ارزهای دیجیتال

در رویای پولدار شدن با نات‌کوین غرق نشوید

به گزارش افق میهن، Notcoin یک memecoin مبتنی بر TON است که از اواسط نوامبر ۲۰۲۳ به عنوان یک بازی رایگان در اپلیکیشن مینی تلگرام فعالیت می کند. این بازی در ابتدا به عنوان یک بازی کلیکی ساده و بدون هیچ توضیحی و بدون انتظار خاصی عرضه شد و حتی تیم سازنده آن را به عنوان “احتمالا هیچ چیز” توصیف کرد.

نکته جالب در مورد ایجاد Notcoin این است که حتی یک ریال برای تبلیغات هزینه نکرده است. این محبوبیت کاملاً از طریق دهان به دهان در جامعه تلگرام به دست آمد و این جذابیت جهانی باعث شده است که بسیاری از افراد اوقات فراغت خود را با Notcoin سپری کنند.

در روزهای اخیر موجی از بحث در جامعه ارزهای دیجیتال در مورد ارزش توکن NOT وجود داشته است که ناشی از گسترش توکن‌های airdrop است که هنوز قابل معامله نیستند. در حال حاضر گمانه زنی های زیادی در مورد ارزش این توکن ها وجود دارد. بنابراین، ما این پروژه را بر اساس شواهد موجود تحلیل کردیم.

زمانی که پروژه NatCoin راه اندازی شد، سازندگان و تیم آن به نظر نمی‌دانستند که آینده این توکن چگونه خواهد بود (شاید هنوز هم نمی‌دانند)، زیرا ماینینگ واقعی ارز دیجیتال صورت نگرفته است. یک پیام خودکار در تلگرام این عدم قطعیت را برجسته می‌کند و می‌گوید: «هیچ‌کس نمی‌داند که Notcoin ضرب می‌شود یا نه، چه زمانی ضرب می‌شود یا ارزش چیزی را خواهد داشت».

این بازی فاقد اجزای استاندارد ارزهای دیجیتال مانند وب سایت، نقشه راه یا کاغذ سفید است. NatCoin بیشتر شبیه یک پدیده بازاریابی اینترنتی است تا یک ارز دیجیتال، زیرا حدود ۳۵ میلیون نفر در سراسر جهان را با دنیای ارزهای دیجیتال آشنا کرده و مفاهیمی مانند کیف پول، سوآپ و استخراج را به صورت سطحی آموزش داده است. البته نباید از افزایش محبوبیت و گسترش تلگرام غافل شد.

واکنش های متفاوت به Notcoin در شبکه های اجتماعی

پروژه NatCoin در ایران، روسیه و اوکراین شهرت بیشتری دارد و کاربران آن عمدتاً در این سه کشور زندگی می کنند. این حادثه خود بحث برانگیز است. اگر این پروژه را در شبکه های اجتماعی جستجو کنیم به حقایق عجیبی برمی خوریم. اگر Notcoin را در سایت های انگلیسی جستجو کنیم به جایی نمی رسیم. حتی گوگل می پرسد: منظورتان بیت کوین است؟ اما انواع مطالب مربوط به این پروژه در صفحات فارسی نوشته شده بود.

Reddit در شبکه‌های اجتماعی انگلیسی زبان از شهرت بالایی برخوردار است، اما جامعه Reddit به‌طور غیرمعمولی نسبت به این پروژه ساکت است. از سوی دیگر، به نظر می رسد کاربران جامعه توییتر مشتاق این بازی جدید هستند و به خصوص سادگی آن را دوست دارند. کاربران به طور فعال تجربیات خود را به اشتراک می گذارند، بینش ارائه می دهند و نکاتی را برای کسب درآمد سریعتر ارائه می دهند. آنها با افتخار دستاوردهای خود را به اشتراک می گذارند و حتی تیم هایی را برای بهبود تجربه بازی خود تشکیل می دهند.

با این حال، درصد بیشتری از مردم جهان نسبت به ایران، نات کوین را پوچ می دانند. هرکسی که در شبکه های اجتماعی نسبت به این پروژه ابراز تردید می کرد باید منتظر واکنش های منفی دیگر کاربران در ایران بود. اگرچه این پروژه برای هیچکس سودی ندارد و به فروش نمی رسد، اما پیروان پرشور زیادی دارد. کاربران ایرانی نت کوین حتی در توییتر اعلام کردند که به زودی عکس خودروی گران قیمتی که با فروش نت کوین خواهند خرید را به اشتراک خواهند گذاشت!

مدیریت NatCoin و Toconomics

اطلاعات موجود در اینترنت در مورد سازندگان Notcoin محدود است. طبق بیانیه ای از بنیاد TON، به نظر می رسد سازمان Open Builders مسئول این میم کوین احتمالی باشد. Open Builders سازمانی است که به تامین مالی پروژه‌ها در بلاک چین TON اختصاص دارد. این سازمان وابسته به Tonstarter است. پلتفرمی که سال گذشته با موفقیت ۱.۵ میلیون دلار سرمایه اولیه را برای حمایت از پروژه های مبتنی بر بلاک چین TON جمع آوری کرد.

در حال حاضر، عملکرد اصلی Notcoin این است که یک coinmeme در یک بازی باشد و هیچ کاربرد دیگری ندارد. تیم سازنده Notcoin هنوز هیچ اطلاعاتی در مورد توزیع توکن ارائه نکرده است.

حقایقی در مورد NatCoin

هزینه ها و کارمزدهای انتقال NatCoin هنوز به طور رسمی اعلام نشده است و توکن های ۰.۱ توکن مربوط به تبدیل Nat به NFT بودند. هزینه شبکه می تواند بسیار بالاتر باشد.

این توکن در حال حاضر در هیچ پلتفرمی معامله نمی شود. اگر نام مشابهی را در صرافی‌های ارزهای دیجیتال می‌بینید، این را در نظر داشته باشید.

به طور رسمی، NatCoin در توییتر اعلام کرد که لیست NatCoin همزمان با نصف شدن انجام می شود، اما این تاریخ بدون دلیل روشن به تعویق افتاد و به نظر می رسد که این یک بار دیگر یک بازی بازاریابی بود که در آن NatCoin از اخبار هاوینگ استفاده کرد.

قبل از ارز تون، تلگرام حدود پنج سال پیش توکن دیگری به نام “گرم” داشت که در یک دعوی قضایی علیه SEC شکست خورد و تنها سه ماه پیش وجود داشت. جالب اینجاست که در همان زمان تلگرام با پیش فروش این توکن پول زیادی به دست آورد اما در نهایت کاربرانش چیزی عایدشان نشد.

بر اساس اخبار منتشر شده در Coinmarketcap، این خبر برخلاف تصور رایج که واحد پول این پروژه تن است، “گرم” را معرفی کرده و گفته است که قصد دارد همزمان پرداخت تراکنش ها و تسویه پرداخت ها را به Gram Validate کند. تراکنش های شبکه این خبر تایید نشده است، اما ممکن است تلگرام بخواهد توکن شکست خورده خود را دوباره از طریق Nat محبوب کند، زیرا Gram حدود سه ماه است که دوباره در مارکت‌کپ فهرست شده است و نکته قابل توجه در مورد Gram این است که لوگوی آن با لوگوی Natcoin یکسان است.

عرضه Natcoin برای شما خطرناک خواهد بود

برای آشنایی بیشتر با حقایق پروژه نات کوین به سراغ طاها تهرانی، محقق و مدرس حوزه بلاک چین و ارزهای دیجیتال رفتیم.

تهرانی با اشاره به انتشار NatCoin و شلوغی شبکه تون، گفت: مردم معمولاً علاقه مند به کسب درآمد بالا و یک شبه پولدار شدن هستند و وقتی چیزی رایگان داده می شود، در ابتدا هیجان بیشتری نسبت به آن دارند. NatCoin فقط یک بازی بود و خود TonCoin به سختی درگیر این بازی بود. با دیدن این بازی که روز به روز محبوب تر می شود، شبکه شما آن را تقویت کرد. وقتی این اتفاق بیفتد، سکه‌های زیادی در دست افراد زیادی وجود خواهد داشت که از صفر به یک رفته‌اند.»

