بانک و بیمه

دلار همچنان در مسیر ریزش/ ورود دلار به کانال ۵۵ هزار؟

بازار؛ گروه بانک و بیمه: از اواسط هفته گذشته اخبار متعددی مبنی بر دخالت های جدی بانک مرکزی در بازار درهم و دلار سلیمانیه و بعضا دلار هرات در برخی رسانه ها منتشر شد که نشان از سفر رافائل گروسی و صحبت های قبل و بعد از آن داشت. سفر او به ایران کاهش مضاعفی در بازار ارز داشت. گروسی پس از سفر به ایران در مصاحبه با روزنامه فایننشال تایمز، با تغییر لحن قابل توجه نسبت به ایران، با اشاره به مذاکراتی که در ایران انجام داده بود، گفت: پس از مذاکرات تهران و تنظیم کننده هسته ای سازمان ملل که انجام شد. … ماه ها روابط تیره ای داشته است. رفته اند، احتمالا وارد فاز دیگری خواهند شد. وی با بیان اینکه تهران متعهد به گفت‌وگو و رایزنی درباره موضوعات خاص است، ادامه داد: ایران از ۱۶ مهرماه تاکنون هیچ تغییری در مقیاس یا سرعت فعالیت‌های هسته‌ای خود نداشته است یا در حال حاضر در حال شروع یا برنامه ریزی است… نوساناتی در تولید اورانیوم غنی شده ۶۰ درصد وجود داشته است، اما این تغییرات چشمگیر نبوده است. آنچه ما می بینیم یک روند مداوم است. در گذشته آنها سریع‌تر بودند، اما آنچه اکنون می‌بینیم یک روند ثابت است، شاید این تغییر لحن یا برخی اخبار پشت پرده باعث شد که روزنامه نیویورک تایمز ادعا کند که غرب رافائل گروسی را به عنوان یکی از اعضای تیم منصوب کرده است.» میانجی برای مذاکره با ایران منصوب شد. این خبر باعث شد که دلار پنجشنبه گذشته وارد کانال ۵۸ هزار تومانی شود و همچنان روند نزولی خود را نشان دهد.

از اواسط هفته گذشته اخبار متعددی مبنی بر دخالت های جدی بانک مرکزی در بازار درهم و دلار سلیمانیه و بعضا دلار هرات در برخی رسانه ها منتشر شد که نشان از سفر رافائل گروسی و صحبت های قبل و بعد از آن داشت. سفر او به ایران کاهش مضاعفی در بازار ارز داشت.

اما صبح امروز خبر دیگری از منابع آمریکایی منتشر شد که بار دیگر بازار ارز را تحت تاثیر قرار داد. این بار آکسیوس هفته گذشته از مذاکرات غیرمستقیم مقامات ایرانی و آمریکایی در عمان خبر داد و نوشت که دو منبع آگاه در گفتگو با باراک راوید، خبرنگار اکسیوس مدعی شده‌اند که دو مقام ارشد دولت بایدن اخیراً در این هفته با مقامات ایرانی در عمان دیدار کرده‌اند. برای جلوگیری از تشدید تنش های منطقه ای. آنها به طور غیر مستقیم در مورد تشدید تنش های منطقه ای بحث کردند. این خبر باعث شد روند نزولی دلار شتاب بگیرد و وارد کانال ۵۷ هزار تومان شود.

تداوم نقاط سقوط و رکود

سیگنال‌های نزولی که طی ده روز گذشته بر بازار فارکس مسلط شده‌اند، همچنان پایدار هستند. به نظر می‌رسد بانک مرکزی که پس از فروکش کردن تنش‌های منطقه‌ای تصمیم گرفت اقدامات خود را آغاز کند، از نتایج سیاست‌های جدید خود در بازار درهم و دلار سلیمانیه راضی بوده و خواهد بود. تهدیدات نظامی علیه ایران در پی حملات موشکی ایران به اسرائیل به میزان قابل توجهی کاهش یافته است و این موضوع باعث اطمینان فعالان اقتصادی در ایران شده است. سیگنال‌های رکود غرب در ایران اگرچه با بدبینی مواجه شده است، اما منجر به ارسال حداقل سیگنال‌های منفی به بازار ارز شده است. از سوی دیگر افزایش تولید و فروش نفت به همراه افزایش قیمت نفت باعث افزایش درآمدهای ارزی در ایران شده و به دولت فرصت مداخله در بازار را داده است. تراز مثبت تجارت خارجی ایران در فروردین ماه دور از چشم نیست. این وضعیت منجر به پیش بینی نزولی برای بازار ارز و افزایش تمایل برای اصلاح نرخ ارز شده است.

سیگنال‌های رکود غرب در ایران اگرچه با بدبینی مواجه شده است، اما منجر به ارسال حداقل سیگنال‌های منفی به بازار ارز شده است. از سوی دیگر افزایش تولید و فروش نفت به همراه افزایش قیمت نفت باعث افزایش درآمدهای ارزی در ایران شده و به دولت فرصت مداخله در بازار را داده است. تراز مثبت تجارت خارجی ایران در فروردین ماه دور از چشم نیست. این وضعیت منجر به پیش بینی نزولی برای بازار ارز و افزایش تمایل برای اصلاح نرخ ارز شده است.

نقطه استراحت کجاست؟

اما سقوط دلار تا کی ادامه خواهد داشت؟ آنچه پیش از این تحلیلگران فنی گفتند و شکسته شدن مقاومت ۶۰ هزار تومانی از نقطه ۵۵ هزار تومانی حمایت می کند. به گفته برخی از تحلیلگران فنی، دلار در اینجا در برابر سقوط مقاومت می کند و سقوط آن به اخبار و سیگنال های سقوط بیشتری نیاز دارد.

در کنار این تحلیل ها، برخی منابع از تصمیم بانک مرکزی برای کاهش قیمت دلار به حدود ۵۵ هزار تومان خبر داده و مدعی شده اند که بانک مرکزی در تلاش است تا پیش از آغاز به کار در سه بازار تهران، امارات و سلیمانیه عرضه را افزایش دهد. تالار ارز توافقی برای رساندن قیمت دلار به نقطه اعلام شده.

برخی منابع از تصمیم بانک مرکزی برای کاهش قیمت دلار به حدود ۵۵ هزار تومان خبر داده و مدعی شده اند که بانک مرکزی در تلاش است تا پیش از گشایش ارز توافقی، عرضه را در سه بازار تهران، امارات و سلیمانیه افزایش دهد. سالن به نقطه مذکور می رسد.

گزارش خبرنگار بازار فعالان بازار ارز در تهران نیز به این نکته پرداخته است مهر تایید شده. برخی از فعالان بازار ارز تهران در گفت و گو با خبرنگار بازار معتقدند دلار تا ۵۵ هزار تومان کاهش می یابد و به همین دلیل در حال حاضر تمایل چندانی برای خرید دلار نشان نمی دهند. نرخ دلار در زمان نگارش این مقاله بین ۵۷۲۰۰ تا ۵۷۵۰۰ در نوسان است و همچنان تمایل به کاهش را نشان می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا