اخبار اقتصاد ایران

دور جدید گرانفروشی بلیت هواپیما با عرضه قطره‌چکانی :: افق میهن

در عین حال، بلیت های پروازهای داخلی کمیاب شده و شرکت های هواپیمایی آنقدر عرضه تنگ دارند که شرکت های هواپیمایی به طور غیرقانونی قیمت بلیت را افزایش داده اند.

به گزارش افق میهن، مدت هاست که یافتن بلیط هواپیما داخلی برای مردم به یک عمل تقریبا غیرممکن تبدیل شده و با ضرب المثل معروف «نگریستم، نگاه نکردم» عجین شده است. اگر چنین است با قیمت های نجومی و بالاتر از نرخ های مصوب سازمان هواپیمایی کشوری.

علیرغم اظهارات گاه و بیگاه مسئولان وزارت راه و شهرسازی مبنی بر ورود هواپیماهای متعدد به کشور و اضافه شدن آنها به ناوگان هوایی، در عمل تغییر محسوسی در عملکرد شرکت های هواپیمایی و افزایش آن مشاهده نشده است. در خدمات خود به مردم در ۲ سال اخیر خرید بلیط هواپیما سخت است و گاهی خبری از فروش بلیت با قیمت های مصوب نیست.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اواخر آذرماه امسال از ورود ۷۰ فروند هواپیما و بالگرد دست دوم از ابتدای دولت سیزدهم به کشور خبر داده بود و گفت: با توجه به وضعیت کشور، اقدام خواهیم کرد. تا زمانی که هواپیما به کشور نرسد آن را در رسانه ها منتشر نکنید.

او زودتر (اوایل شهریور در این ماه) همچنین از افزایش تعداد هواپیماهای فعال تا پایان سال به ۲۵۰ فروند هواپیما خبر داد و گفت: طی ۲۰ ماه گذشته ۶۰ فروند هواپیما وارد کشور شده که ۳۰ فروند از این تعداد تاکنون به بهره برداری رسیده است.

در این شرایط این سوال مطرح می شود که خروجی ورود هواپیماهای جدید به ناوگان هوایی مسافری کشور چه بوده است؟ آیا باعث شده روند دائمی گران فروشی برخی از خطوط هوایی کند شود؟ آیا دسترسی مردم به بلیط هواپیما داخلی تسهیل شده است؟ آیا کیفیت خدمات بهبود یافته است؟ آیا دستورالعمل های مربوط به حقوق مسافران رعایت می شود؟

متأسفانه پاسخ این سؤالات «نه» است. به عنوان نمونه از سایت های دارای مجوز فروش بلیط پروازهای داخلی بازدید می کنیم تا تاثیر ورود هواپیماهای جدید به ناوگان هوایی کشور را از نزدیک مشاهده کنیم.

در سایت علی بابا هیچ پروازی برای مسیر تهران – مشهد طی امروز ۲۸ دی ماه ۱۴۰۲ نه به صورت سیستمی و نه چارتری وجود ندارد و کاربر با این پیام مواجه می شود: «متاسفانه پروازی مطابق با فیلترهای مورد نظر شما پیدا نشد. “

در پرواز تهران-کیش نیز وضعیت به همین منوال است. تمامی پروازهای خطوط هوایی کاسپین، قشم ایر، آسمان، چابهار، ورش، کیش ایر، ایران ایر، فلای پرشیا و… در این مسیر انجام شده است.

البته برای روز پنجشنبه ۳۰ دی ماه می توانید بلیت پرواز تهران-کیش شرکت هواپیمایی چابهار را با قیمتی حدود ۳ میلیون تومان خریداری کنید که تقریبا ۱.۳ میلیون تومان از قیمت مصوب اعلام شده از سوی سازمان هواپیمایی کشوری گرانتر است.

بلیت پرواز تهران-شیراز برای امروز موجود نیست، البته شرکت هواپیمایی فلای پرشیا برای فردا این بلیت پرواز را با قیمت ۲ میلیون و ۱۰ هزار تومان به فروش می رساند. این قیمت حدود ۷۰۰ هزار تومان بالاتر از قیمت مصوب است!

تا شنبه هفته آینده هیچ بلیط پروازی برای مسیر تهران – اهواز موجود نیست. شرکت هواپیمایی کارون این پرواز را برای یکشنبه آینده ۸۰۰ هزار تومان گرانتر از قیمت مصوب عرضه کرده است. تا اطلاع ثانوی هیچ بلیطی برای پروازهای تبریز-کیش و تبریز-شیزار وجود ندارد.

همانطور که مشاهده می شود با وجود ورود هواپیماهای جدید به ناوگان هوایی کشور، بنا به ادعای رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، نه تنها تغییری در روند خدمات رسانی به مردم، بلکه شرکت های هواپیمایی بلیت پروازهای داخلی را با قیمت های بالا می فروشند. گویا هنوز سازمان هواپیمایی کشوری متوجه آن نشده است.

قیمت بلیط

قیمت مسیرهای پروازی که در جدول فوق قابل مشاهده است، سیستماتیک و مقرون به صرفه است (مدارک موجود است) و سایت فروشنده برای جلوگیری از بحث در مورد عواقب گران فروشی، عبارت «نرخ رسمی هواپیمایی» را درج کرده است. !

اوایل سال جاری شرکت های هواپیمایی بدون اخذ مجوزهای لازم به صورت خودسرانه قیمت بلیت هواپیما را افزایش دادند. موضوعی که سازمان هواپیمایی کشوری ابتدا با آن آشتی کرد اما با آمدن وزیر راه و شهرسازی گران فروشی شرکت های هواپیمایی با همکاری سازمان تعزیرات حکومتی متوقف شد.

در عین حال حدود ۸ ماه از این حادثه می گذرد که شرکت های هواپیمایی بی سر و صدا قیمت بلیت پروازهای داخلی را افزایش داده اند. تا امروز خبری از نظارت سازمان هواپیمایی کشوری بر این بخش و جلوگیری از افزایش غیرقانونی بلیت هواپیما نیست. البته این احتمال وجود دارد که با چراغ سبز سازمان حمل و نقل هوایی مسافر، قیمت بلیط هواپیما افزایش یافته باشد.

محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری شهریور وی در ماه جاری در خصوص نظارت بر فروش بلیت گفت: سازمان تعزیرات، دادستانی، سازمان هواپیمایی کشوری و سازمان بازرسی کل کشور در قالب جمعی از تمامی شرکت ها و سایت های فروش بلیت، بررسی و بازرسی از این موضوع را انجام می دهند. نحوه فروش و نمایش بلیط ها به صورت روزانه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا