ورزشی

راه حضور افغانستانی‌ها در فوتبال ایران باز شد

ایران سال هاست که یکی از پذیرنده ترین کشورها برای افغان ها بوده و افغان های زیادی در ایران زندگی می کنند. بسیاری از این مردم افغانستان به دلیل سال ها حضور در ایران به دنیا آمده اند و اکنون فرزندانی دارند که حتی در ایران به دنیا آمده اند و به نوعی ایرانی محسوب می شوند.

در فضای فوتبال ایران با توجه به قوانینی که در خصوص جذب بازیکن خارجی وضع شده است، بازیکنان افغانستانی در سال های گذشته با مشکلات زیادی مواجه بوده اند. فوتبالیست های افغانستانی متولد تهران اما به دلیل نداشتن سوابق ملی و خارجی بودن، تاکنون اجازه حضور در مسابقات داخلی ایران را نداشته اند و این موضوع در چند سال اخیر دغدغه زیادی برای آنها داشته است. سال ها.

با این حال اخیرا اتفاقی افتاده که می تواند در شرایطی چراغ سبزی برای استفاده فوتبالیست های افغانستانی در لیگ ایران باشد.

دو تیم طرفولاد چرمهین در مراحل اولیه جام حذفی فوتبال ایران به عنوان نماینده اصفهان به مصاف مهرگان دره شهر ایلام رفتند که تیم چرمهین پیروز این بازی شد. بعداً باشگاه دره ایلام از تیم حریف به دلیل استفاده از بازیکن افغانستانی شکایت کرد و توانست با ارائه مدارکی به کمیته انضباطی این موضوع را ثابت کند.

سجاد جان محمدی بازیکن تیم چرمهین بود که اصالتاً افغانستانی است و در بازی مذکور گلزنی کرد. در ادامه با گلایه باشگاه ایلامی از حضور این بازیکن، کمیته انضباطی بازی را ۳ بر صفر به سود مهرگان درشهر اعلام کرد.

وکلای باشگاه اصفهانی اما با پیگیری این موضوع توانستند از تجدیدنظرخواهی رای جدیدی در این خصوص بگیرند. باشگاه چرمهین با استفاده از تجربیات مجتبی فریدونی مدیرعامل سابق باشگاه ذوب آهن در امور حقوقی فوتبال و با استناد به مواد ۶ و ۷ آیین نامه فیفا در مورد استفاده از بازیکنان داخلی و خارجی توانست این حکم را زیر پا بگذارد.

در این مواد از آیین نامه انضباطی فیفا به صراحت آمده است که بازیکنان در سه شرط بومی آن کشور محسوب می شوند:

۱- اگر در آن کشور به دنیا آمده باشد.

۲- اگر قبل از ۱۰ سالگی مهاجرت کرده و سه سال در آن کشور زندگی کرده باشد.

۳- اگر بعد از ۱۰ سالگی مهاجرت کرده و ۵ سال در آن کشور زندگی کرده باشد.

باشگاه چرمهین لایحه اعتراض خود را با استناد به این بندهای آیین نامه فیفا به کمیته استیناف برد و توانست رای کمیته انضباطی را بازگرداند. بازیکن تیم اصفهانی این شرایط را داشت و بر اساس آیین نامه فیفا حضور او قانونی تلقی شد.

رای صادره از سوی کمیته استیناف به نوعی راه را برای حضور بازیکنان افغانستانی در فوتبال ایران باز می کند. بر اساس این حکم می توان فرض کرد که افغان های مقیم ایران با داشتن یکی از شرایط فیفا برای بومی تلقی شدن، می توانند در آینده در لیگ ایران بازی کنند و بی شک همین موضوع منشأ یک اتفاق بزرگ در ایران خواهد بود. فوتبال.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا