طلا و ارز

ذی‌نفعان رشد قیمت دلار چه کسانی هستند؟

به گزارش افق میهن، قیمت دلار در نیم ماه با نوسانات فزاینده آغاز شده بود. با این حال، تا آغاز بهمنبا قدم زدن به جلو و عقب و هنوز به سطوح بالای راهرو پنجم نرسیده بود. اما همزمان با شروع ماه و افزایش تنش های منطقه ای، دلار دوباره رشد کرد و تنها در دو هفته از انتهای کانال ۵۰ هزار تومانی به مرز ۶۰ هزار تومان نزدیک شد.

این در حالی است که دلار در کمتر از یک ماه ۲۰ درصد افزایش یافته و در ماه های اخیر بانک مرکزی با استفاده از اهرم سرکوب قیمت و تنظیم ارز دلار توانسته قیمت دلار را در سطح ۵۰ هزار تومان نگه دارد. بازار. بانک مرکزی و دولت مدعی شدند که تداوم قیمت دلار در این سطح و نبود نوسانات جدی بازار نشانه ثبات اقتصادی است.

بر این اساس قیمت دلار به نصف افزایش یافت دی به این ترتیب این سوال در ذهن مردم ایجاد شد که آیا ادعای دولت مبتنی بر ثبات نبوده و یا با به وجود آمدن هیجانات سیاسی در منطقه و دولت ادعای ثبات شکننده، ثبات اقتصادی از بین رفته است؟ پیمان مولوی، کارشناس اقتصادی و تحلیلگر بازارهای مالی و سرمایه در گفت و گو با خبرنگار افق میهن، رئیس کل بانک مرکزی را پاسخگوی این سوال دانست و معتقد است تا زمانی که تورم ادامه داشته باشد، قیمت دلار افزایش خواهد یافت. مشروح این گفتگو را در ادامه می خوانید.

تورم نمی تواند ارزش پول را ثابت نگه دارد

دولت توقف قیمت دلار در ماه های اخیر را دستاورد خود دانست و مدعی شد به دلیل ثبات اقتصادی، قیمت دلار نیز ثابت بوده است. با این حال قیمت دلار در دو هفته اخیر روند صعودی شارپی را تجربه کرد و بار دیگر به کانال ۶۰ هزار تومان نزدیک شد. آیا ثبات اقتصادی چند ماه گذشته بیش از حد ادعا نیست؟ یا اینکه اقتصاد در دو هفته اخیر ثبات خود را از دست داده است؟

آقا فرزین باید با هلهله هایی که برای تثبیت قیمت دلار جشن گرفتند جواب این سوال را بدهد! اما برای هرکسی که یک واحد اقتصاد کلان خوانده باشد واضح است که تورم نمی تواند ارز را تثبیت کند و آن را ثابت نگه دارد. یا باید تورم را کنترل کرد و تورم در ایران به زیر ۵ درصد برسد تا قیمت دلار تغییر نکند و یا در صورت بروز تورم در میان مدت و بلندمدت شاهد کاهش ارزش ریال باشیم.

به نظر من به نظر می رسد رئیس کل فعلی بانک مرکزی نیز مانند اسلاف خود و سایر روسای بانک مرکزی سعی کرده رویکردی کاملاً موضع محور داشته باشد. یعنی موضع می گیرند و بر این اساس می خواهند بگویند فلان کار را انجام می دهند اما در باطن این اتفاق نمی افتد. چون ماهیت اقتصاد به گونه ای است که این اجازه را نمی دهد.

بانک مرکزی باید سیاست تثبیت ارز را برای مردم توضیح دهد

در روزهایی که قیمت دلار بالا رفت، صدایی از بانک مرکزی شنیده نشد. چرا سیاست سکوت در چنین مواردی دنبال می شود؟ آیا بانک مرکزی به این نتیجه رسیده است که مصاحبه درمانی جواب نمی دهد؟

به نظر من دلیل عدم مصاحبه و گفتگو با رئیس کل بانک مرکزی تا حدودی به این دلیل است که طبق محاسبات ما میانگین قیمت دلار باید روی ۵۰ هزار تومان بماند و الان به طور میانگین حدود ۵۱ هزار تومان است. حتی اگر قیمت دلار در این کانال ها برای چند روز بالا و نزدیک به ۶۰ هزار تومان بماند، باز هم میانگین قیمت دلار ثابت می ماند.

در این میان، ممکن است سؤالاتی مطرح شود؛ آیا بانک مرکزی توانایی مدیریت خود را در کوتاه مدت از دست داده است؟ آیا بانک مرکزی در این مسیر قیمت را کنار گذاشته و از اعداد بالا برای دلار استقبال خواهد کرد؟ ما این چیزها را نمی دانیم و بانک مرکزی باید پاسخگو باشد و برای مردم توضیح دهد و از طرح تثبیت آنها دفاع کند.

افزایش قیمت دلار ۹۹ درصد مردم را فقیر و بدبخت می کند

مشکل دیگر شرکت های تولیدی و اصناف است که از افزایش قیمت دلار متاثر می شوند. آیا تولیدکنندگان باید به افزایش قیمت دلار خوش بین باشند یا افزایش قیمت ها را یک سیگنال منفی بدانند؟ رشد قیمت دلار چه تاثیری بر تولید شرکت ها و عملکرد اصناف دارد؟

واقعیت این است که هیچ انسان عاقلی از کاهش ارزش خوشحال نخواهد شد مگر اینکه ذینفع کاهش ارزش باشد و بخواهد از ناکارآمدی فرار کند. مثلاً هزینه ها درست نشد و فرد می خواست صادرات داشته باشد و الان صادرات کمی با دلار ۶۰ هزار تومانی خرج شده است. برخی از سهامداران اینجا هستند.

یکی دیگر از ذینفعان کسانی هستند که بدهی زیادی متحمل شده اند و املاک و مستغلات خریداری کرده اند. ارزش دارایی ها با دلار برابر می شود و افزایش می یابد، ارزش دلاری این بدهی ها کاهش می یابد و قادر به پرداخت آن نیستند.

به این ترتیب به نظر می رسد که عموم مردم، شرکت ها و بنگاه های اقتصادی جزو ذینفعان رشد قیمت دلار نیستند.

آره؛ ۹۹ درصد مردم در بدبختی و فقر می افتند، یعنی عموم مردم به دلیل از دست دادن قدرت خرید خود دچار مشکل می شوند. شوخی نیست، ۲۰ درصد ارزش پول داخلی در دو هفته گذشته از بین رفته است! دلار ۵۰ هزار تومانی و دلار ۶۰ هزار تومانی تفاوت زیادی در وضعیت اقتصادی مردم ایجاد می کند و این ناراحت کننده است. همه شرکت ها و افراد، شرکت های متوسط ​​و حتی بزرگ به دلیل افزایش قیمت دلار ضرر می کنند.

سیاست دولت و بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز، کاهش قیمت دلار به همین بهانه حمایت از تولید و کسب و کار است که در ماه های اخیر دنبال شده است. آیا سرکوب قیمت دلار سیاست درستی برای حمایت از فعالیت های اقتصادی است؟

نتیجه این سیاست را در فضای ملموس تری می توان دید. واقعیت این است که آقای رئیس کل بانک مرکزی فقط با رفقای خود مناظره می کند و حاضر نیست با افراد مستقل صحبت کند. آقا فرزین بازار غیررسمی دلار را قبول ندارد. اولین سوالی که از رئیس کل بانک مرکزی می پرسم این است که آیا ایشان در این کشور زندگی نمی کنند؟ ماست نمی خورد؟ چلوکباب نمیخوری؟ لپ تاپ نمیخری؟ تلفن همراه نمیخری؟ کتاب نمیخری؟ میز نمیخری؟ جوراب نمیخره؟ کت و شلوار نمیخره؟ آیا او خودکار نمی خرد؟ گوش پاک کن نخرید؟ دستمال توالت نمیخره؟ همه این مواردی که ما می گوییم با قیمت دلار در اقتصاد ایران قیمت گذاری می شود. یعنی این که می گویند مهم است با چه ارزی عرضه شود؟ یک فعال اقتصادی که به او دلار به صورت نیمه ارزی می دهند در آینده با کمبود سرمایه در گردش مواجه خواهد شد. چگونه می توان کنترل کرد که قیمت گوشت در یک سال ۱۰۰ درصد افزایش یافته است؟

اینها همه مغالطه است. متاسفانه دوستان در شرایط خود همه چیز را فراموش می کنند. قبل از اینکه آنها منتقد باشند و اگر من در این جایگاه باشم، نمی دانم اگر ناگهان نظریه پرداز روش های جدید کنترل ارز شوند، چه بلایی سرشان می آید!

باید ازشون پرسید چون دوستان خوب جواب نمیدن و فقط تو گروه های غیررسمی کارشناسی کنار هم می نشینند و نظر میدن و نتیجه اش همین میشه که من و شما میبینیم!

واقعیت این است که بانک مرکزی بازار آزاد ارز را تکذیب می کند.

بله و سوال اصلی رئیس بانک مرکزی باید این باشد که آیا پنیر نمی خرد؟ کت نپوشیده؟ اینها با قیمت دلار تغییر می کند. این بازار غیررسمی چیست؟ چرا کل زندگی ۸۵ میلیون ایرانی به این بازار وابسته است اما شما می گویید بازار غیررسمی را قبول ندارید؟

جالب اینجاست که بهار را تکانه هم می گویند! این پدیده چیست؟ ۲۰ درصد ارزش پول ملی کاهش یافته، آیا امکان جابجایی وجود دارد؟ اگر دقت کرده باشید همه روسای بانک مرکزی اینگونه هستند. هیچ یک از آنها جلسه پرسش و پاسخ آزاد با رسانه ها نداشتند. من به یاد نمی آورم که هیچ یک از روسای بانک مرکزی چنین رویکردی داشته باشند. اگر واقعیت ها را انکار کنند، نتیجه همان وضعیتی است که الان می بینیم و متأسفانه ادامه روند قبلی است.

اگر دولت بخواهد می تواند قیمت دلار را روی ۵۰ هزار تومان تثبیت کند

روند قیمت دلار به این ترتیب افزایش می یابد یا تا انتخابات کنترل می شود؟

من برخلاف خیلی های دیگر معتقدم که دولت اگر بخواهد می تواند قیمت را ۵۰ هزار تومان تعیین کند. همچنین برای سال آینده! اما در میان مدت و بلندمدت با در نظر گرفتن ریسک های دیگر، این سوال پیش می آید که دوباره فنر کی عرضه می شود! این جمله که «دولت نمی تواند»، نه، اینطور نیست! امروز هم دولت می تواند قیمت دلار را کاهش دهد و روی ۵۰ هزار تومان بگذارد. او بخواهد یا نخواهد، مسئله این است! اما اینکه آیا در آینده شاهد کاهش ارزش ریال خواهیم بود، به احتمال زیاد شاهد کاهش ۳۵ تا ۴۰ درصدی ارزش ریال خواهیم بود.

جبران کسری بودجه از اختلاف قیمت ارز غیر قابل بخشش است

عموما در آستانه سال نو و در زمان پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان و ایام مرخصی، قیمت دلار سر به فلک می کشد و بانک مرکزی مدعی پمپاژ ارز به بازار برای کنترل قیمت دلار است. با این حال، ممکن است قیمت آن طور که باید کاهش پیدا نکند. بر این اساس برخی می گویند بانک مرکزی برای دولت درآمدزایی می کند و از بازار سود می برد. این گفته چقدر صحت دارد؟

آقایانی که قبلا آنجا بودند توضیح دهند. آقای همتی که دنبال شفافیت است جواب بدهد. اما واقعیت این است که اگر اینطور باشد، بسیار نابخشودنی و بسیار غم انگیز است که میلیون ها نفر برای جبران کسری بودجه فقیر می شوند. امیدوارم اینطور نباشد.

لازم به ذکر است که در روزهای پایانی هفته گذشته با ورود بازارساز قیمت دلار اندکی کاهش یافت و با سقف تاریخی ۶۰ هزار تومان فاصله دارد. با این حال قیمت دلار تا رسیدن به اولین پله های کانال ۵۰ هزار تومانی که حدود دو هفته پیش ایستاده بود، هنوز راه زیادی در پیش دارد.

برای گزارش های بیشتر به صفحه طلا و ارز مراجعه کنید.









دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا