رشد هزینه اداری و تبلیغات سه بانک
بازار گروه های بانکی و بیمه ای: افزایش هزینه های اداری و سربار بنگاه های اقتصادی به دلیل افزایش تورم و حقوق کارکنان امری طبیعی تلقی می شود، اما میزان افزایش تبلیغات باید با توجه به عملکرد بنگاه ها تعیین شود. عملکرد برخی بانک ها در شش ماهه نخست امسال کاهش یافت، اما شاهد افزایش هزینه های تبلیغاتی و…
بر اساس گزارش مالی بانک شهر، در شش ماهه نخست امسال نزدیک به ۳۶۰ میلیارد تومان صرف تبلیغات، نشریات و بازاریابی کرده است. این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۲۹ درصد افزایش داشته که البته عملکرد مطلوبی نداشته است.
در واقع، افزایش هزینه های تبلیغاتی بانک ها بیشتر به معنای پنهان کردن عملکرد ضعیف است. بانک شهر در بازه زمانی ۶ ماهه گزارش شده موفق به کسب سود معقول نشده است. رشد تبلیغات نه تنها نشان دهنده ضعف یک گروه در کنترل هزینه ها و نیاز به افزایش سرمایه است، بلکه نشانه بی توجهی به سرمایه گذاری سهامداران است. زیرا هزینه های تبلیغات به عنوان یک سوال انتخابی در نظر گرفته می شود.
البته نباید فراموش کرد که بررسی هزینه های اداری و عمومی ۱۴ بانک و مؤسسه مالی و اعتباری نشان می دهد که موسسه ملی و بانک پاسارگاد نیز بیشترین افزایش هزینه های مذکور را در ۶ ماهه نخست امسال به ثبت رسانده اند. با وجود کاهش سود از نظر رشد هزینه ها، موسسه ملل و بانک پاسارگاد رتبه های اول و دوم را به خود اختصاص دادند.
هزینه های اداری و عمومی مؤسسه سازمان ملل متحد به ریاست امین جوادی در این مدت ۱۱۶ درصد افزایش داشته است. هزینه های بانک پاسارگاد در دوره مدیریت مجید قاسمی نیز نسبت به دوره قبل ۷۷ درصد افزایش داشته است. افزایش ۷۷ درصدی هزینه ها در پاسارگاد در حالی رخ داد که تعداد شعب و کارکنان بانک ها در نیمه اول امسال نسبت به پایان سال مالی گذشته کاهش داشته است.