وی ادامه داد: این انتشار باعث ایجاد سقف بازار و عرضه و تقاضا می شود و از آنجایی که سکه به هر تعداد در دست مردم است، در نتیجه این عرضه بالا باعث ازدحام در شبکه می شود. اگر ارز سوخت شبکه شما باشد، سود می برید زیرا مردم برای جابجایی شبکه شما باید تن بخرند، اما به طور کلی این عرضه بالا منجر به ازدحام در شبکه شما می شود که یک شبکه نوپا است. البته اگر شبکه نتواند این حجم از تراکنش ها را مدیریت کند، دچار فروپاشی می شود و به طور بالقوه این شبکه را برای مدت طولانی تحت تاثیر قرار می دهد.

وی ادامه داد: اگر به CoinMarketCap نگاه کنیم، می بینیم که هنوز اطلاعات روشنی در مورد NatCoin وجود ندارد، تنها اطلاعاتی که وجود دارد این است که حدود ۱۰۲ میلیارد سکه وجود دارد که بسیار زیاد است و اگر این مقدار سکه منتشر شود، اکثر آنها. مردم فروشنده هستند و باید کسی باشد که خریدار باشد. مشکل اینجاست که باید دلیلی برای دیدن خریداران در بازار وجود داشته باشد. اما چگونه می توان برای سکه ای که به راحتی از طریق استخراج و استیک به دست می آید، پرداخت کرد؟ همچنین هیچ نقشه راه یا کاغذ سفیدی وجود ندارد. این احتمال وجود دارد که شروع خرید و فروش Natcoin با کاهش شدید همراه باشد.

تهرانی درباره درآمدهای تیم NatCoin گفت: اگر پروژه NatCoin و حتی خود تن از این طریق درآمد میلیونی نداشته باشند، این پروژه را ادامه نمی دهند و سودی برای صاحبان آن ندارند و ممکن است پروژه ساکت باشد. هر لحظه ترک کن

این محقق و مدرس حوزه بلاک چین و ارزهای دیجیتال در خصوص فرآیند خرید و فروش نت پس از لیست، گفت: مطمئناً زمانی که در صرافی ها لیست می شود و خرید و فروش این توکن باز می شود، فرآیند فروش آغاز می شود. آسان و رایگان نخواهد بود. در شبکه باید یک تن برای انتقال بپردازند که مقدار آن هنوز مشخص نیست. همچنین، محدودیت‌های برداشت و سپرده اعمال می‌شود، زیرا سازندگان باید در مورد ازدحام شبکه فکر کرده باشند، زیرا می‌تواند بر شبکه و ارز شما تأثیر منفی بگذارد. همه این موارد به دستورالعمل های خود پروژه مربوط می شود.

زمانی که از تهرانی خواسته شد NatCoin را با Shiba و Doge مقایسه کند، پاسخ داد: «اگر NatCoin منتشر و لیست شود، بعید است که این پروژه در سال اول تا این حد رشد کند. مگر اینکه بولران اتفاق بیفتد و در نتیجه پیشرفت کند. هر شبکه معمولا memecoin خود را دارد. دوج کوین ممکوین شبکه بیت کوین و شیبا ممکوین شبکه اتریوم است. تون هم نمی خواهد از این قاعده فرار کند و در آینده این موضوع را امتحان خواهد کرد.

وی ادامه داد: من به شخصه زیاد درگیر مسائلی مانند Memecoin نیستم، با وجود اینکه می دانم از این طریق پول زیادی به دست خواهم آورد، همیشه سعی می کنم راه درست را طی کنم تا راهم ادامه پیدا کند. چنین مسیرهایی معمولا یک روز خوب و یک روز بد هستند. پروژه‌هایی مانند NatCoin توسط بازار و بیت‌کوین هدایت می‌شوند، بنابراین مقدار زیادی پول به پروژه سرازیر می‌شود و بازخرید می‌شود.

و در نهایت توصیه این است: لطفا در هنگام پرداخت هزینه برای یک پروژه نسبت به ملک خود حساس و دلسوز باشید.








دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا