فرهنگ و هنر

دو گام مثبت برای متعادل سازی بازار با اصلاح استاندارد ۱۵ حسابداری و تجدید ارزیابی دارایی‌ها


افق میهنی –

شاهین چراغی در گفتگو با سنا، پیگیری سازمان بورس برای اصلاح استاندارد پانزدهم حسابداری و همچنین تجدید ارزیابی دارایی های شرکت های بورسی را دو گام مثبت این سازمان در سال های گذشته معرفی کرد و اظهار داشت: در در چند سال گذشته شاهد وجود تورم در اقتصاد بودیم، در ایران بودیم و ایران یکی از کشورهایی بود که هر سال تورم مشخصی را تجربه می کرد.

وی با اعلام اینکه دارایی‌ها و سرمایه‌گذاری‌های شرکت‌ها به ارزش دفتری تاریخی در صورت‌های مالی ثبت می‌شود، گفت: چنین اتفاقی باعث می‌شود که صورت‌های مالی شرکت‌ها ارزش جاری دارایی‌ها را منعکس نکند و گاه گمراه‌کننده باشد. افراد غیر متخصص، همچنین در این زمینه، افراد متخصص بازار نیز نیاز به به روز رسانی ارزش دارایی ها و سرمایه گذاری برای تجزیه و تحلیل صورت های مالی شرکت ها دارند.

ثبت ارزش دفتری دارایی ها

چراغی با اعلام اینکه ارزش برخی از اقلام دارایی ها در صورت های مالی شرکت ها صحیح و دقیق نیست، گفت: در شرکت ها فقط شاهد ثبت ارزش دفتری دارایی ها هستیم که این امر مشکلات مالیاتی در محاسبه ارزش روز سهام ایجاد می کند. از دارایی ها و شرکت های سرمایه گذاری، اجرای آن استاندارد ۱۵ را دشوار می کند.

عضو سابق شورای عالی بورس تصریح کرد: این موضوع با کمک و پیگیری سازمان بورس حل شد و توانست زمینه رفع ابهام مالیاتی را در هر دو صورت به صورت کامل و شفاف فراهم کند.

وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که همواره با آن مواجه بوده ایم مربوط به موضوع مالیات تجدید ارزیابی انواع دارایی است که ابهاماتی در قانون داشت و سازمان بورس تلاش کرده تا مشکلات تفسیری در بودجه را به طور کامل روشن کند. قوانین هر سال

وقوع ۲ رویداد مثبت

چراغی با تاکید بر اینکه سال ها اجرای استاندارد ۱۵ مغفول مانده بود، ادامه داد: این امر باعث می شود ۲ اتفاق مثبت بیفتد، اولاً نسبت ها قابل اصلاح است و همچنین NAV شرکت های سرمایه گذاری به راحتی تعیین می شود.

یکی از اعضای سابق شورای عالی بورس خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم این است که NAV شرکت هایی که زیرمجموعه آنها در بورس وجود دارد بسیار کمتر از ارزش واقعی آنها است.

وی ادامه داد: این امر منجر به ایجاد پیچیدگی هایی در ارزش گذاری سرمایه گذاری ها شده و باعث شده بود که ارزش دقیق NAV شرکت ها مشخص نباشد.

صورتهای مالی مثبت شرکتها

چراغی با بیان اینکه به روز رسانی سرمایه گذاری ها در حوزه های مختلف اطلاعات دقیقی را در اختیار سرمایه گذاران قرار می دهد، گفت: به طور کلی تصمیم اخیر سازمان بورس برای ارزیابی مجدد دارایی ها و همچنین اجرای استاندارد ۱۵ اقدامی به موقع است که موجب بهبود وضعیت مالی می شود. بیانیه شرکت ها. خواهد بود.

عضو سابق شورای عالی بورس در پایان تاکید کرد: سرمایه گذاران خرد در بازار سرمایه باید به این نکته توجه داشته باشند که سود به روز رسانی این دارایی ها قابل تقسیم نیست و تنها با نشان دادن ارزش فعلی دارایی، سود حاصل از به روز رسانی دارایی ها قابل تقسیم نیست. بهبود نسبت های مالی شرکت



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا