ترندهای روز

دید تلسکوپ فضایی اقلیدس تار شد؛ دانشمندان اروپایی چگونه لایه یخی را ذوب می‌کنند؟

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

آژانس فضایی اروپا در روز سه شنبه ۱۹ مارس (۲۹ اسفند) اعلام کرد که دانشمندان آن در تلاش برای ذوب لایه نازکی از یخ هستند که روی آینه تلسکوپ فضایی اقلیدس قرار دارد و به طور فزاینده ای مانع دید آن می شود.

این تلسکوپ در ژوئیه گذشته برای درک ماهیت اسرارآمیز ماده تاریک و انرژی تاریک که تصور می‌شود ۹۵ درصد کیهان را تشکیل می‌دهند، پرتاب شد.

رالف کولی، متخصص ابزار اقلیدس، به خبرگزاری فرانسه گفت، در خلال بازرسی‌های ماه نوامبر، اعضای تیم کنترل زمینی ابتدا متوجه شدند که تصویربردار نور مرئی تلسکوپ قادر به دریافت مقدار کمی نور نیست که قرار بود دریافت کند.

پس از کاوش در داده ها، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که مشکل لایه ای از یخ است که روی سطوح نوری تلسکوپ تشکیل شده است. دکتر کولی گفت: “این یک مشکل بزرگ است” و افزود: “محققان در حال کار بر روی آن هستند و من شک ندارم که اقلیدس می تواند ماموریت خود را به پایان برساند.”

دور نگه داشتن آب از بدن یک مشکل رایج برای همه فضاپیماها است. علیرغم بهترین تلاش کارشناسان روی زمین، مقدار کمی آب جذب شده در هنگام مونتاژ یک فضاپیما در پایگاه می تواند راه خود را به فضا پیدا کند و مشکل ساز شود.

در واقع، در مواجهه با سرمای شدید فضا، مولکول های آب که ممکن است برخی از آنها در مورد دوم روی آینه های اقلیدس فرود آمده باشند، یخ می زنند.

مدت کوتاهی پس از پرتاب تلسکوپ، دانشمندان از گرمکن های ساخته شده در داخل آن برای گرم کردن فضاپیما به امید تبخیر آب احتمالی استفاده کردند. با این حال، اکنون مشخص شده است که هنوز چند مولکول آب روی سطح آن باقی مانده است.

گرم کردن تلسکوپ برای تبخیر آب می تواند دوباره انجام شود، با این حال دانشمندان می گویند گرم کردن کل تلسکوپ برای این ماموریت بسیار مخرب است. زیرا گرما بیشتر مواد مورد استفاده در ساخت تلسکوپ را منبسط می کند و گرم کردن کل فضاپیما نیاز به کالیبراسیون مجدد دقیق دارد.

آژانس فضایی اروپا هفته گذشته شروع به گرم کردن تنها دو آینه تلسکوپ کرد و دما را به اندازه کافی برای ذوب شدن یخ افزایش داد. این گرمایش نسبتا “کمتر تهاجمی” تا روز پنجشنبه ادامه خواهد داشت.

با این حال، دانشمندان ممکن است ندانند که آیا این تلسکوپ تا اواسط آوریل کار می کند یا خیر. بخشی از مشکل این است که دانشمندان دقیقاً نمی دانند یخ در کجا انباشته شده است یا مقدار آن چقدر است.

این به این دلیل است که ممکن است حتی اگر دانشمندان موفق به ذوب یخ شوند، مولکول های آب ممکن است به مرور زمان بازگردند. اگر طرح گرمایش جزئی با شکست مواجه شود، آژانس فضایی اروپا باید کل فضاپیما را گرم کند.

دکتر کولی می گوید حداقل یک ماه طول می کشد تا تلسکوپ به تصویربرداری از آسمان بازگردد.

وی با بیان اینکه در این مرحله گمانه زنی های زیادی وجود دارد، گفت: در حال حاضر باید منتظر ماند و دید که چگونه می توانیم به بهترین نحو از این مشکل خلاص شویم.

تلسکوپ اقلیدس قبلاً با مشکل مواجه شده بود و پرتوهای کیهانی قبلاً حسگر هدایت شونده دقیق فضاپیما را گیج کرده بودند. مشکلی که با کمی چرخش تلسکوپ حل شد.

تلسکوپ اقلیدس که با هزینه ۱.۴ میلیارد یورو ساخته شده است، ۷ متر ارتفاع و ۱.۲ متر عرض دارد و قادر است جهان را در نور مرئی و فروسرخ رصد کند.

ستاره شناسان امیدوارند با رصد میلیاردها کهکشان که ۱۰ میلیارد سال نوری از زمین فاصله دارند، بزرگترین نقشه کیهانی سه بعدی را با کمک تلسکوپ اقلیدس ترسیم کنند.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا