اخبار بورس

رشد بازار سرمایه در گرو تیم آتی ریاست جمهوری

وی در گفتگو با افق میهن موارد زیر را مطرح کرد:

اگر تیمی روی کار بیاید که سیاست اقتصادی آن کاهش نرخ بهره است و تعامل در سیاست خارجی را انتخاب کند، بازار سرمایه می تواند رشد قابل توجهی را تجربه کند.

«اخبار بورسا»:

پیام الیاس کردی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با اخبار بورس وی گفت: اگر به دنبال دلیل اصلی عدم جذابیت بازار سرمایه و معاملات باشیم، اوراق را پیدا می کنیم. با توجه به سهم ۳۸ درصدی اوراق، بازار سرمایه شرایط جذابی را تجربه نکرد.

وی اضافه کرد: باید توجه داشت که اوراق در حال حاضر در مرز است و در آینده فرصت کاهش آن وجود دارد و این امر امکان پذیر خواهد بود که به طور مستقیم بر بازار سرمایه تاثیر گذاشته و آن را تقویت می کند. البته این اتفاق ناگهانی نخواهد افتاد و باید روندی را ببینیم. به عنوان مثال، این احتمال وجود دارد که روند افزایشی نرخ بهره کاهش یابد.

آسیب جدی به بازار سرمایه به دلیل تاخیر در افزایش نرخ دلار نیما

الیاس کردی توضیح داد: بازار سرمایه در کف قیمتی است و به توسعه قیمت دلار بستگی دارد. در صورت تداوم کاهش قیمت دلار، بازار سرمایه جذابیتی نخواهد داشت، اما اگر قیمت دلار در کوتاه مدت مناسب باشد، به نظر می رسد بازار سرمایه جذاب شود.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: از سوی دیگر باید به یاد داشته باشیم که نرخ دلار بازار آزاد با نرخ دلار نیما تفاوت قابل توجهی دارد; سیاستگذار تلاش کرد تا قیمت دلار نیما را به تدریج افزایش دهد و تا حدودی موفق شد اما خودداری کرد و متوقف شد و آسیب جدی به بازار سرمایه وارد کرد که باید جبران شود.

تصمیمات دولت علیه تولید

وی با اشاره به اینکه قیمت دلار نیما در میان مدت می تواند افزایش یابد و به بازار سرمایه کمک کند، گفت: دلیل خروج بازار از رکود به دلیل نرخ سود (که یکی از عوامل محرک آن است) است. فاصله دلار با نیما همچنان زیاد است، تعداد تصمیمات دولت زیاد است و این تصمیمات علیه تولید است که حاشیه سود را کاهش می دهد و مهمتر از همه تنش های سیاسی است. شایان ذکر است که ماجرای ریاست جمهوری بر بازار سرمایه تاثیرگذار بود.

الیاس کردی تاکید کرد: سیاست کاهش نرخ سود و تغییر رویکرد سیاست خارجی می تواند به بازار سرمایه در فاز فعلی کمک کند و تغییراتی را در شرایط بازار سرمایه ایجاد کند. با توجه به اینکه بازار سرمایه در مقایسه با بازارهای موازی بازده خوبی نداشت، بازار امسال نسبت به بازارهای موازی خود را حفظ کرده است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: باید به یاد داشته باشیم که تورم متاسفانه بر همه بازارها غلبه کرده است. البته ۱۷ تیر زمان انتخابات ریاست جمهوری است و در نهایت رئیس جمهور جدید در ماه های آینده سر کار خواهد رفت. دانستن اینکه او چه اقدامات جدیدی انجام خواهد داد و تیم اقتصادی او چه کسی خواهد بود برای نتیجه دوره پیش رو بسیار مهم است.

رشد و تورم بازار سرمایه بسته به تیم اقتصادی و سیاست خارجی نامزدهای ریاست جمهوری آینده

الیاس کردی توضیح داد: باید فکر کنیم که ریاست جمهوری چه کاندیداهایی خواهد داشت و همچنین در مناظره های تلویزیونی و مرحله تایید صلاحیت کاندیداهایی که به فکر سیاست خارجی یا تیم اقتصادی هستند، چه اتفاقی می افتد می تواند بی طرفانه تر قضاوت کند که کدام بازار می تواند برنده شود.

وی ادامه داد: اگر آقای مخبر یا فرد دیگری معرفی شود که تیم اقتصادی و افکارش سیاست خارجی با تفکرات دولت آقای رئیسی همسو باشد، به نظر می رسد تورم می تواند بازارهای دیگر را پشت سر بگذارد. با این حال، اگر تیمی که سیاست اقتصادی آن کاهش نرخ سود است، روی کار بیاید و تصمیم به تعامل در سیاست خارجی بگیرد، بازار سرمایه می تواند رشد قابل توجهی را تجربه کند و سود دلاری را نصیب سرمایه گذاران کند.

پایان مقاله

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا