اخبار اقتصاد ایران

راه‌اندازی آزمایشی ریال دیجیتال/ آغاز عملیات تجمیع کارت‌های بانکی :: افق میهن

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی از صدور ۲۳۰ هزار فقره چک الکترونیکی توسط مشتریان بانکی خبر داد و گفت: برنامه بانک مرکزی تسهیل دسترسی آحاد جامعه به تسهیلات خرد است و این امر مستلزم وجود یک سیستم اعتبار سنجی است تا به نحوی که بانک مرکزی در این زمینه اقدام کند. مردم می توانند بدون نیاز به ضامن به امکانات دسترسی داشته باشند. دسترسی خرد داشته باشید

به گزارش افق میهن، مهران محرمیان ارتقا و تقویت سیستم های نظارتی بانک مرکزی را در راستای وظایف اصلی آن یعنی کنترل تورم یکی از مهم ترین اقدامات در حوزه فناوری های نوین در سال ۱۴۰۲ دانست و اظهار داشت: در راستای تحقق این امر کنترل تورم، بانک مرکزی باید بر ایجاد نقدینگی توسط بانک ها نظارت داشته باشد.» و در این زمینه از سامانه های نظارتی مختلفی استفاده می کند که در سال ۱۴۰۲ بانک مرکزی با ارتقای این سامانه ها از ظرفیت نظارتی آنها برای نظارت بر بانک ها و روند خلق پول بهره برد.

معاون بانک مرکزی افزود: از جمله اثرات استفاده از این سامانه ها در کنار برنامه ها و سیاست های دستگاه های نظارتی و اقتصادی بانک مرکزی می توان به کنترل تولید نقدینگی در محدوده هدف گذاری شده اشاره کرد که در نهایت منجر به روند کاهش نرخ تورم

وی همچنین استفاده از سامانه‌های جدید بانک مرکزی برای مقابله با تراکنش‌های قمار آنلاین و پیشگیری از سایر جرایم بانکی و راه‌اندازی آزمایشی ریال دیجیتال را از دیگر اقدامات بانک مرکزی در حوزه فناوری‌های نوین برشمرد.

محرمیان در خصوص دستاوردهای بین المللی در حوزه فناوری های نوین گفت: پروژه اتصال شبکه پرداخت شتاب کشور به شبکه پرداخت میر روسیه در سال گذشته عملیاتی شد تا از آن برای مبادلات بین المللی و همچنین رفاه مردم استفاده شود. گردشگران بین دو کشور همچنین اتصال سامانه پیام رسان سپام به سامانه SPFS که در تبادل پیام های مالی بین دو کشور و عرصه بین المللی مورد استفاده قرار می گیرد، در سال ۱۴۰۲ عملیاتی شد.

قائم مقام بانک مرکزی سامانه سیاق را از دیگر دستاوردهای مهم این حوزه در سال ۱۴۰۲ برشمرد و گفت: قبل از اجرای حکم مصادره اموال محکوم علیه، ۲۰۰ روز طول می کشید. اما در حال حاضر با سامانه سیاق می توان در عرض چند دقیقه تمامی دارایی افراد را در تمامی بانک ها شناسایی و ثبت کرد که این امر تحول بزرگی در حوزه قضایی محسوب می شود.

چک الکترونیکی در سال ۱۴۰۳ فراگیر خواهد شد

وی در خصوص طرح چک الکترونیکی تصریح کرد: در حال حاضر ۱۲ بانک به سامانه صدور الکترونیک چک مجهز هستند و به تدریج تمامی بانک ها به این سامانه مجهز می شوند و در حال حاضر تمامی بانک ها به سامانه پذیرش الکترونیکی چک مجهز هستند. بر اساس این برنامه قرار است تا سه سال آینده چک های کاغذی از شبکه بانکی حذف و چک الکترونیکی جایگزین آن شود.

محرمیان با بیان اینکه تاکنون ۲۳۰ هزار فقره چک الکترونیکی توسط مشتریان بانک صادر شده که ۲۰۰ هزار فقره آن در شبکه بانکی پردازش شده است، گفت: در حال حاضر امکان پذیرش چک الکترونیکی در بانک صادرکننده وجود دارد اما به تدریج با اجرای کامل فرآیندها این سال چک های الکترونیکی در سایر بانک ها نیز نقد می شود.

سیستم اعتبار سنجی در سال ۱۴۰۳ پیاده سازی خواهد شد

معاون بانک مرکزی درباره اعتبارسنجی مشتریان شبکه بانکی گفت: این موضوع بر اساس شمول مالی و میزان بهره مندی مردم از خدمات مالی و به ویژه استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک در حال بررسی است. در حال حاضر به گواه بانک جهانی ایران، ایران یکی از کشورهای پیشرو در استفاده از خدمات بانکداری الکترونیکی در جهان محسوب می شود. اما در زمینه ارائه امکانات الکترونیکی کشور ما رتبه خوبی ندارد.

وی ادامه داد: برنامه بانک مرکزی تسهیل دسترسی آحاد جامعه به تسهیلات خرد است و این امر نیازمند سیستم اعتبارسنجی است تا مردم بدون نیاز به ضامن و غیره به تسهیلات خرد دسترسی داشته باشند و همچنین کاهش یابد. خطر عدم پرداخت وام بانکی از آنجایی که عدم بازپرداخت اقساط یکی از عوامل افزایش ریسک اعتباری افراد است، بنابراین مشتریان سعی می کنند اقساط وام خود را به موقع پرداخت کنند.

محرمیان گفت: سامانه اعتبارسنجی که بر اساس هوش مصنوعی طراحی شده است، اطلاعات را از منابع مختلف اطلاعاتی مانند سازمان امور مالیاتی، وزارت رفاه، قوه قضائیه، پلیس راهنمایی و رانندگی و … جمع آوری می کند و این مدل خواهد بود. اوایل امسال عملیاتی شد و برای افزایش رتبه اعتباربخشی برای دریافت خدمات بانکی ارائه شده است.

معاون فناوری بانک نوین درباره وثیقه الکترونیکی دریافت تسهیلات نیز خاطرنشان کرد: وثیقه الکترونیکی در حال حاضر در حال اجراست و امسال این تسهیلات با تایید الکترونیکی به صورت فراگیرتر دریافت می شود.

وی در خصوص امکان استفاده از سامانه املاک و مستغلات برای احراز هویت محل سکونت مشتری بانک، گفت: در گام اول برای صدور دسته چک، احراز هویت با ثبت نام در این سامانه انجام می شود، در صورت ثبت نام تراکنش، ثبت کارت بانکی در سامانه شاپرک. فرم اخطار تایید سکونت نیز اجرا شده است.

راه اندازی آزمایشی ریال دیجیتال / شروع عملیات تجمیع کارت های بانکی

محرمیان درباره ریال دیجیتال نیز گفت: در حال حاضر تراکنش های بانکی مردم به صورت الکترونیکی انجام می شود اما پول در بانک است. اسکناس را نمی توان به واحد کوچکتر تبدیل کرد، اما ارقام کوچک را می توان به ریال دیجیتال پرداخت.

وی درباره تجمیع کارت های بانکی گفت: عملیات تجمیع کارت ها در قالب اپلیکیشن از سال ۱۳۹۸ آغاز شده است اما برای تجهیز زیرساخت های لازم در شبکه پرداخت زمان بر است. هم اکنون اولین عملیات تجمیع کارت توسط یک شرکت خدماتی PSP با همکاری چندین بانک به ویژه بانک تجارت آغاز شده است و هم اکنون تعدادی از کارتخوان های کشور به این سرویس مجهز شده اند و این تراکنش قابل انجام است.

معاون فناوری های بانک نوین تاکید کرد: به عبارتی می توان اطلاعات کارت های بانکی را که هم اکنون به صورت فیزیکی در اختیار مردم قرار می دهد، در قالب اپلیکیشن روی تلفن همراه خود ثبت کرد و در هنگام مراجعه فرد به فروشگاه در طی زمان خرید، تلفن همراه یک شخص می شود هر یک از کارت های بانکی او.

محرمیان تصریح کرد: کافی است یکی از کارت های پیش فرض را انتخاب کرده و پس از بازکردن قفل گوشی تلفن همراه، بارکد خوان جلوی گوشی قرار گرفته و وجه کالای خریداری شده واریز می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا