اخبار بورس

راه اندازی دو نیروگاه بخار در “ومعادن”/ نیروگاه سمنان در بازه زمانی یکساله به بهره برداری رسید/ روی اکتشاف تمرکز کردیم

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات:

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات گفت: در شرکت سعی شده است تمرکز بر اکتشاف باشد. تقریبا ۱۵ دستگاه حفاری خریداری شد. سال گذشته بیش از ۱۰۰ هزار متر حفاری اکتشافی انجام شد.

به گزارش افق میهن، اردشیر سعدمحمدی مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه و معدن فلزات در جمع خبرنگاران گفت: پایگاه سازمانی شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن فلزات یک موسسه مالی بود. اکنون شرایط تغییر کرده و شرکت برای سرمایه گذاری مستقیم وارد عمل شده است. به عنوان مثال در شرکت های بزرگی مانند فولاد مبارکه، گل گهر، چادرملو و مس بخشی به نام معاونت برنامه ریزی و توسعه وجود دارد. زمانی که «وامادان» تازه وارد فاز اجرای پروژه می شود. سال گذشته سود عملیاتی این شرکت ۳۹۱ میلیون دلار بود. طبق برنامه ریزی های شرکت، این سود باید تا پایان سال ۱۴۰۶ به یک میلیارد دلار برسد.

وی افزود: می دانیم برای هر طرحی که تبدیل به کار عملیاتی و مولد می شود چقدر از این افزایش تحمل می شود و تاثیر هر کدام مشخص است. هدف مجموعه مشخص است. در سال ۱۴۰۱ بیشترین سود سالانه بیش از ۱۳۸۰۰ میلیارد تومان و سود تلفیقی بیش از ۱۷۰۰۰ میلیارد تومان بوده است. دیدگاه اقتصادی شرکت یک روند رو به رشد است.

وی در خصوص خالص ارزش روزانه دارایی ها گفت: ارزش بازار ما در ۲۱ آذر ۱۴۰۲ بیش از ۱۶۸ میلیارد تومان بوده که افزایش نسبت به قیمت تمام شده برای روز گذشته بیش از ۱۴۴ میلیارد تومان بوده است. نسبت P/E روز قبل ۵۱.۸ درصد بود. ارزش خالص روزانه دارایی ها بیش از ۱۸۴ میلیارد تومان بود که نشان می دهد ارزش سهام در واقع بالاتر از آنچه در بورس می گذرد است. شرکت در پایان شهریور امسال سود نقدی به سهامداران خرد پرداخت شد.

سعد محمدی درباره افزایش سرمایه گفت: افزایش سرمایه بعد از ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ که در ابتدا ۸۴۰۰ میلیارد تومان بود خرداد ۱۴۰۱ تا ۱۹۲۴۲ میلیارد تومان. در حال حاضر افزایش سرمایه از محل سود انباشته را نیز در برنامه داریم که به زودی برگزار می شود و سرمایه شرکت را به ۳۰ هزار میلیارد تومان می رساند.

وی خاطرنشان کرد: نکته جالب تفکیک شرکت های بورسی و غیر بورسی ماست. ۹۵ درصد حرکت ما از شرکت های بورسی سرچشمه می گیرد. ما به سمت روشنگری حرکت می کنیم. ۹۵ درصد از دارایی های ما شرکت های بورسی و ۵ درصد آن شرکت های غیر بورسی هستند. ۶۵ درصد برای سنگ معدن فلز، ۸.۸۹ درصد برای فلزات اساسی، ۲۲ درصد برای سایر صنایع. ترکیب ارزش روز پرتفوی بورس در گل گهر ۲۹ درصد، چادرملو ۱۶ درصد، گهرزمین ۱۵ درصد، صبانور ۱۳ درصد و ملی مس ۹ درصد است. سرمایه گذاری های مبتنی بر داده نشان می دهد که سفر به کجا می رود.

مدیرعامل «وامادان» ادامه داد: ترکیب قیمت غیر بورسی نیز مشخص است. شرکت پویا انرژی مالک نیروگاه سمنان است. امیدواریم بتوانیم شرایط نیروگاه شاهرود را برآورده کنیم و روی آن کار کنیم. توسعه آهن و فولاد گل گهر نیز به تدریج وارد بازار می شود. معادن و فلزات پرتوتابان شرکتی است که بخش صرافی ما برای آن کار می کند. ۵۸ درصد از سهام ایریتک متعلق به «وامادان» است. سبد سهام این شرکت شامل ۳۱ شرکت است که ۹۵ درصد آنها سهامی عام و ۴۵ شرکت غیر دولتی هستند که ۵ درصد از سهام ما را تشکیل می دهند.

وی درباره طرح های ‘وامادان’ گفت: ۷ طرح مربوط به پروژه های پیشران داریم. همچنین ۷ طرح داریم که از پیشران نیست اما شرکت در حال کار روی آنهاست. در افزایش سرمایه شرکت های بورسی نیز مشارکت می کنیم. تعداد کل این طرح ها ۶۱ طرح است که با نگاهی به تعداد پروژه ها، سهم «وامادان» ۳ میلیارد دلار خواهد بود. این طرح ها به طور مستقیم و غیرمستقیم شامل ۳ میلیارد دلار است. اگر شرکتی بتواند پنج برابر سود خود سرمایه گذاری کند، سهم شرکت وامادان ۱۲۶ میلیارد تومان از این سرمایه گذاری است.

سعد محمدی در خصوص پروژه های در دست اقدام گفت: فولاد کردستان دو طرح برای تولید آهن اسفنجی و فولاد دارد که قرار است آهن اسفنجی در منطقه بیجار و فولاد در منطقه قروه تولید شود. ما بازار را ارزیابی کردیم. ما در فولاد کردستان سیستم دال نازک را به صورت مستمر اجرا می کنیم. در صبامید، در صبا نور، دو پروژه را پیش می بریم. یکی گلوله می سازد و دیگری کارخانه کنسانتره می سازد. از آنجایی که توانستیم ذخایر خوبی را کشف کنیم، کارخانه ۲ میلیون تنی کنسانتره نیز فعال است.

وی گفت: نیروگاه سمنان اولین پروژه از ۴۸ طرح توسعه اقتصادی بود که در اوایل امسال تکمیل شد. طرح سیکل ترکیبی ۳۶۰ مگاواتی نداریم که یک سال اجرا و تکمیل شده باشد. در حال حاضر به شبکه متصل است و برق آن در حال انتقال است. اما با توجه به تحولات اقتصادی، دو نیروگاه بخار را در دستور کار داریم. ساخت کارخانه تولید آهن اسنافجی در اردبیل را داریم که پیشرفت فیزیکی خوبی دارد. طرح دیگر آهن اسفنجی اقلیدس با ۱.۶ میلیون تن است که بیش از ۱۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. ما باید مسیر قانونی را طی کنیم. همه شرکت هایی که گفتم صادرات دارند. «وامادان» یک مؤسسه مالی است و خود تولید، صادرات و مبادله ندارد، طرح دیگر طرح مس است. با توجه به محدودیت های سرمایه گذاری، قرار است یک کارخانه کنسانتره ۱۳۰ هزار تنی در این منطقه احداث شود. نکته مهم این است که میزان مس معادن آن در سرچشمه، خاتون و سونگون نزدیک به ۶۵ درصد است. نکته بارز این است که معدن طراحی شده، اکتشافات مجدد انجام شده، رایزنی ها انجام شده، اسناد مناقصه به عدد نهایی رسیده و قبل از سوگند پیمانکاران EPC مشخص شده و عملیات انجام می شود. کارخانه الکترود گرافیتی در کازرون، کارخانه فروآلیاژ در شیروان و تولید طناب فولادی در الشتر داریم. سه پروژه بزرگ در سرمد ابرکوه در دست اجراست. در این پروژه حدود ۳۰۰ میلیون یورو سرمایه گذاری می شود.

وی درباره روند سرمایه گذاری در وامادان گفت: در سال ۱۴۰۰ ۵۸۰ میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۱ حدود ۷۲۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شد که نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد ۱۳ درصدی داشته است. ما باید از سیستم های بانکی پول بگیریم. از آنجایی که مستقیم ارز نداریم، تامین ارز برایمان سخت است. ما باید بیش از ۱.۲ میلیارد یورو جمع آوری کنیم. تامین ۱.۲ میلیارد یورو پول نقد کار دشواری است.

سعد محمدی درباره برق و زیرساخت گفت: برای همه زیرساخت ها برنامه تعریف کرده ایم. سرمایه گذاری ها بیش از دو برابر نیاز ما برق تولید می کند. در شرکت سعی کردیم بر اکتشاف تمرکز کنیم. تقریبا ۱۵ دستگاه حفاری خریداری شد. سال گذشته بیش از ۱۰۰ هزار متر حفاری اکتشافی انجام شد. ۶۰۰۰۰ متر حفاری در صبانور و معادن آن انجام شد. ما اکتشافات بیشتری را در جانجا انجام می دهیم. سال گذشته ۸۰ میلیون تن ذخایر جدید سنگ آهن کشف کردیم. امسال ۱۰۰ میلیون تن کشف کردیم. سال گذشته ۱۸۰ میلیون تن سنگ آهن کشف شد. این اقدام با توجه به روند سرمایه گذاری در بخش فولاد می تواند برای کشور بسیار مهم باشد.

مدیرعامل شرکت وامادان گفت: ارزش ۱۸۰ میلیون تن سنگ اکتشافی ۶۴۰ میلیون دلار است. یک دارایی خوب ورود به شرکت است. ذخایر ما در سال گذشته ۱۵ میلیون تن در معدن باباعلی، ۴۰ میلیون تن در گلالی و ۲۵ میلیون تن در شهرک بود. معدن گلالی معدن بسیار خوبی است. امیدواریم در حین اکتشاف، کارهای بیشتری انجام دهیم. ما بیش از ۱۵ منطقه را بررسی کردیم. ما دو شرکت اکتشافی مرتبط با شرکت توسعه سرمایه گذاری و Manifestation داریم. در آذربایجان غربی، خراسان شمالی، یزد و منطقه کرمان مناطق فعالی وجود دارد که این کار را گسترش خواهیم داد. سرمایه گذاری در حوزه اکتشاف در منطقه غرب کمتر از ۴ میلیارد تومان بود اما ۶۴۰ میلیون دلار ارزش افزوده اضافه کردیم. به گفته تمامی شرکت های دنیا، اکتشاف یک فعالیت اقتصادی است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. این نشان می دهد که ما باید در اکتشاف سرمایه گذاری کنیم. از سال ۱۳۴۰ تاکنون عمق کل حفاری برای شناسایی معادن ۱۰ میلیون متر بوده است. استرالیا در سال ۲۰۱۸ حدود ۱۱ میلیون متر حفاری عمیق انجام داد. بنابراین زمینه برای سرمایه گذاری در این بخش وجود دارد. اتفاقی که در صبا نور می گذرد، جدا از برنامه هایی که گفتیم، در حال سرمایه گذاری در یک کنسانتره ۲ میلیونی جدید نیز هستیم.

سعد محمدی ادامه داد: تجلی یکی از شرکت هایی است که ۵۶.۸ درصد آن متعلق به «وامادان» است. ما به این شرکت کمک می کنیم تا در آینده پروژه های خوبی را اجرا کند. این شرکت در سرمد ابرکوه، معدن باختر، فولاد کردستان، سپهر تجلی و … نیز حضور دارد. شرکت کاتالیست بیش از ۹۳ درصد از سهام خود را در اختیار دارد. با سرمایه گذاری های انجام شده توسط شرکت وامادان در سال های اخیر رشد خوبی حاصل شده است. امسال سود خوبی خواهد داشت. امیدواریم محصولات جدیدی تولید کنیم.

سعد محمدی گفت: شرکت می داند به کدام سمت می رود. ما در زنجیره فولاد و سنگ آهن حرکت می کنیم. در سال ۱۴۰۰ روزهایی بود که قیمت سنگ آهن بالا بود و در سال ۱۴۰۱ کاهش قیمت داشت. از آنجایی که شرکت ما با سنگ آهن و فولاد گره خورده است، امیدواریم در آینده بتواند مسیر بهتری از نظر سودآوری و ارزش سهام در بازار پیدا کند. تلاش می کنیم این مسیر را سریعتر و با کادری مجرب و شایسته طی کنیم و شرایط بهتری را تضمین کنیم.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا