به شرط اینکه هوا صاف بماند.

کسانی که در آمریکای شمالی به اندازه کافی خوش شانس هستند که می توانند ماه گرفتگی را ببینند، باید از عینک مخصوص استفاده کنند زیرا ممکن است چشم ها آسیب جدی ببینند.

اما اگر نزدیک مسیر کسوف نیستید، ابرها جلوی دید شما را می گیرند یا در جای دیگری از جهان زندگی می کنید، همچنان می توانید کسوف کامل را به صورت آنلاین تماشا کنید.

اگر در ایرلند یا بریتانیا زندگی می کنید و می خواهید خورشید گرفتگی امسال را تجربه کنید، ناامید نشوید. ممکن است همچنان یک خورشید گرفتگی جزئی را درست قبل از غروب آفتاب در بخش هایی از هر دو کشور در عصر دوشنبه تجربه کنید.

هر چه به سمت غرب دورتر سفر کنید، خورشید گرفتگی طولانی‌تر قابل مشاهده خواهد بود. انتظار می رود ساحل غربی ایرلند طولانی ترین دید را داشته باشد.

کسانی که در و اطراف شهرهای کورک، لیمریک، گالوی و دوبلین در ایرلند و بلفاست، منچستر، لیورپول، اینورنس، گلاسکو و ادینبورگ در بریتانیا زندگی می‌کنند، احتمالاً با ارتفاع بالاتر و آسمان صاف، دید خواهند داشت.

برای اروپایی ها، خورشید گرفتگی جزئی انتظار می رود در ساعت ۲۰:۵۲ به وقت CET آغاز شود و در ساعت ۲۱:۵۱ CET پایان یابد.

از ساعت ۷:۰۰ بعد از ظهر CET، ناسا تصاویری زنده از چندین مسیر که در آن ماه گرفتگی قابل مشاهده خواهد بود، پخش خواهد کرد. آژانس فضایی تصاویر تلسکوپی از خورشید را به نمایش می گذارد تا همه بتوانند این پدیده شگفت انگیز را ببینند. و از آن لذت ببرید

این خورشید گرفتگی در خاورمیانه، ایران و افغانستان قابل مشاهده نخواهد بود. مسیر کلی این خورشید گرفتگی از مکزیک شروع و از ایالات متحده آمریکا می گذرد و در نهایت به کانادا ختم می شود و در نتیجه کسانی که در ایران و افغانستان زندگی می کنند می توانند به صورت آنلاین این پدیده شگفت انگیز را تماشا کنند.

برای اطلاعات دقیق تر در مورد وسعت کسوف در منطقه خود می توانید به وب سایت های نجومی مراجعه کنید.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا